7 saker man borde undvika efter att man ätit

16 februari, 2019
Även om många har som vana att ta en promenad eller tupplur efter att de ätit borde man egentligen vänta med det så att det inte stör matsmältningen. Lär dig mer i den här artikeln!
 

Många har lite tid att avvara efter att de ätit, och för att dra maximal nytta av denna tid har de vissa vanor för att underhålla sig eller slappna av. Det innefattar dock ofta saker man borde undvika efter att man ätit. Med tiden har dessa vanor spridit sig bland befolkningen, och även om de görs undermedvetet är de som sagt inte alltid bra för välmåendet.

De kan verka ofarliga, men till slut kan de bidra till obehagliga symptom eller allvarliga hälsoproblem.

Med tanke på att många inte är medvetna om riskerna vill vi idag lista sju saker man borde undvika efter att man ätit.

1. Sova

Vänta med att vila

Att ta en siesta eller tupplur efter att man ätit kan leda till jobbiga matsmältningssymptom. Även om det är en avslappnande och nödvändig vana för många människor är det viktigt att komma ihåg att det direkt påverkar matsmältningsprocessen.

Eftersom kroppen ligger ned kan magsafterna inte täcka maten i magen helt och hållet. Därför absorberas inte näringsämnena i maten lika bra. Det kan dessutom orsaka problem med matstrupen, eftersom de sura magsafterna orsakar uppstötningar och den ökända brännande känslan.

 

Vi rekommenderar att läsa: 10 konstiga symptom på sura uppstötningar

2. Röka

Det är ingen hemlighet att rökning är en dålig vana som får allvarliga konsekvenser för lungorna och den kardiovaskulära hälsan. Vad vissa dock inte vet är att risken blir ännu högre när man röker efter en måltid.

Detta eftersom nikotinet kombineras med det extra syre som krävs för matsmältningen och därmed främjar absorptionen av carcinogener.

3. Äta frukt

Fruktskål

Vissa tror att frukt är ett nyttigt alternativ för att komplettera dagens huvudmåltid. De är söta, mångsidiga och verkar vara ett bra alternativ för att ersätta traditionella desserter. Men vad få vet är att det är bäst att äta dem på tom mage, oavsett om det är direkt på morgonen eller mellan måltider.

Detta eftersom frukt kräver olika enzymer för att smältas ordentligt, och deras naturliga sockerarter behöver längre tid på sig att absorberas fullt ut. Utan andra livsmedel att smälta samtidigt kan kroppen gagnas helt och hållet från deras näringsämnen, fibrer och enkla sockerarter, vilket ger dig mer energi.

Om du äter frukt strax innan eller efter en riklig måltid stannar de kvar i magen längre och kanske ger dig dålig matsmältning, gaser och andra irritationer.

 

4. Ta en dusch

Ytterligare en av de saker man borde undvika efter att man ätit är ta en dusch, även om det är bra för att slappna av och förbättra cirkulationshälsan. Detta eftersom det kan försvaga matsmältningssystemet om det görs direkt efter en måltid. Att duscha ökar blodflödet till händerna och de lägre delarna av koppen, och minskar därmed mängden blod som går till magen.

Som en konsekvens kanske din mage inte fungerar som den ska, vilket kan leda till smärtor, inflammation och en känsla av tyngd.

5. Dricka kallt vatten

Kvinna dricker vatten

Att dricka kallt vatten under eller efter måltider kan ge dig dålig matsmältning. Det får mat att agglutinera och gör absorptionsprocessen för näringsämnen och separering av avfall svårare.

6. Dricka te

Även om te är nyttigt är det inte rekommenderat att dricka det vid huvudmåltider. Det stör absorptionen av järn eftersom det innehåller en substans vid namn garvsyra, som binder sig till proteiner och järn.

Som ett resultat minskar absorptionen av järn med upp till 87%, vilket kan leda till kroniska episoder av anemiJärn är viktigt för att producera röda blodceller i blodet, och järnbrist kan därför yttra sig i form av:

 
  • Bröstsmärta
  • Blek hud
  • Svaghet och extrem trötthet
  • Naglar som lätt går sönder
  • Aptitbrist
  • Kalla händer och fötter

Se även: Vanliga symptom på järnbrist

7. Gå eller springa

Kvinna på löprunda

Det är ett misstag att tro att fysisk träning efter att du ätit kommer hjälpa dig att bli smalare och bränna kalorier. Man kan inte förneka att löpning och promenader är hälsosamt, men det är en av de saker man borde undvika efter att man ätit eftersom det kan ge matsmältningsproblem och obehag.

Därför är det inte rekommenderat att promenera inom 30 minuter efter att ha ätit. Om du vill gå tidigare än så ska det inte vara i mer än tio minuter.

Har du någon av dessa vanor?

 
  • Mond, J., Myers, T. C., Crosby, R., Hay, P., & Mitchell, J. (2008). “Excessive exercise” and eating-disordered behaviour in young adult women: Further evidence from a primary care sample. European Eating Disorders Review. https://doi.org/10.1002/erv.855
  • Verplanken, B., & Faes, S. (1999). Good intentions, bad habits, and effects of forming implementation intentions on healthy eating. European Journal of Social Psychology. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0992(199908/09)29:5/63.0.CO;2-H