Hur du förbättrar din partners erektion

Visste du att en hälsosam livsstil kan vara en viktig faktor för att ha ett bra sexliv? Utöver att förbättra blodcirkulationen förbättrar det även en mans erektion.

Erektil dysfunktion är vanligare än du kanske tror. Även om det ofta är kopplat till fysiologiska förändringar hos äldre män kan det faktiskt drabba folk i alla åldrar. Det finns dock sätt att förbättra din partners erektion, och idag ska vi gå igenom just det.

Det är vanligt att även yngre män drabbas, och det kan kännas lite skamligt. Samtidigt vet deras partners inte vad de ska göra för att hjälpa.

Därför är det viktigt att lära sig mer om problemet – inte bara att det kan hända, utan även hur man löser det som ett par.

Vad är erektil dysfunktion?

Erektil dysfunktion, även känt som impotens, är en mans oförmåga att uppnå eller behålla en erektion när han har sex. Det hindrar de drabbade från att njuta av intimitet och sexuella möten, och kan även leda till låg självkänsla och depression.

Symptom på erektil dysfunktion

Man med problem i sängen

Symptomen på att en man är drabbad kan inkludera:

  • Svårigheter att få eller bibehålla erektion under sex.
  • Att ta längre tid på sig att få erektion eller ha svårt att få det i vissa positioner.
  • Erektionen är svag eller mindre fast.
  • Att hålla kvar erektionen kräver stor ansträngning.
  • Att nå klimax på mycket kortare tid eller utan full erektion.

Vad orsakar erektil dysfunktion?

Det finns många faktorer som bidrar till erektil dysfunktion.

  • Först är det viktigt att träffa en expert för att slå fast om problemet är fysiskt eller orsakas av andra hälsoproblem.
  • När du uteslutit det är det bra att se om det finns en psykologisk orsak.

Även om många förbiser det kan stress, nervositet eller något med ens partners beteende vara en utlösare.

Hur man kan hjälpa sin partners erektion

Lyckligt par i säng

Om din partner lider av erektil dysfunktion och du vill hjälpa honom är det första du måste göra att se till att han förstår att situationen är helt normal och att den kan drabba vem som helst.

Som kvinna får man inte anta en okänslig attityd eller tycka synd om sig själv. Även om du kanske tror att du inte gör honom tillräckligt upphetsad är det ett normalt fysiologiskt problem som ni båda kan lösa.

Förbättra kommunikationen

God kommunikation med varandra är grunden för att hjälpa din partners erektion. Om ni båda har tillräckligt med tillit för att prata öppet om ämnet kommer ni garanterat hitta en lösning fortare.

På så sätt kommer ni kunna prata om frustrationerna, saker ni inte gillar och alla känslor som på ett eller annat sätt kan påverka upphetsningen.

Om ni kan kommunicera bra om erotiska ämnen kommer ni dessutom få lättare att skapa band och fantasier som förbättrar ert sexliv.

Stimulera erogena zoner

Stimulera erogena zoner

Bra stimulans av de erogena zonerna är en av de viktigaste grunderna till att hjälpa din partners erektion och njuta av bättre sex.

Förspel är inte bara för kvinnors skull. Kyssar, smekningar och oralsex innan den egentliga akten är utmärkta sätt att uppnå och förlänga erektionen.

Det är viktigt att kunna mannens svaga punkter såväl som hans preferenser och fetischer. Att veta det kommer hjälpa dig att hålla honom exalterad.

Tips

  • Om din partner inte kan få erektion eller förlorar den under sex kan ni prova stimulerande sexlekar.
  • Innan ni ger upp kan du försöka stimulera honom med smekningar, kyssar eller viskningar i örat.
  • Gnugga hans könsorgan och prova, om möjligt, erotiska oljor.

Uppmuntra en hälsosam livsstil

Par tränar tillsammans

Även om det är något vi ofta förbiser kan en hälsosam livsstil avsevärt hjälpa till att förebygga och behandla erektil dysfunktion. Par som tränar och äter bra har mer njutbart och långvarigt sex.

En stillasittande livsstil, rökning och ohälsosamma matvanor är saker som påverkar blodcirkulationen, och därmed förmågan att få erektion.

Tips

  • Uppmuntra din partner att äta hälsosamt, inklusive livsmedel som kan vara fördelaktiga för erektionen.
  • Försök att hitta en träningsrutin som ni kan utföra tillsammans eller uppmuntra din partner att gå till gymmet.
  • Försök få honom att glömma jobbrelaterade orosmoln eller sociala problem. Hjälp honom att slappna av genom meditation eller massage.

Om den erektila dysfunktionen fortsätter eller börjar påverka relationen är det bäst att träffa en specialist. Stödet från en partner under processen är viktigt för att komma över det.

MER FÖR DIG