Ålder och vikt – hur kostens påverkan ökar med åren

I takt med att åren går genomgår din kropp hormonmässiga förändringar för att spara energi. För att anpassa dig till dessa skiftningar förändras din ämnesomsättning och du börjar gå upp i vikt, vilket gör att du måste modifiera dina kostvanor.
Kopplingen mellan ålder och vikt

Ålder och vikt tycks ha en nära koppling, och ju äldre man blir desto svårare blir det att bli av med oönskade kilon. Denna normala process påverkar miljontals människor och har minst en förklaring.

I dagens artikel ska vi förklara anledningarna till varför din kost påverkar din vikt mer och mer ju äldre du blir.

Fler år = fler kilon?

Tallrik med sallad

Din kropp utvecklas hela tiden, under hela livet. Dina muskler, ben och din ämnesomsättning förändras kontinuerligt, och det finns ett distinkt samband mellan ålder och vikt.

Kroppen hos en 10-åring fungerar inte på samma sätt som hos en person som är 25, 40 eller 65. I vuxen ålder får du mer eller mindre muskelmassa beroende på hur gammal du är.

Därför är det normalt att se förändringar i kroppsvikten och märka av att fett börjar ansamlas på områden där det tidigare var lättare att bli av med det.

Din grundläggande energiförbrukning förändras även i varje skede i livet. När du är yngre använder du mer, men det minskar med tiden eftersom kroppen blir mer effektiv på att använda sin energi.

Din energiförbrukning minskar av två anledningar:

Läs även: Hälsosamma sätt att förbättra din ämnesomsättning

1. Din kroppskomposition förändras

När du blir äldre förlorar du muskler och får mer fett.

Kroppsfettprocenten hos en 20-30 år gammal man varierar mellan 18 och 21%. Mellan åldrarna 41 och 50 når den 25% och över 60 års ålder är den högre än 26%.

För kvinnor sker samma sak: de har mellan 22 och 24% kroppsfett vid 20-30 års ålder, 27-30% vid 41 till 51 års ålder och till slut över 31% efter att de fyller 60.

Fett ansamlas naturligt medan muskelmassa minskas – detta eftersom dina muskler använder mer energi.

2. Hormonförändringar

Kvinna ler in i kameran

Det gäller inte bara kvinnor som genomgår klimakteriet, utan även vuxna män.

Dina hormonmönster har mycket att göra med din vikt eftersom de påverkar hur du äter eller sover, till exempel.

När du blir äldre jobbar dina hormoner för att spara energi, eftersom du inte har samma förmågor som när du var yngre. Det betyder att du löper högre risk att ansamla fett (speciellt runt midjan).

Det är så din kropp förbereder sig på mindre fysisk aktivitet.

Ålder och vikt: det är lättare att gå upp efter 30

Det betyder inte att du har fria tyglar att äta vad du vill innan 30-årsåldern. Det är bara en påminnelse om att förändringarna i din kropp inte bara dyker upp i hög ålder.

När du blir äldre kommer du märka att mittsektionen blir större, att din mage börjar puta och att dina kläder inte passar som de brukade.

Ju fler ljus du har på tårtan desto mer påverkar kosten din vikt – det kan få det att låta som att det är oundvikligt att gå upp i vikt i takt med att man blir äldre, men så är bara fallet om man bibehåller samma kostvanor som tidigare.

Kampen mot fetma och övervikt blir svårare när man blir äldre, men är långt ifrån omöjlig.

Dålig kost, stress, genetiska faktorer och en stillasittande livsstil kan influera antalet kilon man går upp, och även bruk av vissa läkemedel samt hormonobalanser.

Det senare är en av de huvudsakliga orsakerna till ansamling av fett.

Efter 30 års ålder fungerar hormonerna östrogen, progesteron och androgen inte på samma sätt som de brukade. Eftersom dessa är viktiga för att bibehålla kroppsmassa är det normalt att se skiftningar i höfter, buk eller lår.

De källor till energi som verkade outtömliga vid 15 eller 20 års ålder försvinner, och du börjar leda en mer stillasittande livsstil.

Om du lägger till arbete och mer avslappnande aktiviteter (att äta ute, åka på en kryssning, gå på bio) resulterar det i viktuppgång i takt med att du blir äldre. Det är en väldigt enkel ekvation.

Besök denna artikel: 6 sätt att kontrollera hormoner som orsakar viktuppgång

Viktuppgång är inte den enda förändringen när du blir äldre

Kvinna håller måttband runt midjan

Tänk om du leder en hälsosam livsstil, tränar regelbundet och äter bra? Då måste du ändå hålla koll på mängden kalorier du äter.

  • En 31-årig kvinna som väger 56 kg kommer till exempel behöva få i sig 2,000 kalorier för att bibehålla sin vikt.
  • Samma kvinna vid 45 års ålder kommer endast behöva 1,850 kalorier.

Om du istället fortsätter äta 2,000 kalorier om dagen kommer du få ett överskott på 150, vilket resulterar i runt 5 kg över sex månader.

Ålder och vikt är dock inte den anda kopplingen du måste hålla koll på, utan även sjukdomar och tillstånd som kan dyka upp i takt med att du blir äldre.

Det är fallet med osteoporos på grund av förlust av bendensitet, eller osteoartrit på grund av problem med lederna.

För att inte gå upp i vikt när du blir äldre är det viktigt att anpassa vanorna du redan har till denna nya verklighet. Till exempel:

  • Utöva ännu mer varsam träning (yoga, pilates, simning, etc.).
  • Minska ditt intag av fett, salt och mjöl.
  • Undvik att röka och dricka alkohol.
  • Få gott om sömn.

Avslutningsvis måste du acceptera att du vid 50 inte kommer ha samma kropp som när du var 25, och inte bara på grund av kopplingen mellan ålder och vikt. Utöver att mer än två decennier har passerat kommer dina vanor och din kropp ha förändrats mycket.