Den bästa kosten efter avlägsnande av gallblåsan

· augusti 26, 2018
Din läkare kommer sannolikt att ge dig en lista med rekommendationer, men vi ger dig några andra tips om vad du bör och inte bör äta efter att ha opererat bort gallblåsan.

Har du genomgått operation för avlägsnande av gallblåsan eller är det snart dags? När det görs undrar folk vanligtvis vad de ska äta efteråt. Din läkare kommer sannolikt att ge dig en lista med rekommendationer, men du kan fortfarande ha vissa tvivel.

Ta en titt på den här listan över kostråd att följa. Den kan säkert hjälpa dig. Du kommer märka att det, även om det är en något restriktiv diet, inte är omöjligt att följa den.

Genom att följa våra rekommendationer kommer du garanterat läka på nolltid.

Varför behöver man göra vissa kostförändringar efter avlägsnande av gallblåsan?

Det första du ska veta är att gallblåsan är ett litet organ som du kan leva utan. Dess funktion är att lagra gallan som produceras av levern för att smälta de fetter du äter.

Gallblåsan

Därför kommer dina tarmar, när du inte har en gallblåsa, få problem med att absorbera näringsämnen från feta livsmedel. Du kan ofta även drabbas av buksmärta och diarré.

Bra livsmedel

Följande är en lista över livsmedel du kan äta. Det hjälper dig att skapa en effektivare kostplan så att du kan undvika magproblem.

Kokta grönsaker

Att äta grönsaker är verkligen viktigt. När du inte har en gallblåsa blir det ännu viktigare att hålla dina tarmar rena. Därför är kokta grönsaker lättare att smälta och de hjälper till att minska surheten som orsakas av gallan.

Den här artikeln kan intressera dig: 3 intressanta sätt att tillaga broccoli

Problemet med råa grönsaker är att din mage har svårare att smälta dem. Även om de ger samma mängd fiber är det bäst att undvika dem så att du inte tvingar din kropp att jobba hårdare.

De mest rekommenderade grönsakerna är:

  • Paprika
  • Gröna bladgrönsaker
  • Broccoli
  • Kål
  • Morötter
  • Blomkål

Livsmedel som är rika på lösliga fibrer

Bästa kosten efter avlägsnande av gallblåsan

Att äta lösliga fibrer minskar de negativa effekterna av syra i magen. Det hjälper till att göra av med gallan effektivare och snabbare.

De bästa alternativen är:

  • Äpplen
  • Bönor
  • Brysselkål
  • Morötter
  • Blåbär
  • Bananer
  • Linser
  • Magra proteiner

Det finns vissa som tror att människor som har gått igenom avlägsnande av gallblåsan måste undvika kött. Det är dock en halvsanning. Du bör självklart undvika fett kött, men du kan ofta äta magra proteiner.

Läkare rekommenderar skinka, kalkon, magra stycken av nötkött, kyckling, fisk och ägg.

Nyttiga fetter

Även om din kropp inte kommer att kunna smälta fetter som den brukade efter att ha tagit bort gallblåsan behöver du fortfarande hälsosamma fetter. Två mycket bra exempel är omega-3 och 6. Välj avokado, fisk som sardiner och lax, valnötter, mandlar, oliver, linfrön och chiafrön.

Läs även den här artikeln: Trick för att bevara avokado och hålla dem fräscha

Livsmedel att undvika efter avlägsnande av gallblåsan

Nu när du vet vad du kan äta efter att gallblåsan tagits bort är det dags att prata om vilka livsmedel du bör undvika till varje pris. Även om det kan tyckas överdrivet, kom ihåg att dessa råd hjälper till att undvika onödigt obehag.

Hamburgare med pommes frites

  • Friterade livsmedel. Ta bort dem från din kost helt, också om du har kvar gallblåsan. Friterad mat innehåller svårsmälta fetter som påverkar din kardiovaskulära hälsa. En av riskerna med friterade livsmedel enligt forskare är att ämnet akrylamid kan bildas, vilket leder till avsevärt ökad cancerrisk.
  • Livsmedel med mycket fett. Även om du bör äta vissa fetter är det viktigt att undvika livsmedel med hög fetthalt. De kan vara naturliga men ge halsbränna och uppstötningar. Några exempel är bacon, mycket fet ost, feta stycken av nötkött och fläsk samt kycklingskinn.
  • Vegetabiliska oljor: Även om vissa vegetabiliska oljor ger omega-3 och 6 är det bäst att undvika dem eftersom de är svårare att smälta när de tillagats. Det är viktigt att undvika livsmedel som innehåller dem, såsom majonnäs och dressingar.
  • Färdigmat. Det kan tyckas som en enkel lösning för att stilla din hunger. Men färdigmat innehåller också socker, raffinerat mjöl och ohälsosamma fetter som gör att du känner dig dålig snabbt. Några exempel är kakor, bröd, snabbsoppor, chips, osv.