Ångestattacker: Vad ingen förstår

Även om de kan vara svåra att kontrollera och till och med överväldigande ska du komma ihåg att en ångestattack tar slut, även om det verkar som att den kommer pågå för alltid.

Ångestattacker kan slå till när som helst. Det faktum att de inte förstås av de flesta människor kan göra desperationen ännu värre för de som lider av dem.

Ångestsyndrom täcks i Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-V). Dessa syndrom kan upplevas både på plötslig och återkommande basis.

Stressiga situationer, känslomässigt trauma eller till och med att vara under press kan utlösa ångestattacker.

Att uppleva en känns som om du håller på att dö, att ditt hjärta kommer explodera. Det är extremt traumatiskt, och ännu mer så om de omkring dig inte vet vad som pågår. De kan reagera på värsta möjliga sätt genom att säga saker som ”inget är fel”, ”du blir upprörd över ingenting”, ”lugna ner dig, det finns inget att hetsa upp sig för”.

Idag vill vi täcka detta vanliga problem och ge dig några grundläggande strategier för att hantera ångestattacker om de inträffar.

Ångestattacker: när det känns som att hjärtat ska explodera

Inledningsvis vill vi göra en sak tydlig: ångest tjänar ett syfte hos människor:

  • Ångest varnar oss om fara för att hjälpa oss fly eller hantera den.
  • Lite ångest, hanterad på rätt sätt, kan användas för att motivera oss att bli mer effektiva i vårt dagliga liv.
  • Problem inträffar när ångestnivåerna höjs till okontrollerbara nivåer.
  • Hjärnan tolkar den höjda ångesten som väldigt verklig och omedelbar, något vi måste fly från, och det påverkar vissa kroppsliga processer: högre puls, högre blodtryck, ökade adrenalinnivåer i blodet…

Medan vår hjärna och kropp säger åt oss att ”fly” är vårt sinne fyllt av negativt och katastrofalt tänkande, som gör situationen ännu värre.

Läs även: Behandla huvudvärk och stress med akupressur

man

Symtom på en ångestattack

Ångestsyndrom täcker en rad olika faktorer och personliga situationer.

Vissa är rädda för att flyga, andra lider av agorafobi, arachnofobi eller hydrofobi, varav samtliga leder till ångestattacker. Andra kanske upplever dessa hemska episoder som ett resultat av känslomässigt trauma.

Alla dessa kan utlösa ångestattacker, men symtomen är gemensamma och lätta att identifiera.

Känslomässiga symtom

  • Farhågor eller intensiv och okontrollerbar rädsla.
  • Koncentrationssvårigheter.
  • Att känna sig spänd och väldigt nervös.
  • Fatalistiskt tänkande: att alltid förvänta sig det värsta.
  • Fokus på det negativa, panik.
  • Tunnelsyn: allt är mörkt och kommer bara gå fel ändå.

Läs: Kramens helande kraft

Fysiska symtom

  • Högre puls.
  • Högre blodtryck.
  • Hyperventilering.
  • Svettningar.
  • Magsmärta och illamående.
  • Frekvent urinering eller diarré.
  • Tung andning och att känna som om du kommer få en hjärtattack.
  • Skakningar och spasmer.
  • Muskelspänningar.
  • Huvudvärk.
  • Extrem trötthet och svaghet.

man

Ångestattacker är kopplade till depression

Om personens ångestattacker är någorlunda frekventa är det möjligt att denne lider av dold depression.

  • Ångest och depression kommer ofta från samma sårbarhet: hjälplöshet. Det sker när vi förlorar kontrollen över vad som händer med oss i extremt svåra situationer.
  • Något vi bör vara tydliga med: ångest och depression är två distinkta åkommor. Men som vi nämnde tidigare kan en ibland vara ett symtom på den andra. För att vara säker bör du tala med din läkare så att du kan remitteras till en specialist.

Dansa & gå som skydd mot Alzheimers sjukdom

Att hantera ångestattacker

För att hantera ångestattacker är det första vi måste göra att ta tag i de känslomässiga symtomen och försöka se på hotet, rädslan eller den stressiga situationen från en logisk synvinkel.

  • Försök att bryta ner allt som gör dig upprörd och rationalisera alla ångestkällor tills de försvinner.

Att hjälpa någon som drabbats av en ångestattack

Var förstående mot deras situation. De håller inte på att bli galna: de behöver din hjälp och, framförallt, att du är lugn och förstående.

  • Fråga personen hur denne mår och ta honom eller henne till en plats där de kan få luft.
  • Lossa på skärp och tajta kläder.
  • Om personen hyperventilerar ska du erbjuda en påse att andas i eller få denne att andas som om de försöker blåsa ut ett ljus (med läpparna hoppressade).
  • Upprepa ”du har inte en hjärtattack”, ”jag är här för att hjälpa och allt kommer att bli bra” (tala långsamt och lugnt).
  • Få personen att lägga en hand på magen och den andra på hjärtat. Han eller hon måste få sin andning under kontroll.

hjarta

Om symtomen inte försvinner och pulsen blir för hög ska du ringa en läkare, speciellt om personen lider av kardiomyopati, diabetes eller fetma.