Vilket är bäst att sova på: Full eller tom mage?

Sov på tom mage

Vissa människor anser att det förstnämnda är bäst medan vissa föredrar det andra, vilket orsakar många debatter. Så är det bäst att sova på full eller tom mage? I praktiken är ingen av dessa ytterligheter bra. Läs mer i följande artikel.

Sova på tom mage: Vad du bör veta

Många människor tror att gå till sängs utan att äta är ett bra sätt att gå ner i vikt, men det är inte sant. Mat är nödvändigt för en ordentlig sömn. Det finns inget värre än att bli väckt på grund av ljud från din mage som inte låter dig sova.

Denna felaktiga uppfattning bygger på hypotesen ”vad du än äter till middag blir du fet”, vilket är anledningen till att folk tror att det är bättre att gå till sängs utan att äta. Dock kommer tomhetskänslan få dig att sluka allt i kylskåpet på morgonen alternativt få dig att vakna upp mitt i natten för ett ”nattmål”, vilket inte är bra för din kropp eftersom du istället för att äta ett äpple förmodligen kommer välja några rester eller något stekt.

Sömn 2Sättet människokroppen fungerar på kan berätta vilka de bästa vanorna är. Att gå till sängs hungrig eller utan att ha ätit är en garanti för en natt utan en blund i ögonen eller en med mycket dålig sömn.

Som det alltid sägs: Det är inte bra att gå till ytterligheter. Vad de föreslår är att äta middag och låta ett par timmar passera innan du går till sängs. Om det redan är för sent att äta middag; gör inte misstaget att inte äta en smula, utan välj istället lättare mat, såsom soppor, yoghurt och flingor, te med toast etc. Under inga omständigheter bör du gå till sängs på fastande mage.

Studier har visat att en lagom tidsrymd mellan den sista måltiden och sänggåendet är en och en halv timme. Denna tid kan du använda till att diska, läsa, studera, titta på tv (men inte för mycket), prata med din make/maka, städa ditt hem, förbereda din outfit till nästa dag etc. En middag rik på kolhydrater och med en låg halt protein är bäst. Håll dig borta från mättade fetter eftersom de bara gör matsmältningen långsammare samt orsakar gas och obehag när du försöker sova.

Sömn 3Om du kommer hem sent från jobbet eller skolan och du frågar dig själv om du ska äta middag så här dags eller om det är bäst att bara ”skippa den” och gå direkt till sängs; gör inte det. Ät något lätt, men gå aldrig till sängs på tom mage. Vetenskapliga studier har visat att detta kan leda till sömnbrist samt nedbrytning av muskelmassa under natten. När du är hungrig går din hjärna på högvarv. När du inte sover tillräckligt minskar din ämnesomsättning och nivåerna av ghrelin ökar. Detta är ett hormon som stimulerar aptiten och får dig att vakna upp och äta mer, utan att tänka på kvantiteterna eller vad du äter.

Att gå till sängs utan att äta eller när du är hungrig får dig att sova mindre. Det är även dåligt om du vill bygga muskler. När din kropp berövas på näringsämnen under en lång tid bryter den ner muskler för att få energi. Om du vill gå ner i vikt är det inte en bra idé att inte äta på kvällen eller hoppa över måltider.
Sömn 4

Nackdelarna med att sova på full mage

I andra änden av skalan finns det vissa människor som äter sig proppmätta vid middagen och sedan går till sängs med en känsla som påminner om att väga 5 kg mer. Maten samlas i magen, som är det organ som ansvarar för att producera enzymer och syror för matsmältningen. Blodet går direkt till detta område, vilket kan göra dig sömnig. Du bör dock vänta en bra stund innan du går till sängs genom att till exempel läsa eller titta på tv.

Att äta mycket och gå till sängs direkt orsakar inte bara risk för övervikt, men också surhet (den där brännande känslan i magen), problem med att somna, mardrömmar etc. Kom dock ihåg att  middagen i sig inte gör dig fetare. Detta beror snarare på hur mycket och vad du äter. Dietister säger att det är bäst att sluta äta kolhydrater minst fyra timmar innan du går till sängs och vänta åtminstone två timmar mellan middag och läggdags.

Din ämnesomsättning är långsammare på natten. Matsmältningen tar längre tid. Detta orsakar gas på grund av ökningen av matens jäsning i tarmen etc. Att vila när du har ätit är nödvändigt, men det betyder inte att du bör sova. Sitt bekvämt tillrätta i soffan och konversera, läs eller titta på TV innan du går till sängs.

Somnar inExperter säger också att det inte finns några problem med att ta ett bad innan du äter så länge som vattnet inte är för varmt och du inte spenderar alltför lång tid i badet. Vad som däremot är förbjudet är att simma efter maten eftersom det leder till konkurrens om blod mellan matsmältningssystemets muskler och kroppens övriga muskler. Det är anledningen till att du får kramp.

Att gå till sängs omedelbart efter att ha ätit middag, särskilt om du ätit flera rätter eller om maten haft ett stort innehåll av kalorier och fett, ökar risken att drabbas av reflux. Detta gör det svårt att somna och leder till sömnproblem. Det är bäst att äta mer frukt och grönsaker på kvällen och undvika socker, stekt mat och mjöl.