Finns det ett samband mellan gluten och fibromyalgi?

februari 7, 2017
Även om det behövs fler studier för att styrka sambandet består faktumet att mindre gluten i din kost kan förbättra symptomen för fibromyalgi.

Fibromyalgi är ett hälsoproblem som kännetecknas av muskelvärk och kontinuerliga episoder av trötthet. De som lider av det upplever spänning och ömhet i en stor del av sin kropp, tillsammans med andra tillfälliga symptom som stelhet, huvudvärk och stickningar i händer och fötter. Men kan det finnas en koppling mellan gluten och fibromyalgi?

Det anses vara ett kroniskt syndrom som man tror att nästan 3% av befolkningen lider av och det påverkar kvinnor 10 gånger oftare än män. De allvarligaste fallen inträffar för vuxna och patienter med sjukdomar som reumatoid artrit, artrit, lupus och åldrande av ryggraden.

Vissa experter tror att den främsta orsaken är genetisk, men att det också finns ett samband med andra faktorer, bland annat trauma från en olycka, fysisk aktivitet och andra sjukdomar. En ny studie fann dock att patienter med fibromyalgi kan uppleva komplikationer bara genom att konsumera gluten.

Det förvärrar inflammation i kroppen och stör lindringen av symptom. Detta ska vi tala om i dagens artikel.

Vad är kopplingen mellan gluten och fibromyalgi?

Glutenintolerans

I en studie som publicerades av BMC Gastroenterology konstaterades det att en glutenfri diet gav en anmärkningsvärd förbättring för kvinnor som diagnostiseras med irritabel tarm och fibromyalgi. Medan de erkänner att orsaken till fibromyalgi förblir en gåta för hälso- och sjukvårdspersonal är behandlingsresultaten lovande för de som lider av det.

Deras studie visar att inflammatoriska processer i samband med gluten i tarmkanalen kan bidra till uppkomsten av ökad känslighet i det centrala nervsystemet, som är primärt ansvarigt för utvecklingen av fibromyalgi.

Gluten är ett protein som hittas i vete, råg, korn och andra sädesslag. Relationen med inflammation har ofta studerats, eftersom folk som är känsliga för det ofta har ett inflammatoriskt gensvar. Förhållandet mellan fibromyalgi och gluten kommer från inflammation i cellerna i kroppen, som påverkar lederna, musklerna och andra vävnader.

Många är inte ens medvetna om att de är glutenintoleranta, vilket kraftigt kan öka komplikationerna av fibromyalgi. Det är därför experter rekommenderar att de undanröjer dessa livsmedel från kosten som ett komplement till den vanliga behandlingen.

Vilka andra åtgärder kan vidtas för att bekämpa fibromyalgi?

Förutom att sluta äta sådant som innehåller gluten kan du även överväga andra viktiga åtgärder för att kontrollera din sjukdom. Att ändra dina kostvanor och motionera regelbundet är några av nycklarna till att hantera det.

Få i dig mer magnesium

Magnesium mot fibromyalgi

Att få i dig livsmedel som är rika på magnesium skyddar dina muskler och senor, samt minskar spänningar och ledvärk.

Bland dem finns:

  • Spenat
  • Sallat
  • Sparris
  • Pumpafrön
  • Melass

Ta D-vitamin

D-vitaminbrist har kopplats till uppkomsten av komplikationer för patienter med fibromyalgi. Måttlig konsumtion kan minska episoder av kronisk smärta och öka din fysiska prestation.

Några källor till D-vitamin är:

  • Fet fisk
  • Lever
  • Ost
  • Äggula
  • Svamp
  • Berikad mjölk

Få i dig kalcium

Livsmedel som är rika på kalcium minskar muskelspasmer och stärker ben- och ledhälsa.

Du kan få kalcium från:

  • Mjölk
  • Ost
  • Yoghurt
  • Sojamjölk
  • Bönor
  • Broccoli

Fysisk aktivitet

Motionera regelbundet

Att motionera förbättrar cirkulationen, tonar muskelgrupper och hjälper dig att behålla en hälsosam vikt för att undvika ytterligare belastning på kroppen. Aktiviteter som vandring, cykling och simning är perfekt för patienter med fibromyalgi.

Massage

Massage med avslappnande oljor minskar smärta och andra symptom som är karakteristiska för fibromyalgi. Nyckeln är att använda rätt tryck för att undvika muskelskador. Sök professionell hjälp.

Sammanfattningsvis kan vi säga att mer vetenskaplig forskning behövs för att fastställa sambandet mellan gluten och fibromyalgi, men att förändra din kost kan vara ett bra sätt att kontrollera symtomen.

Spara

  • Luis Rodrigo, Ignacio Blanco, Julio Bobes & Frederick J de Serres, Clinical impact of a gluten-free diet on health-related quality of life in seven fibromyalgia syndrome patients with associated celiac disease (2013), http://bmcgastroenterol.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-230X-13-157
  • Isasi, C., Colmenero, I., Casco, F., Tejerina, E., Fernandez, N., Serrano-Vela, J. I., … Villa, L. F. (2014). Fibromyalgia and non-celiac gluten sensitivity: a description with remission of fibromyalgia. Rheumatology International. https://doi.org/10.1007/s00296-014-2990-6
  • Rossi, A., Di Lollo, A. C., Guzzo, M. P., Giacomelli, C., Atzeni, F., Bazzichi, L., & Di Franco, M. (2015). Fibromyalgia and nutrition: What news? Clinical and Experimental Rheumatology. https://doi.org/10.1007/s00296-010-1443-0