Enkla övningar för att lindra stress och förbättra ditt humör

· februari 11, 2018
Använd dig av de här övningarna så mycket du kan för att lindra stress och förbättra ditt humör. Ditt sinne och din kropp kommer tacka dig!

På vår blogg pratar vi ofta om olika träningsrutiner för att stärka magen, rumpan och tona armarna. Många vill ha en starkare och mer flexibel kropp, men idag kommer vi koncentrera oss på lämpliga övningar för att lindra stress och förbättra ditt humör.

 

Du behöver bara fyra saker: en liten yogamatta, kuddar, bekväma kläder och viljekraft.

Enkla övningar för att lindra stress

Det kommer bara ta tjugo minuter för att känna dig bättre.

Om du tänker på din andning och lägger all din uppmärksamhet på din kropp och varje rörelse du tar kommer du uppnå en inre balans som kommer förbättra ditt humör och lindra den dagliga stressen i ditt liv.

Vi förväntar oss inte att du blir utmattad eller att du försöker bränna fett. Det är inte målet.

Det enda du försöker uppnå är en balans mellan din kropp och dina känslor.

Slappna av i ryggen, slappna av i sinnet och förbättra ditt humör

Kvinna som ligger på matta

Den första övningen kräver två kuddar (eller en kudde och en handduk).

  • Lägg dig på golvet.
  • Lägg en kudde under ländryggen (ditt bröst kommer vara högre upp än dina ben).
  • Lägg en annan kudde under huvudet.
  • Sträck ut dina armar.
  • Korsa benen precis som i bilden ovan och se till att du har dina knän utåt.
  • Du kommer märka av en viss spänning vid midjan och ryggen.

Andas nu in i 10 sekunder och håll andan i 5 sekunder. Andas sedan ut igen högt. Håll ställningen i 5 minuter.

Lyft magen

Kvinna som utför övning

Den här övningen är också väldigt avslappnande. Du kommer behöva en liten pall, eller några fasta kuddar som låter dig höja rumpan och magen.

  • När du har stöd för rumpan och magen för du samman dina knän.
  • Sträck därefter ut dina armar.
  • Stäng nu dina ögon och andas djupt.
  • Denna ställning, där ditt huvud är högre än resten av kroppen, underlättar cirkulationen i hjärnan.
  • Håll ställningen i 5 minuter samtidigt som du andas in i 10 sekunder, håller andan i 5 sekunder och sedan andas ut högt.

Lite balans: Benen upp

Kvinna som utför övning mot vägg

För att göra följande övning kommer du behöva en kudde och en tygduk för att täcka över ögonen och underlätta andningen.

  • Ställ dig framför en vägg och lägg dig ner så att du kan föra upp dina ben på väggen.
  • Lägg en kudde under ryggen.
  • Ditt bröst kommer även i den här övningen vara högre än ditt huvud.
  • Täck nu över dina ögon med tygduken samtidigt som du sträcker ut dina armar.
  • Slappna av i 5 minuter, gör det en gång till och gör de andningsövningar vi har listat ovan (andas in, håll andan, andas ut).

Stretcha armarna

Kvinne med kudde

Vi avslutar med bra stretchövning för rygg, nacke och armar. Se bara till att inte överanstränga dig.

  • Sätt dig på knän på din yogamatta.
  • Lägg en kudde över dina anklar och böj försiktigt din torso bakåt på ett sätt som låter händerna röra kudden vid dina anklar.
  • Håll ställningen i en minut och känn hur det stretchar dina armar.
  • Slappna sedan av, återgå till ursprungsställningen och upprepa övningen.

Hela rutinen kommer ta runt 20 minuter.

Det finns ingen anledning att göra dig själv utmattad: målet är att du ska slappna av i kroppen och förbättra ditt humör.