Fyra misstag som hindrar dig när du försöker gå ner i vikt

· maj 9, 2019
Nyckeln till att gå ner i vikt är att bränna mer kalorier än du konsumerar. Undvik alkoholhaltiga drycker, eftersom de ger tomma kalorier med noll näringsämnen. Läs om fler misstag som hindrar dig när du försöker gå ner i vikt i den här artikeln. 

Har du velat nå din idealvikt en tid och inte lyckats göra det? Här hittar du en lista över vanliga misstag när du försöker gå ner i vikt. De kan tyckas uppenbara, men verkligheten är att många människor förbiser dem.

Det finns många fördelar med att gå ner i vikt. Den främsta kan vara att du kan leva ett hälsosammare liv och öka ditt självförtroende. Bäst av allt är att du lär dig att se dig själv ur ett annat perspektiv, och alla kommer att märka förändringen.

Så vad är de vanligaste misstagen som kommer i vägen för dessa mål?

Låt oss ta en titt på dem.

Fyra misstag när du försöker gå ner i vikt

1. Du äter inte hälsosamt

Det enda sättet att gå ner i vikt är att vara noggrann med vad du äter. För att gå ner i vikt måste du inkludera ingredienser från alla delar av livsmedelspyramiden.

Det är vanligt att höra om snabba dieter som lovar mirakulösa resultat men ger dig inte den näring du behöver. Ett misstag som kan hindra dig från att gå ner i vikt är när du slutar äta vissa livsmedelsgrupper och överbelastar andra.

Du bör konsumera en balans mellan frukt, grönsaker och hela korn för att få mycket fiber och energi. Dessa bör kombineras med friska oljor och fetter. Några av de bästa alternativen är olivolja. Slutligen, var noga med att konsumera protein från vegetabiliska och animaliska källor.

2. Hoppa över frukost

försöker gå ner i vikt frukost

Ett annat misstag som hindrar dig från att gå ner i vikt, är att hoppa över frukost varje dag. Den här första måltiden är avgörande för att du ska kunna börja din dag på rätt sätt.

En bra frukost bör innehålla många näringsämnen som är beredda på ett hälsosamt sätt. Om du inte har tid att äta frukost, kan du välja snabba alternativ som juice och smoothies. De kommer att ge dig näringsämnen samtidigt som du ökar din ämnesomsättning.

Om du har ont om tid på morgonen är ett annat bra alternativ att planera och göra din frukost i förväg. Detta låter dig ta mat med dig och äta när du är redo.

Läs den här artikeln: 7 Konsekvenser av att hoppa över frukost

3. Dricka alkoholhaltiga drycker

Alkoholhaltiga drycker har högt innehåll av kalorier och ger knappast några väsentliga näringsämnen. På grund av detta behandlar din ämnesomsättning dem annorlunda och det kan komplicera dina insatser för att försöka gå ner i vikt.

Förutom att vara ett av de misstag som är relaterade till viktminskning påverkar de också din förmåga att reagera på stimuli och orsakar skadar på din hjärna.

Om du vill gå ner i vikt bör alla ovanstående skäl uppmuntra dig att eliminera eller åtminstone minska din konsumtion av alkoholhaltiga drycker. Om du inte gör det spelar det ingen roll hur mycket du tränar eller ändrar din kost, du kommer ändå inte att se några framsteg.

Det är inte alltid möjligt att undvika alkohol förstås. Det finns dock vissa steg du kan vidta för att minimera förbrukningen. I stället för att beställa en öl, till exempel, välj en cocktail gjord med seltzervatten eller juice.

4. Att inte träna

försöker gå ner i vikt träning

Alla vet att du måste bränna mer än du konsumerar för att gå ner i vikt. Trots detta är ett vanligt misstag som människor som försöker gå ner i vikt gör att inte träna i någon form.

Lyckligtvis är det lätt att införliva träning i ditt liv eftersom det finns oändliga alternativ för alla intressen och nivåer av träning. Vi föreslår att du letar efter något du tycker om så att du inte behöver kämpa varje dag för att göra det. Om du inte är säker på vad som är rätt för dig, försök med några olika alternativ. Börja med de enklare, som att dansa, simma eller springa.

När du ökar din styrka och uthållighet kan du utmana dig själv med några nya alternativ som att lyfta vikter, karate eller judo. Det finns ett oändligt antal alternativ som kan hjälpa dig att försöka gå ner i vikt – hitta bara de som du är passionerad för.

Var säker på att din aktivitetsnivå bränner de extra kalorier som du konsumerar. Kom ihåg att en timmes träning med låg intensitet bränner cirka 300 kalorier. Högre intensitetssporter bränner upp till 900 kalorier per timme å andra sidan.

Upptäck: Mat och träning: nyckeln till at få drömkroppen

Undvik dessa misstag när du försöker gå ner i vikt

Som du kan se finns det många misstag som kommer att hålla dig från att nå dina viktminskningsmål. Det är viktigt att vara medveten om dem och att vidta åtgärder för att undvika dem.

Vilka misstag tror du att du gör? Hur tänker du undvika dem?

  • Soeliman, F. A., & Azadbakht, L. (2014). Weight loss maintenance: A review on dietary related strategies. Journal of Research in Medical Sciences. https://doi.org/10.1038/ajg.2013.353

  • Watanabe, Y., Saito, I., Henmi, I., Yoshimura, K., Maruyama, K., Yamauchi, K., … Asada, Y. (2014). Skipping Breakfast is Correlated with Obesity. Journal of Rural Medicine. https://doi.org/10.2185/jrm.2887

  • Swift, D. L., Johannsen, N. M., Lavie, C. J., Earnest, C. P., & Church, T. S. (2014). The role of exercise and physical activity in weight loss and maintenance. Progress in Cardiovascular Diseases. https://doi.org/10.1016/j.pcad.2013.09.012