De bästa tipsen för att ha en ung och vital hjärna

· juni 3, 2019
För att dra nytta av en ung och och vital hjärna under en längre tid så är det viktigt att man har bra livskvalitet. För att uppnå detta måste du hålla den aktiv och ge den ordentligt med näring.

Att ha en ung och vital hjärna kommer ge dig bättre minne. Då du åldras så kommer hjärnans förmågor att försämras. Det är därför viktigt att man tittar på några tips för att hålla hjärnan ung så länge som möjligt.

Då du blir äldre börjar du glömma saker oftare och du har svårigheter med att komma ihåg saker. Det går dock att fördröja allt detta genom att utöva vissa vanor.

Träning är viktigt för neuroplasticitet

Neuroplasticitet har att göra med hjärnans förmåga att förändras och anpassa sig till miljön. Detta uppstår p.g.a. neuronernas förmåga att regenerera och skapa nya anslutningar.

Hur hjälper fysisk träning med neuroplasticiteten?

Då du tränar så kommer blodflödet i hjärnan att öka, och även blodets volym och antalet blodkärl. Detta ökar syret och glukosen i hjärnan, som är en bra källa för näringsämnen som kommer hjälpa cellväxten.

Allt detta kommer påverka de kognitiva processerna, som är:

  • Uppmärksamhet
  • Perception
  • Minne

Motionerande par

Mindfulness är viktigt för en ung och vital hjärna

Mindfulness är också viktigt för att hålla hjärnan ung och vital. Detta utövande har många fördelar och hjälper dessutom till att minska stress. Låga nivåer av stress kan vara okej, men det är vanligt att de i slutändan gör mer skada än nytta.

Problemet med stress är att det har en väldigt allvarlig påverkan på hjärnan. Då du är stressad så kommer dina kortisolnivåer att öka, vilket orsakar försämring av minnet. Om stressen blir kronisk så kan dina nervceller bli permanent skadade.

Då din hjärna tar emot höga doser kortisol kommer anslutningarna mellan nervcellerna att drabbas. Om detta inte löses i tid så kan det sluta med att de dör, vilket kommer ha en allvarlig påverkan på ditt minne.

Håll hjärnan aktiv för en ung och vital hjärna

För att kunna dra nytta av en ung och vital hjärna så behöver man tänka på det som vi har tagit upp ovan, men det är också viktigt att man håller sinnet aktivt, vilket man gör med hjälp av övningar och genom att implementera flera vanor:

  • Memorera telefonnummer: Detta är inte nödvändigt i dagens värld, men det är en bra övning för att tvinga hjärnan att arbeta med sitt minne. Du kan också försöka memorera andra saker, som inköpslistor eller namn på gator.
  • Lär dig något nytt: En kurs, ett nytt språk eller ett ord… Det finns många alternativ för att du ska kunna lära dig något nytt varje dag. Välj det som passar dig och dina preferenser.
  • Läs böcker: Läsning är bra för fantasin och har stora fördelar för hjärnan. Då du lär dig vanan så kommer du inse att du läser snabbare för varje gång. Det är en väldig rolig aktivitet.
  • Skriv en dagbok: Att skriva kommer hjälpa sinnet att hålla sig aktivt. Det spelar ingen roll var du skriver. Det viktiga är att du är konstant.

Det är nödvändigt att man har bra matvanor

Kvinna som läser bok.

Om man vill ha en ung och vital hjärna så måste man tänka på den mat som man äter. Hjärnan använder glukos som sin främsta energikälla. Det är därför viktigt att man äter tillräckligt med kolhydrater, vitaminer och protein.

Om man inte får tillräckligt med viktiga näringsämnen så kan detta påverka nervsystemet. En dålig kost som saknar vissa vitaminer och mineraler kan orsaka apati, en brist på uppmärksamhet, nervositet och trötthet. Du bör därför alltid äta ordentligt.

För att du ska kunna ha en ung och vital hjärna är det också viktigt att du inte oroar dig, känner ångest eller är pessimistisk. Ett sinne fullt av negativa tankar kan leda till stress och ångest.

Att bibehålla ditt välmående, din sinnesfrid och göra aktiviteter kan hjälpa dig med att hålla dig aktiv och frisk, vilket är viktigt för hjärnan. Du kan inte stoppa tidens gång, men det ligger ändå i dina händer att vidta vissa hälsoåtgärder då du åldras.

Förvänta dig inte att du ska kunna omsätta med att omsätta dessa tips i praktiken tills du når en viss ålder. Vid det laget så kanske de inte är effektiva. Börja med att praktisera goda vanor redan nu.

  • Gómez-Pinilla, F. (2008). Brain foods: The effects of nutrients on brain function. Nature Reviews Neuroscience. https://doi.org/10.1038/nrn2421
  • Harrison, F. E., & May, J. M. (2009). Vitamin C function in the brain: vital role of the ascorbate transporter SVCT2. Free Radical Biology and Medicine. https://doi.org/10.1016/j.freeradbiomed.2008.12.018
  • Young, S. N. (2007). How to increase serotonin in the human brain without drugs. Journal of Psychiatry and Neuroscience.