8 livsmedel att undvika om du har magsmärta

januari 7, 2018
Även om du kanske inte sammankopplar kolsyrade drycker med produktion av gaser och irritation av magslemhinnan, är det en god idé att undvika dem om du har magproblem.

Magsmärta är ett väldigt vanligt symptom som vanligtvis orsakas av matsmältningsproblem på grund av mikroorganismer eller andra substanser i din mat.

I andra fall kan det orsakas av inflammatoriska problem eller obalanser i nervsystemet, vilket nästan alltid resulterar i stress och ångest. Det må inte alltid vara ett allvarligt problem, men det kan vara obehagligt eftersom det vanligtvis kommer med gaser, surhet och andra symptom.

Vidare kan magsmärta orsakas av matallergier som även utlöser förstoppning och diarré. På grund av det måste du vara på din vakt och undvika livsmedel som kan förvärra problemet, samtidigt som du tar kurer för att lindra det.

I dagens artikel vill vi dela med oss av de åtta värsta livsmedlen du bör undvika när du lider av magsmärta, så att du kan ta bort dem från din kost.

Få reda på vilka de är!

1. Mejeriprodukter

Mejeriprodukter kan förvärra smärtan

Mejeriprodukter är en del av miljontals människors regelbundna kost. De är utsökta livsmedel som har essentiella näringsämnen som gagnar kroppens hälsa. De har dock även klassificerats som inflammatoriska medel, speciellt för personer som lider av laktosintolerans.

Laktos kan ta lång tid att bryta ned, och när detta överbelastar magen kan det orsaka inflammation, smärta och andra matsmältningsproblem.

Det är därför det är en god idé att undvika mejeriprodukter när du lider av magsmärta, även om du annars kan äta dem utan problem.

Vill du veta mer? Läs: Hur man gör gluten- och laktosfria kex

2. Fetter

När du lider av magsmärta bör du begränsa din konsumtion av fettrika livsmedel så mycket som möjligt eftersom de saktar ned din matsmältning. När de absorberas av tarmarna minskar de din förmåga att kontrollera inflammatoriska processer, vilket ökar allvarligheten hos smärtan eller matsmältningsproblemet.

Friterad mat, glass och kött är saker som saktar ned tarmtransiten och leder till fall av förstoppning och inflammation.

3. Kryddor

Starka kryddor

Kryddor innehåller några väldigt fördelaktiga näringsämnen, men vissa av dem kan även vara irriterande för magen och är bäst att undvika om du upplever smärta.

Att äta mat som är för kryddstark kan stimulera produktionen av magsyror, vilket leder till sura uppstötningar och en brännande känsla. Det är helt okej att konsumera dem med måtta, men de bör helt undvikas när du upplever matsmältningsproblem eller liknande.

4. Stark mat

Precis som kryddor kan stark mat irritera magslemhinnan och öka produktionen av magsyror. Det kan även försvaga muskeln som hindrar syror från att färdas in i matstrupen, vilket kan leda till sura uppstötningar eller halsbränna.

Det bästa är att undvika stark mat helt och hållet om du har problem med magen, och endast konsumera det med måtta rent generellt.

5. Socker och sötsaker

Ät inte socker

Raffinerat socker och alla produkter som innehåller det kan påverka din metaboliska aktivitet och störa matsmältningsprocessen. Socker ger näring åt skadliga bakterier som ändrar pH-värdet i tarmarna. Utöver att orsaka inflammation kan detta öka risken för infektion och cancer.

Å andra sidan bör du vara medveten om att för stor konsumtion av sockriga produkter kan sakta ned kroppens absorption av andra näringsämnen och leda till att du blir överviktig.

Läs även: 9 tips för att avgifta kroppen naturligt

6. Koffein

Mat och dryck som innehåller koffein kan öka risken för sura uppstötningar eftersom de irriterar magen och påverkar matsmältningen. De saktar ned din tarmaktivitet, vilket orsakar förstoppning, smärta och inflammation.

Några källor för koffein du bör undvika när du upplever magsmärta är:

7. Kolsyrade drycker

Undvik kolsyrade drycker

Kolsyrade drycker är fiender för din ämnesomsättnings och matsmältnings hälsa. Dessa drycker må vara utsökta, men de irriterar magslemhinnan och ökar produktionen av gaser.

De innehåller kemikalier såsom citronsyra och natriumbensoat, som har kopplats till både inflammation och magproblem. Vidare innehåller de även stora mängder socker, vilket påverkar pH-värdet i tarmarna och deras mikrobiella flora.

8. Raffinerat mjöl kan förvärra magsmärta

Kolhydrater från raffinerat mjöl saktar ned matsmältningsprocessen, ökar inflammation och orsakar smärta såväl som en känsla av tunghet. När du äter dessa livsmedel medan du lider av magsmärta kan det förvärra symptomen och göra dem svårare att behandla.

Istället är det en bättre idé att äta fullkorn eftersom deras fiberinnehåll stödjer hälsosam matsmältning.

Lider du av magsmärta? Ha livsmedlen vi nämnt i åtanke och försök att undvika dem tills du mår helt bra igen.

MER FÖR DIG