Fördelarna med tai chi vid artrit

Tai chi balanserar kropp och själ, till den grad att du kan känna en förbättring av symtomen på ledvärk. Upptäck hur dessa mjuka rörelser bidrar till att lindra artritbesvär.
Fördelarna med tai chi vid artrit
Leidy Mora Molina

Granskad och godkänd av sjuksköterska Leidy Mora Molina.

Senaste uppdateringen: 02 december, 2022

Det finns massor av bevis om fördelarna med träning för den fysiska hälsan. Det är därför man kan använda vissa aktiviteter som involverar att röra muskulaturen och ledvävnader som komplementära terapier inom medicinen. Utövandet av tai chi för patienter med artrit är en sådan behandling.

Studier visar att träning har en gynnsam inverkan på att förebygga utvecklingen av kroniska sjukdomar. En sjukdom som artrit ökar risken för komplikationer om patienten har andra problem, till exempel fetma.

Både hälsosam kost och träning kan hjälpa till att förhindra överdriven viktökning; något som vid artrit kan leda till funktionshinder eller oförmåga, särskilt hos äldre personer.

Vad är artrit?

Artrit är inflammation i en eller flera leder. Detta tillstånd kan uppstå när immunsystemet angriper kroppens friska vävnader. Andra gånger uppstår det på grund av slitage på fogytorna.

Sjukdomen ger följande symtom i lederna:

  • Värme
  • Rodnad
  • Deformation
  • Svullnad
  • Stelhet
  • Smärta

Det finns inget definitivt botemedel mot artrit, men det finns behandlingar som kan hjälpa dig att hantera diagnosen. Enligt National Arthritis Coordinator, så utan ordentlig vård, utlöser tillståndet betydande fysiska skador och en markant försämring av livskvalitet.

Centers for Disease Control and Prevention berkriver att artrit i allmänhet omfattar flera typer:

  • Gikt
  • Lupus
  • Fibromyalgi
  • Reumatoid artrit

Vissa varianter av sjukdomen tenderar att försämra organfunktionen. Enligt tidskriften Medicin är mönstret för ledinblandning vanligtvis symmetriskt och eroderande.

Detta tillstånd kan utvecklas i alla åldrar, men den är vanligast i hög ålder.

En kvinna med artrit.
Händer och knän är ofta de områden som drabbas mest av artrit hos äldre vuxna.

Vad är tai chi?

National Cancer Institute definierar tai chi som en form av traditionell kinesisk meditation och träning för sinnet och kroppen där man använder långsamma kroppsrörelser och kontrollerad andning. Målet är att förbättra balans, flexibilitet, styrka och hälsa.

Denna praxis är fördelaktig för dem som lider av reumatiska sjukdomar. Detta eftersom att tai chi innebär endast låg påfrestning och att den inte utsätter musklerna för extrema ansträngningar.

Rörelserna är som en form av gymnastik eller kampsport, lämplig för att pumpa blod och vätska genom senor, muskler och leder.

Filosofin för tai chi är att hälsa kommer från kroppens livsenergi och att så länge denna cirkulerar fritt genom kroppen blockeras sjukdomar. En studie publicerad i International Journal of Environmental Research and Public Health visar att det är effektivt för att dämpa förlusten av bentäthet i ländryggen och lårbenshalsen.

Fördelar med tai chi för artritpatienter

På grund av de långsamma rörelserna förbättrar den här typen av övningar balans och ledrörlighet , minskar spänningar, minskar stelhet och lindrar värk och smärta. Så, hur hjälper tai chi annars artritpatienter? Vi ska berätta allt du behöver veta.

Verkar på ditt sinne

Hos patienter med leddegeneration är positivt tänkande viktigt. För detta ändamål främjar tai chi sinnets kraft och integration med kroppen, och hjälper oss att hitta och utnyttja vår inre styrka.

Ökar styrkan i dina knän

Ett projekt utvecklat av Sports Medicine Research fann att utövande av tai chi i 24 veckor kunde förbättra proprioceptionen av anklarna och knäna hos patienter med artrit i knäna.

Emellertid menar en studie i International Journal of Sport Science att hela området för denna disciplins effektivitet på knän med artrit väcker vissa motsägelser. Trenden mot smärtkontroll och förbättringar i funktionalitet är dock positiv.

Främjar fysisk kondition

Tai chi är en kardiorespiratorisk träning, vilket betyder att den hjälper till att stärka hjärtat och lungorna, samtidigt som den främjar produktionen av histamin.

När det gäller vävnader och leder med artrit krävs tillräckligt med blod, vätskor och syre för att de ska återhämta sig. Detta kan man uppnå genom traditionell kampsport.

Liknande konstaterar en studie i Clinical Rheumatology att regelbunden måttlig fysisk aktivitet är en av de åtgärder som minskar risken för kardiovaskulär dödlighet hos patienter med reumatoid artrit.

Stärker musklerna

American Association of Retired Persons betonar att muskler är mycket viktiga för att upprätthålla balansen, och i detta avseende är tai chi fördelaktigt. Poseringarna och rörelserna tränar kroppen för att förhindra fall.

Regelbundna pass intensifierar muskelstyrkan och lederna blir därför skyddade och mer stabila. I denna mening minimerar tai chi risken för frakturer.

Bidrar till flexibilitet

Dessa kinesiska övningar är kopplade till en minskning av stelhet och ökad flexibilitet i lederna; två grundläggande punkter för att lindra de smärtsamma kriserna vid artrit. Hur uppnår den detta? Jo, när lederna börjar röra sig smidigt ökar senor och muskler elasticiteten.

Korrigerar hållningen

Kroppshållningen blir försämrad hos patienter med artros. Med övningar av tai chi-typ korrigerar du hållningen.

En kvinna som gör tai chi.
Tai chi involverar en balans mellan sinne och kropp, och det är en träning med låg effekt med övergripande hälsofördelar.

Förutom tai chi vid artrit, vilka andra terapier hjälper?

Enligt Spanish Journal of Rheumatology är alternativa terapier som kan hjälpa till vid reumatiska processer sådana som innefattar sinne/kroppstekniker och konsumtion av glukosamin och ingefäraextrakt. Specialister anser att koppararmband och magnetoterapi inte är användbara.

Bland de kompletterande behandlingarna till konventionell medicin som visar acceptabla resultat, lyfter en studie i Research in Sports Medicine fram följande:

  • Kyla och värme: Varmvattenkompresser gör att musklerna slappnar av och hjälper blodet att cirkulera bättre, medan kallvattenkompresser minskar inflammation genom att blodkärlen dras ihop och smärta minskar.
  • Akupunktur: Detta är införandet av mikronålar i huden, efter energimeridianerna, med avsikten att korrigera flödet av qi, vilket på kinesiska betyder livskraft.
  • Hydroterapi: Bad i badkar eller badkar för terapeutiska ändamål.
  • Kiropraktisk medicin: Genom att applicera snabb och kontrollerad kraft förstärker den omfånget och kvaliteten på rörelser i skadade områden.

Finns det någon risk med att utöva tai chi vid artrit?

För att förstå de fysiska begränsningarna hos personer med reumatoid sjukdom är det bäst att välja tai chi-övningar som inte ökar risken för skador. Medan det behövs mer forskning om effekterna av denna kinesiska träning, är det sant att det inte förvärrar symtomen och samtidigt utökar ledrörelserna.

Detta kanske intresserar dig
Kan yoga hjälpa till att lindra artros?
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Kan yoga hjälpa till att lindra artros?

Yoga är en träningsform som ger olika fördelar för dem som utövar den. Men hjälper yoga till att lindra artros? Hitta svaret i den här artikeln!




Innehållet i denna publikation är endast i informationssyfte. Det kan inte under några omständigheter tjäna till att underlätta eller ersätta diagnoser, behandlingar eller rekommendationer från en fackman. Konsultera din betrodda specialist om du har några tvivel och sök dennes godkännande innan du påbörjar några procedurer.