Bli av med svullen buk med dessa koster

mars 11, 2019
En svullen mage efter maten kan vara obehaglig. Läs vidare för enkla tips på att bekämpa det.

Dålig matsmältning är oftast boven när du ofta upplever känslan av att vara mätt eller har svullen buk. Du upplever känslan av att vara full av gas, särskilt efter att ha ätit vissa typer av mat. Detta är resultatet av en dålig kost som ofta kan bestå av främst mjöl och fett. För att effektivt kunna bekämpa detta obehag, rekommenderar vi några livsmedel som kan hjälpa för att få bort känslan av uppsvullnad och som hjälper dig med matsmältningen.

Bekämpningsmetoder mot svullen buk

Första bekämpningsmetoden – Färsk frukt

Färsk frukt är perfekt för att hjälpa mot problem som till exempel svullen buk som uppstår av dålig matsmältning. Färsk frukt innehåller stora mängder fibrer och vatten och innehåller praktiskt taget inget fett. Men det finns en viktig sak att tänka på! Du bör äta ett stort utbud av frukter.

Låt inte kroppen vänja sig vid att äta samma frukt gång på gång och ät inte heller för mycket av det på en gång, speciellt om du har en känslig magsmältning…  Såsom ordspråket lyder ”Lagom är bäst”

Andra bekämpningsmetoden – Sallader!Sallad

Alla känner till att sallader är väldigt nyttiga, speciellt de som har kombinerats med frukter såsom ananas och papaya. De är också livsviktiga för att förhindra problem med matsmältningen, särskilt om de äts i början av dagen eller tillsammans med lunchen. Du bör äta en lätt måltid till middag, såsom en sallad eller en soppa baserad på kräm och grönsaker. Ät alltid små portioner så att du inte känner dig mätt när du går och lägger dig. Detta kommer att bidra kraftigt till förbättrad matsmältning.

Tredje bekämpningsmetoden – Alfalfa och linser i din tallrik!

Alfalfa och linser är fantastiska för kroppen eftersom de innehåller mängder med vitaminer och mineraler. Dessa koster är även väldigt händiga eftersom de också kan tillagas i soppor och sallader som du gör hemma.

Fjärde bekämpningsmetoden – Surkål

Tack vare jäsning är detta kostfiber väldigt enkelt att smälta. Det gör det till en perfekt matsmältning när du lägger till surkål till alla måltider. Vi bör tillägga att surkål har en väldigt sur smak, därmed kan det vara en god idé att späda den med lite vatten innan servering.

Femte bekämpningsmetoden – Honung eller melass som sockersubstitutHonung

Honung som blivit tillagat av jästa fullkorn är extremt effektivt för att förbättra matsmältningen. Men du bör ej glömma att det innehåller en hög koncentration av socker och du bör därmed konsumera med måtta. Diabetiker bör därför ej förätra honung.

Glöm inte…!

Det är väldigt viktigt att du förbättrar dina kostvanor så att du håller kontroll på dina matsmältningsproblem. Du bör hålla dig borta från kost som ger dig känslan av tung mage, gaser eller övermättnad – dessa problem kan orsaka dig hälsoproblem och hindrar även god livskvalitet.

Kong, F., & Singh, R. P. (2008). Disintegration of solid foods in human stomach. Journal of Food Science. https://doi.org/10.1111/j.1750-3841.2008.00766.x

Park, K.-Y., Jeong, J.-K., Lee, Y.-E., & Daily, J. W. (2014). Health Benefits of Kimchi (Korean Fermented Vegetables) as a Probiotic Food. Journal of Medicinal Food. https://doi.org/10.1089/jmf.2013.3083

Pérez, C. E. (2002). Fruit and vegetable consumption. Health Reports / Statistics Canada, Canadian Centre for Health Information = Rapports Sur La Santé / Statistique Canada, Centre Canadien d’information Sur La Santé.