7 utmärkta sätt att lugna ner sinnet

27 november, 2018

Under dagen genomgår vi ofta många stunder av stress, spänning och ångest. Ibland vill man bara springa iväg och gömma sig från vissa situationer. Men vilket är det lämpligaste sättet att hantera dessa negativa känslor? Hur gör man för att lugna ner sinnet och förhindra att de skadar hälsan?

I dagens artikel ska vi diskutera sju enkla sätt att lugna ner sinnet under de stunder när du behöver det som mest. Dessa är praktiska strategier som kan vara till stor hjälp.

1. Ditt privata gömställe, din fristad

Meditation kan lugna ner sinnet

Här är ett enkelt exempel för att hjälpa dig att förstå detta tips. Tänk dig att du är på jobbet med tusentals sysslor som väntar, och var du än tittar finns det mer spänningar, oljud, kollegor som ber dig om saker, och en massa bördor… Eller tänk dig att du precis haft ett bittert gräl med din partner när du inser att dina barn fortfarande väntar på att du ska ta dem till skolan. Hur kan du finna tid att lugna ner ditt sinne, bara för en sekund?

Tänk dig ett tomt rum. Låt ditt sinne omfamnas av det. Det är en privat plats av lugn och frid där du kan stänga dörren och vara ensam. Bakom denna dörr finns ljud och stress, men du är säker på din intima och tysta plats. Du kan sitta av saker här inne och hålla dig lugn. Det finns ingen press.

2. En vit vägg

Tänk dig en vit vägg framför dig

Denna övning är enkel och väldigt effektiv. Vi upplever alla stunder när vi känner oss överväldigade av en oändlig ström av orosmoment, ångest och rädslor. Man blir attackerad av negativa känslor som får en att känna sig “paralyserad”.

När det drabbar dig bör du omedelbart stänga ner den tankegången och tänka dig en vit vägg framför dig. Låt denna oändliga vägg av vithet försäkra och lugna dig. Få ett slut på oron och lös dina rädslor med denna skyddande bild som står emot strömmen av negativ energi.

3. Fokusera din andning

Andas

Stress och ångest får dig att andas snabbare, suga in luft, och får hjärtat att arbeta snabbare än det borde. Plötsligt, utan att inse det, drabbas du av muskelspänningar och huvudvärk.

När det händer bör du försöka fokusera på att sakta ner din andning. Börja med att lägga en hand över buken och ta ett djupt andetag. Känn den expandera och dra ihop sig i takt med att ditt bröst höjs och sänks. Ägna några sekunder åt varje andetag och lägg märke till att tyngden försvinner på samma gång som luften lämnar kroppen. Det är väldigt avslappnande för kroppen och hjälper även till att lugna ner sinnet.

4. Skriv för att lugna ner sinnet

Skriv ner din oro

Ett enkelt och väldigt terapeutiskt sätt att lugna ner sinnet är att alltid ha ett anteckningsblock tillgängligt. Det är en enkel plats att skriva ner all den oro som kan smyga sig på dig som en flock hotfulla vargar.

Släpp ut dina rädslor och din stress genom orden. Om du vill kan du senare bränna sidorna som ett sista avslut. Du kan även behålla dem i en dagbok som kan hjälpa dig att hålla koll på din oro, men också dina hopp och drömmar. Dag efter dag blir denna dagbok din bästa vän; din personliga flyktväg.

5. Få lite sol, promenera i gräset

Promenera

När du börjar känna dig överväldigad eller när ångest och andra dagliga orosmoln har stört dig till den grad då du känner dig extremt stressad bör du inte tveka över detta alternativ: ta en promenad genom en park, skog, på stranden, eller i bergen.

Känn solen mot ryggen och låt lugnet slå över dig när ljuset smeker din hud. Det är som att resa tillbaka i tiden till människans ursprung, och vi kan försäkra dig att inget är mer terapeutiskt och avslappnande som en daglig promenad i naturen.

6. Hitta någon som kan lyssna på dig

Vänskap och ett lyssnande öra

Ibland vet du att det finns en person i din sociala cirkel som uppriktigt lyssnar på dig med empati och kärvänlighet. Denna person hjälper till att lugna ditt sinne ett tag, när du beskriver saker som gör dig olycklig, oroar dig eller orsakar stress.

Ibland är du inte ute efter råd eller att någon säger vad du ska göra; du vill mestadels att någon ska lyssna. Efter att du lyckats släppa all den “vikt” du burit på kan du be dem hjälpa dig att komma på vad nästa steg bör vara.

7. Hitta ditt personliga utrymme

Alla behöver ett personligt utrymme

Alla behöver ett personligt, privat utrymme där de kan slappna av och vara sig själva. Vissa hittar det snabbt genom att lyssna på musik eller sluta ögonen. Andra tar till målning, dans eller stickning – det spelar ingen roll vad aktiviteten är. Det som är viktigt är att du har en metod eller hobby som hjälper dig att släppa på spänningar och vara dig själv samtidigt som du släpper din oro.

Avslutningsvis är det viktigt att du vet eller tar reda på vad som fungerar bäst för dig när du måste lugna ner sinnet. Alla är unika och speciella, och alla kan inte dra nytta av samma råd. Så ta det långsamt och testa de tips vi beskrivit ovan för att se vad som passar just dig bäst.

Kom ihåg att alltid prioritera ditt liv och din lycka. Ge inte för mycket av dig själv till andra, till den grad att du slutar att ta hand om dig själv. Ge ditt hjärta och ditt sinne vad de förtjänar och försvara ditt personliga utrymme, ditt privatliv och din frihet.

  • Malllen, M. M., & Garza, D. N. L. (2011). Trastornos de ansiedad. Neurologia, Neurocirugia y Psiquiatria. https://doi.org/10.4143/crt.2007.39.3.125

  • Sierra, J. C., Ortega, V., & Zubeidat, I. (2003). Ansiedad, angustia y estrés: tres conceptos a diferenciar. Mal- Estar e Subjetividade. https://doi.org/10.1093/med/9780199380183.003.0001

  • Spielberger, C. (1979). Understanding Stress and Ansiety. Nova York, Haper e Row Publishers.