Få hår, hud och naglar att växa ”inifrån”

En hälsosam och balanserad kost är mycket viktig för naglar, hud och hår. Ditt utseende är den första ledtråden om att du har interna problem.

Varje dag lägger vi alltmer pengar på skönhetsprodukter för att förbättra hälsan och utseendet på hår, hud och naglar. Det är något både män och kvinnor tänker på.

Men det finns något som måste klarläggas: inga skönhetsbehandlingar kan vara effektiva om du inte först tar hand om dig själv från insidan.

Du måste äta en balanserad diet utan att ha några vitaminbrister för att hålla håret mjukt och skinande, för att inte naglarna ska gå sönder och för att hålla huden len och elastisk.

Vi ska förklara hur.

Huden reflekterar din hälsa

Vacker-hy

Hår, hud och naglar är externa attribut som ger dig ett yngre och mer attraktivt utseende varje dag. När du har problem med hälsan är huden den första att underrätta dig:

  • Mörka ringar från trötthet.
  • Blekhet från anemi.
  • Svullet ansikte från vätskeretention.
  • Torrhet från vätskebrist.
  • För tidigt åldrande från brist på zink, vitamin C och D samt aminosyror…

Vill du bekämpa dessa vanliga problem?

Upptäck dessa Naturliga huskurer mot vätskeretention

Naturliga sätt att vårda din hud

  • Börja din morgon med ett glas varmt vatten med citron. Det främjar din kropps naturliga avgiftning och ger dig en god dos vitamin C.
  • Tomat- och morotssallad: denna energigivande blandning av antioxidanter, vitamin A och C samt lykopen kan även skydda dig mot ultraviolett strålning. Ät salladen minst fyra gånger i veckan.
  • Två liter vatten om dagen: drick alltid vatten i små mängder under hela dagen. Det gör det lättare att absorbera.
  • Vitt te på eftermiddagen: visste du att vitt te är den naturliga dryck som har mest antioxidanter? Du hittar det i hälsokostbutiker eller örtaffärer.

Hur du motverkar håravfall med naturliga kurer

Borsta-håret

Hår är väldigt likt hud och karaktäriseras av mycket keratin. Det följer en naturlig cykel från utväxt till avfall. Men glöm inte att även ditt hår blir gammalt, och trots att det består av ”döda” celler kan du ta hand om hårsäckarna och skalpen för att ge det mer liv och glans.

Oftast är håravfall ett resultat av hormonförändringar. När du är gravid och producerar mycket östrogen ser ditt hår till exempel vackrare ut. Efter födseln kan du dock uppleva en obalans i hormonerna och istället tappa en massa hår.

Dålig diet och stress kan också påverka din hälsa och utseende. Uppmärksamma vad du behöver göra för att ta bättre hand om ditt hår.

Se även: Naturliga kurer mot håravfall

  • Ät gott om gröna bladgrönsaker.
  • Drick en spenat- och rödbetssmoothie tre gånger i veckan.
  • Ät vit fisk, såsom torsk, fyra gånger per vecka. De är rika på magnesium – ett viktigt mineral för starkt hår.
  • Ät grekisk yoghurt: det bästa är att avnjuta den tillsammans med mandlar till frukost. Denna kombination är rik på kalcium, vitamin B och magnesium – perfekt för att regenerera håret.
  • Ät mer vitt kött och lever. Dessa är rika på zink och gynnar din hälsa.
  • Olivolja, basilika och salvia är viktiga tillskott som bör vara en del av din dagliga diet.

Starka naglar

Friska-naglar

När vi strävar efter bättre hälsa och skönhet för hår, hud och naglar är naglarna ofta de vi försummar. Men det är ett stort misstag. Många tänker inte på sina sköra naglar, men det är alltid en god idé att nära kroppen från insidan så att din goda hälsa syns på utsidan.

Uppmärksamma vad du bör göra gör att ta hand om dina naglar.

Vill du veta mer? Hur du naturligt behandlar nageltrång

Hur du regenererar dina naglar

  • Sluta äta socker och ät mer syrliga frukter, såsom citron, apelsin och grapefrukt.
  • Ät grönsaker som kokats vid lägre temperaturer eftersom de då lättare bibehåller alla sina egenskaper.
  • Ät mer proteiner. Du kan få protein från vitt kött, fisk och gröna bladgrönsaker.
  • Det är viktigt att stärka keratinets påverkan – ett grundläggande protein som ansvarar för att hår, hud och naglar är friska. Det ger dem styrka och motståndskraft.
  • Cynatine HNS är ett naturligt protein som kan hjälpa dig. Du kan hitta det som ett tillskott i apotek och hälsokostbutiker, men också online. Du kan även hitta det i mindre mängder i följande livsmedel: rött kött, ägg, sparris, mjölk och äpplen.