Få fart på ämnesomsättningen med Fast Metabolism Diet

februari 21, 2019
Om din ämnesomsättning är långsam kanske du vill prova på en diet som accelererar ämnesomsättningen och se om den kan passa dig. Nedan ska vi förklara vad denna diet går ut på.

Denna diet som hjälper dig att få fart på ämnesomsättningen utvecklades av den amerikanska nutritionisten Haylie Pomroy. Den är utvecklad med syfte att hjälpa dig med viktnedgång, att kunna äta mera och äta bättre.

Om du som många andra har levt med att hoppa från en diet till en annan utan att uppnå dina mål kan detta vara en lösning för dig. Speciellt passande är det om du har varit tvungen att minska storleken på dina portioner, räkna kalorier och gram av allting du stoppat i dig i ett försök att uppnå din idealvikt.

I denna artikel ska vi gå igenom allt som du behöver veta om den kända Fast Metabolism Diet som hjälper dig att få fart på ämnesomsättningen. Denna diet lovar att du kan tappa upp till 9 kilo på bara 28 dagar.

Hur fungerar det? Allt handlar om att äta specifika näringsämnen vid rätta tidpunkter för att återaktivera din långsamma metabolism.

Fast Metabolism Diet – dieten som hjälper dig att få fart på ämnesomsättningen

Haylie Pomroy utvecklade den perfekta hälsosamma och varierade kostplanen som gör att du kan banta utan att maten blir din fiende. Istället blir mat ditt botemedel och den energi som får fart på ämnesomsättningen.

Haylie Pomroy skrev en bok om metoden som heter ”The Fast Metabolism Diet”, och den kom att bli med på New York Times bestsellerlista.

I den påstår hon att man kan äta stora mängder och ändå gå ner i vikt, samt att man med denna diet inte blir tvungen att räkna en enda kalori eller ett enda gram fett som man äter.

Dieten får en att göra precis motsatsen, man får följa preciserade anvisningar och man ändrar sin kost varje vecka av programmet. Allt detta finns i en simpel plan som är utvecklad att orsaka specifika fysiologiska förändringar i kroppen som hjälper att accelerera ämnesomsättningen.

Hur fungerar den?

Dieten som får fart på ämnesomsättningen fungerar i grund och botten i tre delar. De är delade från måndag till söndag och ska upprepas i fyra veckor i rad.

På det här sättet är dieten konstruerad:

  • Första stadiet (måndag och tisdag): Ät mycket frukt och kolhydrater.
  • Andra stadiet (onsdag och torsdag): Ät mycket animaliskt protein och alkaliska grönsaker.
  • Tredje stadiet (fredag, lördag och söndag): Förutom det ovannämnda bör du tillsätta hälsosamma fetter och oljor.

Kom ihåg att man bör följa planen i 28 dagar i rad för att se resultat.

Få fart på ämnesomsättningen

Behöver man träna?

Man måste träna i varje fas. Man kan till exempel dela träningsformen efter faserna så här: konditionsträning, sen aerobisk träning, och till slut någon typ av fysisk aktivitet som lugnar kroppen.

Detta kommer utan tvekan att hjälpa dig uppnå en mer aktiv och hälsosam ämnesomsättning.

Saker att ha i åtanke när man följer Fast Metabolism Diet

Ät fem gånger per dag

De grundläggande måltiderna är frukost, lunch och middag. Dessutom bör man lägga in två mellanmål mellan måltiderna, en på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Ät varannan eller var fjärde timme

Vänta minst två timmar mellan varje måltid, men max fyra timmar. Såklart ska man inte följa detta mönster när man sover.

Ät frukost när du vaknar

Ät frukost inom den första timmen efter att du vaknat; hoppa inte över frukosten. Detta är väsentligt för att snabbt få igång metabolismen.

Frukost

Följ dieten i fyra veckor

Följ dieten i minst fyra veckor för att få resultat. Kroppen behöver tid att läka sig själv vilket tar minst 28 dagar.

Respektera varje stadium och dess mat

Man måste respektera varje stadium, dess mat och ordningen av dem. Blanda inte mat eller ordning i planen. Bara genom att följa planen till punkt och pricka kan man se resultat.

Säg ja till organiska livsmedel och nej till industriellt bearbetat kött.

Förbjudna livsmedel

Mjölkprodukter

Som i de flesta hälsosamma dieter finns det även här livsmedel som är förbjudna. Dessa är bland annat:

  • Mjölkprodukter
  • Majs
  • Vete (groddat är tillåtet)
  • Soja
  • Alkohol
  • Raffinerat socker
  • Koffein
  • Juice
  • Lightprodukter
  • Torkade frukter
  • Artificiella sötningsmedel

Se till att du undviker snabbmat och skräpmat eftersom de innehåller ohälsosamma fetter, mycket socker och raffinerat mjöl som inte är bra för kroppen.

Hälsofördelar

Haylie Pomroy förklarar att denna distribution av hälsosamma livsmedel ska hjälpa binjurarna, minska stress i levern och ge näring åt sköldkörteln. Sköldkörteln producerar hormonerna trijodtyronin (T3) och tyroxin (T4), och dessa ansvarar för en snabb metabolism.

Hon tillsätter även att dieten hjälper att minska stress och därmed hormonet kortisol som är ansvarig för fettet som samlas runt buken.

Dessutom kan man med hjälp av dieten sänka ens risk att drabbas av olika komplikationer med hälsan, bland annat:

  • Hjärt- och kärlsjukdomar
  • Hormonella rubbningar
  • Högt kolesterol (hyperkolesterolemi)
  • Diabetes
  • Ledinflammation (artrit)
  • Celiaki
  • Infertilitet
  • Problem med sköldkörteln

Som du ser är denna diet en intressant metod för att få fart på ämnesomsättningen som man kan lägga in i sin dagliga rutin.

Vi rekommenderar att du pratar med en läkare innan du sätter igång. Kom också ihåg att man behöver en god träningsrutin för att få bästa resultat.

  • McGuinness, O.P., and Shiota, M. (2017). Carbohydrate metabolism. In The Clinical Chemistry of Laboratory Animals, Third Edition, (CRC Press), pp. 745–776.
  • Horowitz, J.F., and Klein, S. (2000). Lipid metabolism during endurance exercise. In American Journal of Clinical Nutrition, p.
  • Mullur, R., Liu, Y.-Y., and Brent, G.A. (2014). Thyroid Hormone Regulation of Metabolism. Physiological Reviews 94, 355–382.