De 6 bästa övningarna för att motverka stress

huvudvärk

Stress är väldigt vanligt och uppkommer som ett resultat av att till exempel ha arbetat för mycket, ställas inför familjeproblem samt många andra situationer i livet.

De fysiska symtomen på nervositet och ångest gör det tyvärr svårt att utföra sina vanliga vardagssysslor. De finns de som har en lättare typ av stress där man kan använda enkla avslappningstekniker för att motverka det, men det finns även de som har en mer kronisk variant där det kan komma att behövas professionell behandling.

Dagliga övningar är ett naturligt sätt att motverka stress och förhindra allvarliga problem. Vi vill därför dela med oss av sex enkla övningar.

Slappna av i nacken

övning

Nacken är en av de första delarna på kroppen där stressen visas. Dessa muskelspänningar kan orsaka smärta och även problem med att röra sig.

Hur gör man?

  • Börja med att luta huvudet fram och bak mot ena axeln.
  • Rotera sedan huvudet som om du försökte göra cirklar med näsan.

Läs även: Har du ständiga muskelsmärtor? Det kan vara firbomyalgi

Lugna spänningar i axlarna

Axlarna blir ofta spända precis som nacken p.g.a. stress, och ibland kan det vara så allvarligt att det gör ont.

Hur gör man?

  • Höj och sänk axlarna en i taget med mjuka rörelser.
  • Håll dem stilla och låt huvudet falla framåt som om det skulle vila på bröstet.
  • Gör sedan cirkulära rörelser med huvudet utan att sträcka på halsen.
  • Upprepa dessa rörelser fem gånger, slappna av och gör mellan två till tre uppsättningar till.

Slappna av i ryggen och armarna

händer

Smärta i ryggen och armarna kan bero på något stressigt hemma eller på jobbet. Om du tror att så kan vara fallet för dig ska du inte tveka att göra följande övning.

Hur gör man?

  • Sträck ut armarna framför dig och sträck på fingrarna.
  • Stretcha ordentligt, slappna av och upprepa flera gånger.

Slappna av i ryggraden

Om du har spänningar i ryggraden kan det bero på att du spenderar mycket tid stillasittande i samma position. Ibland kan du även känna smärta i området.

Hur gör man?

  • Sätt dig på en stol och slappna av i ryggraden. Häng med huvudet och armarna. Rör dessa upp och ner långsamt.
  • Sätt händerna bakom nacken och armbågarna nedåt med hakan på bröstet. Andas några sekunder och försök slappna av så mycket som möjligt. Vila sedan.
  • Håll denna ställning. Flytta sedan bröstet åt det ena hållet och därefter det andra som om du försökte rotera bröstet.

Övningar för benen

luta

I stressiga situationer kan benen kännas trötta och ömma. Genom att göra övningar varje dag för att minska stress främjar du även god blodcirkulation och lindrar problem som inflammation och åderbråck.

Hur gör man?

  • Sätt dig framför skrivbordet och sträck på benen så mycket som möjligt. Sträck fötterna och rotera med anklarna.
  • Därefter stället du dig mot en vägg med ena foten framåt, böjer knäet och sträcker på benet i några sekunder. Vila och upprepa rörelsen igen med det andra benet.

Övningar för ögonen

Du kanske inte alltid tänker på det men ögonen är en av delarna på kroppen som drabbas mest av stress och överbelastning. De kan ofta bli trötta, speciellt om du har suttit många timmar framför elektroniska apparater.

Hur gör man?

  • Öppna och stäng ögonen.
  • Titta därefter med ögonen i olika riktningar och försök att fokusera på en viss punkt.
  • Massera till slut varsamt runt ögonen med dina fingertoppar.

Spara