Det bästa sättet att äta broccoli

Trots att vi är vana vid att äta broccolibuketter är bladen och stjälkarna en koncentrerad källa till näringsämnen vi inte bör ignorera.

Broccoli är berömd över hela världen för sina fördelar för kroppen; framförallt när det kommer till dess antiinflammatoriska funktion, anticancerogena egenskaper och potenta alkaliserande kraft.

Broccoli anses vara ett av de mest kompletta och näringsrika livsmedlen. Det är en utmärkt källa till vitamin C och E, betakaroten, flavonoider, isotiocyanater, svavelföreningar, dietära fibrer samt lutein, men innehåller ändå få kalorier.

De flesta är dock inte medvetna om det bästa sättet att bereda broccoli och äter bara buketten, den övre delen av grönsaken.

För att du ska kunna börja äta broccoli på rätt sätt och dra maximal nytta av alla dess näringsämnen ska vi dela med oss av mer information om denna grönsak och det rätta sättet att äta den.

Vilka delar av broccolin bör jag äta?

Folk som inkluderar broccoli i sin kost äter oftast bara buketten, medan blad och stjälkar kastas i soporna. Vad majoriteten inte vet är att dessa delar innehåller höga koncentrationer av näringsämnen som inte bör ignoreras.

Till exempel innehåller broccolistjälkar stora mängder fibrer – ännu mer än buketterna. Vidare innehåller dess blad betakaroten i högre mängder än både stjälkar och buketter.

Hur äter man broccolistjälkar?

Broccolistjälkarnas smak är något söt och mycket god. Du tillaga dem genom att ta bort det yttre lagret och skära dem i bitar. Du bör börja koka dem innan buketterna eftersom de tar några extra minuter på sig att bli klara.

Broccolistjälk

Hur kan jag inkludera bladen i min diet?

Broccoliblad blir ofta förbisedda, men de är en viktig del av växten och rika på näringsämnen. Bladen innehåller höga kvantiteter betakaroten, som är en antioxidant som minskar risken för bröstcancer och åldersrelaterad makuladegeneration.

De är även en källa till vitamin A, som är viktig för att stärka immunförsvaret och skydda din syn. En portion på endast 30 g kan tillhandahålla dig med 44% av det rekommenderade dagliga intaget av vitamin C.

Broccoliblad kan beredas och ätas på samma sätt som buketterna, men det bästa sättet att äta dem är rostade, sauterade eller ångade.

Broccolibukett

Vad är det bästa sättet att ånga broccoli?

Många inser inte hur tillagning av mat spelar en viktig roll i bevaringen av matens näringsämnen. Det är viktigt att veta hur man ångar broccoli på rätt sätt för att dra nytta av alla dess egenskaper.

En studie från 2008 som publicerades i Agriculture and Chemistry Journal fann faktiskt att ångning av broccoli är det bästa sättet att tillaga grönsaken eftersom det bevarar mest näringsämnen och därför ger nyttigast resultat.

Hur tillagar jag den?

Du kan ånga broccoli för sig själv eller med andra grönsaker. Det är bäst att använda en kastrull som designats för ångning. Låt broccolin ånga i runt 15 minuter.

Broccoli

Vad passar bra med broccoli?

En av fördelarna med broccoli är att det är ett allsidigt livsmedel som fungerar bra med andra livsmedel och smaker. Den fungerar speciellt bra med livsmedel rika på B-vitaminer, såsom tomat och spenat. Den kan även ätas som den är med lite olivolja och citronsaft.

Hur gör man en nyttig broccolisallad?

Broccolisallad

Denna grönsak kan utgöra huvudingrediensen i nyttiga sallader eller som en del av en balanserad diet.

Ingredienser

  • 900 g broccoli
  • 2 tomater
  • 1 grön paprika
  • 1/2 lök
  • 140 g tillagade räkor
  • Olivolja
  • Lite peppar
  • En nypa salt

Tillredning

  • Tvätta och separera broccoliknippena. Koka i saltat vatten.
  • Dränera bort vattnet när de är klara och spara broccolin i en skål.
  • Tärna tomaterna, skiva paprikan och hacka löken i tunna remsor.
  • Blanda allt med räkorna och tillsätt sedan i skålen med broccoli.
  • Servera salladen kall.