Lär dig hur du kan behandla muskelkramper

14 januari, 2020
Muskelkramper kan sitta i flera minuter och vara mycket smärtsamma. De kan uppkomma på olika ställen och till och med när man ligger eller sover.
 

Muskelkramper är ofrivilliga spasmer eller sammandragningar av musklerna. De är vanligtvis mycket smärtsamma och kan vara i några sekunder upp till flera minuter. Men det går att behandla muskelkramper.

Man kan drabbas av muskelspasmer i nästan alla muskler. Det vanligaste är att man får det i vaderna, lårmusklerna, fötterna, händerna, nacken och magen.

I den här artikeln talar vi om muskelkramper, deras orsaker, symtom, förebyggande och några väldigt användbara tips.

Orsaker till muskelkramper

Muskelkramper orsakas av hyperexabilitet av nerverna som stimulerar muskeln. Detta orsakas i sin tur av:

  • Intensiv fysisk aktivitet (krampen kan uppstå under eller efter träning).
  • Uttorkning (en vanlig orsak hos äldre människor och personer som använder diuretika).
  • Graviditet (i allmänhet är dessa kramper orsakade av för låga halter av magnesium).
  • Elektrolytobalans, huvudsakligen brist på kalcium och magnesium.
  • Benfraktur (som ett skydd drar sig musklerna ofrivilligt ihop kring skadeområdet).
  • Metaboliska förändringar som diabetes, hypertyreos, alkoholism och hypoglykemi.
  • Neurologiska tillstånd som Parkinsons, motorisk neuropati eller primära muskelsjukdomar (myopatier).
  • Venös insufficiens och åderbråck i benen.
  • Långa perioder med inaktivitet (att man till exempel suttit med dålig hållning).

Förhindra att muskelkramper uppstår

För att förhindra att muskelkramper uppstår bör du alltid värma upp innan och stretcha ordentligt efter all form av fysisk träning. Detta är ännu viktigare om du har en i övrigt stillasittande livsstil.

 

Det är också viktigt att du dricker ordentligt med vatten före, under och efter träning samt att du undviker att träna under mycket varma dagar.

Många lider av nattkramper, främst i ben och fötter. Dessa kallas också nattliga idiopatiska kramper.

Normalt har personer som lider av dessa typer av kramper en familjehistoria med kramper, och det är idag ännu inte känt vad som orsakar dem.

Om du lider av nattkramper, rekommenderar vi att du inför en stretchrutin 15 minuter innan du går och lägger dig.

Vi rekommenderar också att du äter livsmedel som är rika på kalcium och magnesium, dricker ordentligt med vatten hela dagen och håller dig aktiv.

Praktiska råd för när du får kramper

Stretchning är det bästa sättet att förhindra att kramper uppstår, särskilt kramper i benen. Men det är också viktigt att påpeka att detta inte kommer att göra någon skillnad över en natt.

Du måste hålla denna rutin varje dag i några veckor så att muskeln blir mer motståndskraftig mot ofrivilliga sammandragningar.

Regelbunden stretchning och ordentligt med vatten löser problemen för de flesta som lider av idiopatiska kramper.

Det bästa sättet att kontrollera ifall du dricker tillräckligt med vatten är att observera färgen på din urin. Om du är mycket uttorkad kommer den att ha en stark gul färg, liksom en stark lukt.

Om du dock har druckit tillräckligt med vatten, kommer urinen att vara genomskinlig och luktfri.

Du kanske även vill läsa: Tips för ett luktfritt badrum och kök

 

Naturliga botemedel och råd för att behandla muskelkramper

Kalium

Bananer innehåller kalium 

Goda kaliumnivåer i kroppen hjälper till att motverka och behandla muskelkramper. Frukt som kiwi och banan är särskilt rika på detta mineral.

De är utmärkt förebyggande medel mot kramper och hjälper även till att minska redan pågående kramper.

Vad bör man göra?

  • Ät en banan före träning.
  • Eller drick en banansmoothie.

Äppelcidervinäger

Äppelcidervinäger är effektivt mot muskelsmärta

Äppelcidervinäger är ett utmärkt botemedel för att behandla muskelkramper eftersom det förbättrar cirkulationen. Den kan appliceras externt.

Ingredienser

  • 2 matskedar äppelcidervinäger (30 ml)

Vad bör man göra?

  • Applicera på det område där du regelbundet lider av kramper. Några lätta massagerörelser bör räcka, låt sedan torka.

Hästfibbla

Gör ett te på hästfibbla
 

Hästfibbla är en blomma som används för att behandla blåmärken, artritsmärta och stela lemmar. En huskur effektiv mot muskelspasmer är en infusion på dessa blommor.

Blöt en trasa i infusionen och applicera på det drabbade området.

Ingredienser

  • 1 matsked hästfibbla (15 g)
  • 2 1/2 dl vatten

Vad bör man göra?

  • Häll vattnet i en kastrull och tillsätt blommorna.
  • Låt koka upp och stäng sedan av värmen. Låt det stå och dra i 5 till 7 minuter och häll sedan upp i en kopp och drick.
  • Ett annat alternativ är att blötlägga en liten handduk i infusionen.

Prova på massage

Massage för att behandla muskelkramper

Massage kan också vara en metod för att behandla muskelkramper. Du kan lindra smärtan genom att massera det drabbade området med lätta cirkulära rörelser.

Det finns också antiinflammatoriska och smärtstillande krämer och salvor som många idrottare använder. Dessa hjälper till att minska smärtan, får muskeln att slappna av och förbättra cirkulationen.

Läs även: Fyra naturliga kurer för blodcirkulationen

Vad bör man göra?

  • Massera själv eller be någon massera det drabbade området med lätta, cirkulära rörelser.