Cervikogen yrsel: Orsaker och huskurer

Cervikogen

Cervikogen yrsel är utan tvekan ett tillstånd som är lika obehagligt som det är handikappande, något som kan hindra oss i våra dagliga liv, hålla oss borta från arbete eller påverka våra vardagliga plikter.

Stickningar, frossa, en känsla av kyla, spänning i nacken, yrsel etc. är de vanligaste symptomen och de är i många fall kroniska.

Kotorna som vi normalt kallar halskotor, vars funktion är att hålla våra huvuden upprätta, är sju till antalet och det är vanligen här stress koncentrerar sig och där dålig hållning, trötthet eller ångest kan leda till problem som resulterar i cervikogen yrsel.

Orsaker till cervikogen yrsel

  • Neurovaskulär kompression orsakad av degenerativa förändringar i kotorna, vilket i sin tur producerar en oundviklig stelhet.
  • Konflikter mellan informationen från rörelsen av halsen och informationen från innerörat och synen, vilket producerar en dekompensation där vi upplever en ständig instabilitet, som om vi plötsligt befann oss i ett fordon i rörelse. Ögonen noterar rörelser, men vätskan i innerörat och atlas- och axelkotorna förblir stela och anpassar sig inte, vilket resulterar i en obalans och därav yrsel. Allt detta gör att vi förlorar tilltron till oss själva när det kommer till att utföra många aktiviteter i våra dagliga liv. Vi känner en kompression och en vaksamhet och vi vägrar att ens röra på vår hals när det känns bättre att låta bli, något som i sin tur kan fortsätta att orsaka mer yrsel.

Huskurer mot cervikogen yrsel

Rekommenderade behandlingar

  • Omväxlande kall och varm behandling: Vi börjar med att applicera en påse med is under tre eller fyra minuter, följt av varma duschar, varma kompresser eller varmvattenpåsar. Notera att det inte rekommenderas för huden att ligga på en värmedyna en hel natt.
  • I så lång utsträckning som möjligt bör vi undvika intensiv fysisk aktivitet. Vi måste undvika att stressa det cervikogena området ytterligare.
  • Vattenbad med rosmarin eller lavendel är mycket fördelaktigt eftersom dessa ingredienser verkar antiinflammatoriskt och är mycket användbara vid behandling av muskelspasmer, smärta i nedre ryggen, cervikogen smärta etc.
  • Vi ska försöka att hålla en regelbunden sömncykel och därigenom bidra till stabiliteten i kroppen samt även minska stress.
  • Sjukgymnastik är också mycket fördelaktigt, liksom aeroba övningar för att hjälpa vår kropp och nervsystem att få den bättring av rörlighet och dynamik som krävs för att återfå välbefinnande. Det är också nödvändigt att mjuka upp stelheten i nacken. Ju större stelhet och mindre rörlighet desto mer obalans mellan synen och innerörat, vilket är en grundläggande faktor vid svår yrsel.

Växter som kan bota yrsel

  • Ginko biloba: Dess extrakt hjälper vår cirkulation på cerebral nivå och lindrar yrsel, svindel, ringningar i öronen, huvudvärk etc. Vi kan dricka det som infusioner eller ta det i form av tillskott som säljs på apotek eller i hälsokostbutiker.
  • Ingefära: Dess egenskaper är perfekta för att avhjälpa yrsel och eliminera känslan av illamående. Vi kan ta det som en infusion på morgnarna.

Cervikogen 2

  • Passionsblomma: Hjälper oss att förebygga yrsel och är också perfekt för situationer med stress eller ångest som triggar cervikogen smärta. Vi kan ta det som en infusion två eller tre gånger om dagen.
  • Rött vin: Det används ofta för att förbättra cerebral cirkulation och även för att hjälpa dem som lider av yrsel, svindel, illamående och migrän. Saften av druvorna är precis så bra som bladen på röda druvor, vilka i torkad form kan användas i infusioner. Vi kokar dem i vatten, låter det dra och dricker lite i taget under hela dagen.
  • Infusioner av kamomill och mynta: De har samma egenskaper som ingefära; lindrar illamående, kräkningar och yrsel. Vi kan dricka dessa närhelst behov uppstår.
  • Vitamin B6: Det finns många studier som stöder dess betydelse för att bota yrsel och svindel. Pyridoxin förbättrar omsättningen av enzymer och aminosyror som rör humör, energi, muskelprestanda och kroppens balans. Allt som det gör är nödvändigt för att bibehålla och förbättra hälsan hos våra ben och vår ryggrad och för att förebygga känslan av ångest, instabilitet och kräkningar. Vi kan hitta det i kapslar i hälsokostbutiker och vuxna rekommenderas att ta 1,3 mg dagligen medan barn mellan 8 och 13 år rekommenderas 0,6 mg dagligen.

Cervikogen 3Vi kan också hitta det i livsmedel med fullkorn, bananer, potatis, vitlök, kastanjer, katrinplommon, pistagenötter, blomkål, spenat med flera.