9 överraskande anledningar att äta mer selleri

Även om den har en något annorlunda smak kan selleri din diet hjälpa till att förbättra din hälsa och förebygga en rad olika komplikationer.

Vi bör äta mer selleri. Den har en frisk smak och otroligt många näringsmässiga fördelar.

De goda nyheterna är att selleri kan ätas på många olika sätt. Du kan äta den som del av en sallad, soppa, i juicer, stuvningar… den är smaklig och väldigt mättande.

Intressant nog användes denna grönsak i svunna tider ofta som en medicinsk ingrediens för att behandla olika sjukdomar: problem med levern, hjärtat, matsmältningssjukdomar…

Den kan givetvis inte lösa alla dina krämpor och smärtor, men den är utmärkt för din generella hälsa. Det är helt enkelt ett av de bästa livsmedlen du kan äta.

Nedan ska vi ge dig nio anledningar att äta mer selleri. Du kommer märka skillnaden på din hälsa!

1. Selleri har väldigt få kalorier och mycket näringsämnen

Om du vill tappa vikt måste selleri finnas i din diet. Det är en av de bästa grönsakerna med få kalorier du kan hitta.

  • Den är väldigt rik på vatten och mineraler, såsom kalcium, natrium och magnesium.
  • Den har gott om vitaminer, inklusive A, C, E, D, B6, B12 och K.
  • Du får heller inte glömma dess essentiella oljor, fibrer och antioxidanter.

Tack vare alla dessa beståndsdelar är selleri skyddande för hjärtat, antibakteriell, vätskedrivande, slemlösande och stärkande.

dryck-for-viktnedgang

2. Du bör äta mer selleri för att minska inflammation

Du kanske upplever smärta i lederna. Artrit eller att bara överanstränga musklerna orsakar inflammation, vilket resulterar i stort obehag.

Selleri är ett av de bästa antiinflammatoriska livsmedel du kan äta.

  • Anledningen till att selleri hjälper till att minska inflammation och göra vävnader avslappnade är polyacetylen. Detta ämne hjälper till att eliminera gifter och behandlar åkommor såsom reumatoid artrit, osteoartrit och osteoporos, gikt, astma och bronkit.

3. Selleri hjälper till att lugna dig

Intressant och effektivt: bland alla de viktiga mineraler som finns i selleri hittar vi magnesium. Detta mineral, såväl som grönsakens essentiella oljor, hjälper till att slappna av nervsystemet och ge dig mer läkande vila.

Så vad sägs om att göra en härlig sellerisoppa till middag?

4. Utmärkt alkaliskt livsmedel

Selleri har alkaliserande näringsämnen som släpps ut när den pressas. Det är viktigt att komma ihåg att många av dessa egenskaper förloras vid tillagning.

Så för att få ut det mesta av sellerins alkaliserande egenskaper ska du äta den rå eller som juice.

hackad-selleri

5. Selleri förbättrar matsmältningen

Ett bra sätt att underlätta din matsmältning och förebygga förstoppning är att bereda en juice på selleri och kål. Deras mineraler, syror och fytonäringsämnen är fantastiska för matsmältningen och kan lindra tarmgaser.

6. Selleri är bra för din syn

Ytterligare en anledning att äta mer selleri är för att den står ut som ett livsmedel som är väldigt bra för synen.

Detta eftersom du djupt inne i den hittar en magisk vitamin: vitamin A. Ät bara en selleristjälk om dagen för att få i dig 5% av det dagliga rekommenderade intaget av denna vitamin.

7. Selleri hjälper till att minska dåligt kolesterol

Selleri hjälper till att minska ”dåligt” kolesterol, eller LDL. Detta görs tack vare en speciell komponent – en fytokemikalie vid namn 3-N-butylphtalid.

Den är lätt att känna igen eftersom det faktiskt är detta ämne som ger sellerin sin speciella doft. Så ät selleri när du kan, det är värt det!

8. Sänker blodtrycket

Om du har diagnostiserats med hypertoni och inte vet hur du ska stabilisera det ska du vara försiktig med din diet. Selleri sänker blodtrycket, vilket återigen är tack vare samma ämne som sänker kolesterolet: 3-N-butylphtalid.

Näringsexperter rekommenderar att man äter två selleristjälkar om dagen för att få goda resultat.

hogt-blodtryck

9. Selleri är väldigt anticancerogen

Vi vet alla att det inte finns något som kan förhindra utvecklingen av cancer. Du kan dock minska risken genom att följa en hälsosammare diet.

Selleri innehåller två typer av väldigt speciella flavonoider: apigenin och luteolin.

Dessa två antioxidanter är enligt en artikel publicerad i tidskriften Journal of Experimental and Clinical Cancer Research intressanta när det gäller att bekämpa cancerceller i lungorna.

sellerismoothie

Som du kan se är det otroligt fördelaktigt att äta mer selleri.

Det betyder dock inte att du bör äta en strikt diet endast bestående av några grönsaker, frukter och fibrer för att tappa vikt eller minska kolesterolet.

Nyckeln är att äta smart. Överge inte proteiner, kolhydrater och hälsosamma fetter, såsom de som hittas i olivolja och nötter.