En japansk teknik för att eliminera stress

mars 31, 2017
Låt oss vara ärliga: vi känner alla av stress ibland. De bra nyheterna är att vi inte måste. Det finns många sätt att lindra stress, som dessa väldigt effektiva japanska metoder. Prova dem!

Press, oro, problem… All stress i livet kan samlas på hög i din kropp, och innan du vet ordet av kan du känna dig trött eller irriterad. Stress är så vanligt att det verkar ha blivit regeln och inte undantaget i våra liv. Den bra nyheten är att det finns vissa sätt att eliminera stress på några minuter, och det kommer vi att prata om idag.

Japansk anti-stressmetod

Japansk metod mot stress

När din kropp känner att något är fel eller att du är i farozonen kommer den att svara. Det är så stress fungerar. I låga doser kan stress vara bra för din hälsa, men ”allt måste tas med måtta”. Att vara stressad leder till både fysiskt och emotionellt lidande. Orsakerna kan variera, men jobb och andra skyldigheter är ofta boven i dramat.

För att eliminera stress och dess konsekvenser kan du dra nytta av en väldigt effektiv japansk metod som du kan använda när som helst på dagen. Den är baserad på den japanska läkekonsten ”Jin Shin Jyutsu” och kräver bara fem minuter av din tid.

Denna japanska filosofi anser att alla punkter i kroppen är kopplade till varandra. Därför görs övningen med händerna. Tanken är följande: varje finger är kopplat till ett eller flera av dina organ och känslor.

Du använder därför bara det finger som är kopplat till området du vill komma åt.

Det är väldigt enkelt:

  • Applicera tryck i tre minuter på toppen av fingret eller de fingrar som är kopplade till det problem eller den känsla du har.
  • Börja med din högra hand och upprepa sedan med din vänstra.

Om det exempelvis är långfingret som kan hjälpa dig, håll den då i en knuten näve och tryck så hårt du kan (utan att orsaka smärta).

Hur vet du vilket finger som är kopplat till vilka känslor och vilka organ?

Vi förklarar i detalj:

Tummen

De associerade organen är magen och mjälten, och känslorna är ångest, depression och oro. Symptomen är huvudvärk, magvärk, nervositet och hudproblem.

Pekfingret

Pekfingrets koppling till kroppen

Dina njurar och din blåsa är de påverkade organen. Rädsla och förvirring är dina kopplade känslor. Om du känner muskelsmärtor och andra problem med ditt matsmältningssystem, tryck bara på ditt pekfinger.

Långfingret

När du applicerar tryck på ditt långfinger kan du förbättra problem med din lever och gallblåsa. Det är relaterat till ilska och irritation. Symptom inkluderar huvudvärk, mensvärk, utmattning och problem med blodet och synen.

Ringfingret

Ringfingret är kopplat till dina lungor och din tjocktarm. När du känner dig ledsen, pessimistisk och har andningsproblem – som astma eller dålig matsmältning – kan du arbeta med ringfingret.

Lillfingret

Lillfingret är kopplat till ditt hjärta och tunntarmen. Applicera tryck här om du har benproblem eller om du upplever utmattning och dåligt humör.

Fler japanska tekniker för att eliminera stress

Halva världens befolkning lider av stress, vilket kan leda till minskad produktivitet och relationsproblem. Det är också dåligt för hälsan och kan orsaka t.ex. en hjärtattack. Utöver att använda dig av fingertekniken rekommenderar vi att du även minskar din stress genom att dra nytta av andra orientaliska metoder.

Ett skogsbad

Kvinna i skogen

Shinrin Yoke är det ursprungliga namnet på den här metoden, som innebär att man promenerar i naturliga miljöer och använder sina fem sinnen.

Det innebär att man rör vid träd och växter, andas in frisk luft och doften av blommor, lyssnar på fågelsång och vinden i träden, observerar landskapet runt omkring eller smakar på vilda bär.

För att dra nytta av erfarenheten är det bra att man gör det några gånger per vecka och ser till att varje promenad varar i minst en timme. Om du lever i en stad kan det bli lite svårare, men det finns alltid en park man kan besöka. Du kan även dra nytta av helger för att resa lite längre och slappna av. Att ha kontakt med naturen är bra för din häls.a

Ta inte med dig några elektroniska enheter (inga sociala nätverk) och undvik att tänka på jobbet, dina problem eller dåliga nyheter. Dessa promenader sänker ditt kortisol och dina ångestnivåer, reglerar ditt blodtryck och stärker ditt immunförsvar.

Reiki

Reiki är en avslappningsterapi som stimulerar vissa punkter i kroppen och kanaliserar positiv energi. Det hjälper dig att uppnå harmoni både internt och externt genom att minska din stress, ångest och nervositet.

Denna spirituella praktik kommer från buddhismen och baseras på den livskraft som finns inombords, som kallas ki.

För att dra nytta av fördelarna bör du konsultera en lärare eller expert inom reiki. En session kan vara i 45 minuter; under denna tid ligger du på en matta, lyssnar på avslappnande musik och andas in doften av essentiella oljor eller rökelse.

Ki är din inre energi

En expert placerar sina händer nära dina chakra för att låta din energi flöda. Den avslappning och frid folk upplever får många att säga att det känns som att de ”flyter”. Vi rekommenderar en reikisession en gång per vecka eller så ofta som behövs för att eliminera stress.

Det finns såklart många andra sätt att eliminera stress. Yoga, meditation och även aikido – en kampsport som främjar mentalt lugn och motsätter sig våld – allt kan hjälpa.

Prova och din kropp och ditt sinne kommer att tacka dig!