8 enkla trick för att bli av med slapp hud på nolltid

december 26, 2018
Om du vill bli av med slapp hud är det viktigt att anstränga dig för att kombinera dessa alternativ för bästa resultat. Återfuktning och fysisk aktivitet är fundamentalt.

Hängig hud är ett problem vi alla drabbas av förr eller senare. Du kan dock bli av med slapp hud om du följer våra enkla tips.

1. Satsa på protein

För att gå ned i vikt måste du förlora fett snarare än muskler, så det är fundamentalt att äta bra.

För att göra det måste du äta protein – ett näringsämne du finner i livsmedel såsom:

  • Ägg
  • Kyckling
  • Kalkon
  • Lax
  • Mandel

Vill du lära dig mer? Läs: 5 proteinrika livsmedel du borde inkludera i din kost

2. Antioxidantrika livsmedel

Ät frukt och bär

Kom ihåg att du aldrig bör skära ned på antioxidantrika livsmedel i kosten. Med dessa får du hud som ser ännu yngre ut, eftersom de bevarar elasticitet och fasthet.

Lägg till följande i din dagliga kost för att bli av med slapp hud:

  • Bär
  • Citrusfrukter och kiwi (rika på vitamin C och kollagen)
  • Äpplen
  • Gurka
  • Oliver
  • Orange grönsaker (pumpa, morötter)

3. Håll dig borta från skräpmat

Skräpmat innehåller mycket mättat fett, vilket leder till vätskeretention – en bidragande faktor till viktuppgång och slapp hud. För att fixa problemet måste du minska din konsumtion av skräpmat.

4. Drick vatten och skydda dig mot solen

Kvinna dricker vatten

Att dricka det vatten din kropp behöver varje dag är viktigt för att hålla dig återfuktad. Kom ihåg att förlusten av kollagen leder till slapphet, och det kan undvikas om du dricker tillräckligt med vatten. Vidare är det också väldigt viktigt att undvika för stor exponering för solen, eftersom det får din hud att förlora sitt naturliga kollagen.

Du får heller inte glömma att ta hand om din hud genom att använda solskyddskräm om du kommer vistas i solen.

5. Träning för att bli av med slapp hud

Utöver att äta bra bör du även försöka hålla musklerna tonade. Det finns då inget bättre än träning.

  • Du har massor av alternativ, så hitta en övning som funkar för dig.
  • Allt du behöver göra är att undvara 90 minuter per vecka.

Det är inte särskilt mycket tid, men räcker gott och väl för att göra skillnad. Det fungerar faktiskt bäst om du gör tre högintensiva pass i veckan.

6. Is – din bästa vän

Iskuber på spegel

Om du vill bli av med slapp hud kan is vara din bästa vän. Om du ger dig själv en isbehandling tonar du huden och gör vissa områden fastare, såsom brösten.

  • Slå in isen i en trasa så att den inte kommer i direkt kontakt med din hud.
  • Nästa steg är att göra varsamma cirkelrörelser på bröstet, försiktigt med lätt tryck.
  • Gör det i fem minuter och upprepa varje dag för att få bästa möjliga resultat.

7. Säg farväl till dåliga vanor

Givetvis är det viktigt att undvika vissa saker. Vissa vanor är ohälsosamma och kopplade till högre tendens att få hängiga bröst. De inkluderar bland annat:

  • Att använda BH:ar som är för lösa
  • Att äta för mycket fett
  • Att ha en stillasittande livsstil
  • Rökning
  • Att dricka för mycket alkohol
  • Att sola för mycket

8. Dra nytta av linfrön

Dra nytta av linfrön

Här kommer en lösning med linfrön som kan hjälpa dig att bli av med slapp hud. För att dra nytta av dem måste du göra en smet.

Ingredienser

  • 2 matskedar linfrön
  • 4 matskedar hett vatten
  • 2 droppar eterisk cypressolja

Beredning

  • Mal ned linfröna.
  • Värm upp vattnet och blanda med linfröpulvret.
  • Tillsätt sedan den eteriska cypressoljan och blanda.

Applicering

  • Ta mängden som krävs och bred ut på en slapp del av huden.
  • Täck över med plastfolie.
  • Efter 15 minuter sköljer du med gott om varmt vatten.
  • Upprepa två gånger per vecka.

Du kommer märka att det är väldigt lätt och har utmärkta resultat.

  • Verdier-S??vrain, S., & Bont??, F. (2007). Skin hydration: A review on its molecular mechanisms. Journal of Cosmetic Dermatology. https://doi.org/10.1111/j.1473-2165.2007.00300.x
  • Bott, R. (2014). Nutrition for Healthy Skin. Igarss 2014. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2
  • Altemus, M., Rao, B., Dhabhar, F. S., Ding, W., & Granstein, R. D. (2001). Stress-induced changes in skin barrier function in healthy women. Journal of Investigative Dermatology. https://doi.org/10.1046/j.1523-1747.2001.01373.x