Tusen och en fördelar med grönt te

· november 5, 2016
Om du någonsin bränt dig när du lagat mat eller solat kan du lindra smärtan genom att applicera påsar med grönt te på området eller använda en bomullstuss för att applicera lite av teet.

Du kanske tror att grönt te är en modern växt eller en med kort historia, men inget kan vara längre från sanningen! Detta är en tusenårig växt från södra Kina, och den har tusen och ett attribut. Vill du lära dig om de viktigaste av alla fördelar med grönt te? Fortsätt då att läsa denna artikel!

Vad du bör veta om grönt te

Det är en buske som mäter upp till 2,5 meter i höjd och som gillar fuktiga och varma klimat. Dess vetenskapliga namn är Cannellia sinensis, men kallas i folkmun för grönt te. Denna växts aktiva beståndsdelar inkluderar:

  • Aminosyror
  • Fibrer
  • Pektin
  • Vitamin B och C
  • Mineraler (järn, svavel, kalcium, magnesium, kalium med mera)
  • Alkaloider (koffein)
  • Flavonoider
  • Polyfenoler (katekiner)
  • Tymol
  • Tanniner

Du kanske inte känner igen namnen på dessa, och du kommer kanske inte minnas dem när du går ut för att köpa eller dricka grönt te, men glöm inte att de är bra för din hälsa. Det är allt du behöver veta. Och det finns en bra anledning till varför denna dryck blivit allt vanligare runtom i världen. Sedan den lämnade Asiens gränser har produktionen ökat till oanade höjder.

Te för viktnedgång

Fördelar med grönt te

Du läser denna artikel för att lära dig om de under som detta fantastiska avkok kan erbjuda. Därför ska vi tala om de viktigaste av alla fördelar med grönt te:

Det är sammandragande

Grönt te är användbart för att stoppa diarré och förbättra mag- och tarmhälsan.

Det är en stimulant

Teet är utmärkt för personer som känner sig deprimerade, utslagna eller ledsna, liksom de som saknar motivation att stiga upp på morgonen, gå till jobbet etc. Det är även rekommenderat för individer som behöver utföra större fysisk ansträngning än de är vana vid (flytta, byta jobb, arbeta i trädgården etc.).

Det är dock ingen bra idé att dricka massor av grönt te eftersom det kan orsaka hjärtklappning.

Bidrar till viktnedgång

Utan tvivel är ett av det gröna teets mest välkända egenskaper att det bidrar till viktnedgång. Det är kopplat till en rad olika dieter för viktnedgång eftersom det ökar kroppstemperaturen, aktiverar ämnesomsättningen och ökar energiförbrukningen (genom att bränna fett). Allt detta tack vare dess katekiner.

För att uppnå denna effekt råder vi dig att dricka en liter grönt te under dagen, antingen varmt eller kallt.

Te

Det är vätskedrivande

Kombinerat med ovan nämnda egenskap bör denna kvalitet också intressera dig om du vill tappa vikt. Det används i behandlingar mot fetma för att öka urineringen hos patienter med njurproblem. Detta eliminerar ansamlade kroppsvätskor, förebygger njursten och bekämpar vätskeretention.

Det är en antioxidant

Nyligen genomförda studier har visat att grönt te är anticancerogent. Utöver katekiner inkluderar ansvariga beståndsdelar flavonoider, som förebygger bildning av tumörer, såsom de i brösten. Man undersöker för tillfället dess effektivitet mot AIDS.

Det förebygger migrän

Denna dryck används ofta av individer med stark huvudvärk eftersom den drar ihop blodkärlen i kraniet. Tack vare dess koffein minskar det märkbart fall av kronisk migrän.

Det skyddar levern

Grönt te skyddar leverhälsan (levern är ett av de viktigaste organen, och ett vi ofta inte uppmärksammar tillräckligt).:

  • Det är bra för att behandla hepatit
  • Det skyddar mot leverförsämring och vissa tillstånd, såsom cirros.
  • Det är även bra för att avgifta kroppen från de tillsatser som finns i processad mat.

I dessa fall råder vi dig att dricka tre koppar av detta avkok om dagen.

Gröna teblad

Det är kolesterolfritt

Grönt te minskar inte bara LDL-nivåerna, utan har även andra mycket bra effekter på cirkulationssystemet. Det tonar till exempel hjärtat, skyddar mot angina och hjärtattack, och hjälper blodet att flöda bättre. Det är en bra kärlvidgare och främjar blodcirkulationen.

Det är bra för manlig fertilitet

Detta eftersom det är fullt av ett element vid namn arginin, som verkar influera mängden och kvaliteten hos sperma.

Det är en bundsförvant för munnen

Grönt te har förmågan att minska dålig andedräkt och skydda mot diverse orala infektioner (inklusive gingivit, blåsor och andra typer av sår). Det är även utmärkt för att bekämpa plack och hål.

Det är otroligt antibakteriellt och har goda mängder fluor i sig. Det kan användas för att göra ett munsköljmedel.

Ingredienser

  • 1 handfull gröna teblad (eller 1 tepåse)
  • 2 ½ dl vatten

Instruktioner

  • Koka ingredienserna i fem minuter.
  • Stäng av värmen och låt svalna.
  • Sila och häll lite i munnen.
  • Gurgla runt munsköljet så att det kommer i kontakt med alla delar av munnen.
Antiseptiskt te

Det är användbart för ögonproblem

Grönt te kan hjälpa om du har ett svullet eller trött öga efter att ha suttit framför datorn eller telefonen under lång tid. Det minskar inte bara inflammationen, utan är även användbart för att behandla mörka ringar under ögonen, vaglar, konjunktivit och trötta ögon.

Gör ett te med instruktionerna ovan och fukta en bomullstuss i vätskan. Gnugga den över slutna ögon.

Du kan även applicera det som en kompress och låta verka i 15 minuter.

Det behandlar brännskador

Om du varit för länge i solen utan solkräm och blivit röd som en tomat ska du dra nytta av antiinflammatoriska fördelar med grönt te. Använd även gröna tepåsar om du bränt dig på eld eller något väldigt hett. Om brännskadan täcker ett stort område ska du fukta en handduk med det kalla avkoket och applicera.

Grönt te i kanna

Det är antiseptiskt

Har du bränt eller skadat dig? Har du akne eller psoriasis? Grönt te kan hjälpa! Dess läkande, antiseptiska och antiinflammatoriska egenskaper kommer ta hand om dina krämpor.

Kände du till dessa fördelar med grönt te?

  • Cabrera, C., Artacho, R., & Giménez, R. (2006). Beneficial Effects of Green Tea—A Review. Journal of the American College of Nutrition. https://doi.org/10.1080/07315724.2006.10719518
  • Graham, H. N. (1992). Green tea composition, consumption, and polyphenol chemistry. Preventive Medicine. https://doi.org/10.1016/0091-7435(92)90041-F
  • Zaveri, N. T. (2006). Green tea and its polyphenolic catechins: Medicinal uses in cancer and noncancer applications. In Life Sciences. https://doi.org/10.1016/j.lfs.2005.12.006