7 naturliga drycker som hjälper dig med sömnproblem

Får du inte tillräckligt med sömn? Se då till att prova en av dessa drycker.

Att få bra sömn, alltså att sova 7-8 timmar per dag utan störningar, är otroligt viktigt för god fysisk och mental hälsa.

Många oroar sig inte över det speciellt mycket, men faktum är att det är det enda sättet att förnya din energi och förbereda kroppen på en ny dag.

Under natten utövar kroppen en serie funktioner, och dessa stödjer hjärnan och immunförsvaret, såväl som andra kroppsliga funktioner.

Därför är det viktigt att adressera sömnproblem i tid, speciellt om det är ett frekvent problem.

Men innan du överväger att ta konventionell medicin är det viktigt att ta hänsyn till vissa naturliga drycker som kan hjälpa dig med dina sömnproblem.

I den här artikeln vill vi prata om de sju bästa.

1. Kokosvatten

Att dricka kokosvatten innan läggdags är en bra lösning för att förebygga sömnlöshet och andra sömnproblem.

Det är en källa till fettsyror och antioxidanter, samt minskar dina nivåer av kortisol och känslan av tunghet efter att ha ätit. Det kontrollerar därför också din stress.

Kokosvatten optimerar även produktionen av hormoner som hjälper dig att sova bra.

Hur borde man dricka det?

  • Värm 25 cl kokosvatten och drick omedelbart.
  • För bästa resultat ska du dricka det en timme innan läggdags.

2. Rödvin

Att dricka mycket alkoholhaltiga drycker är inte rekommenderat, men ett glas rödvin kan ge din kropp intressanta fördelar.

Det är laddat med antioxidanter och viktiga mineraler som tillsammans gör ditt nervsystem avslappnat för att gagna sömnen.

Som om det inte vore nog hjälper näringsämnena till att ta bort gifter och vätskor som din kropp kvarhåller. Rödvin hjälper även till att kontrollera inflammationsproblem.

Hur borde man dricka det?

  • Drick 25 cl rödvin en halvtimme innan du går till sängs.

3. Körsbärsjuice

Körsbärsjuice är en av de mest rekommenderade naturliga kurerna för att behandla sömnlöshet.

Detta eftersom juicen innehåller stora mängder melatonin, en kemisk substans som hjälper till att reglera din sömncykel.

Hur borde man dricka den?

  • Drick 12 cl körsbärsjuice innan du går och lägger dig.
  • Om du vill kan du även dricka den till frukost, men drick inte mer än 25 cl om dagen.

4. Mjölk

Personer som inte är laktosintoleranta kan ta ett glas varm mjölk för att behandla sina sömnproblem.

Mjölk innehåller en aminosyra vid namn tryptofan. Efter att den smälts i magen hjälper den till med produktionen av melatonin – sömnhormonet.

Hur borde man dricka den?

  • Värm 25 cl mjölk och drick en halvtimme innan du går till sängs.

5. Havregryn

Det klassiska receptet på havregrynsgröt är en effektiv lösning för att bekämpa sömnproblem.

Havre förebygger inte bara matsmältningsproblem, utan ger dig även tryptofan och andra näringsämnen. Dessa är verksamma i produktionen av melatonin och serotonin.

Hur borde man dricka det?

  • Gör havremjölk och drick en timme innan du går till sängs.

6. Mandelmjölk

Mandelmjölk är rik på omega 3 och naturliga fibrer. Den har dessutom blivit en av de mest rekommenderade vegetabiliska dryckerna för laktosintoleranta.

Att dricka mandelmjölk ger din kropp energi och främjar sömn om det görs strax innan läggdags.

Mandelmjölk är en av de största källorna till tryptofan, ett ämne som är viktigt för produktionen av sömnhormonet.

Hur borde man dricka den?

  • Värm upp 25 cl mandelmjölk och drick en halvtimme innan du går till sängs.

7. Kamomillte

De avslappnande egenskaperna hos kamomillte kan användas för att bekämpa sömnproblem, framförallt när dina problem är kopplade till ångest och stress.

Att dricka det främjar ditt nervsystem och hjälper dig även att minska spänningar i kroppen.

Hur borde man dricka det?

  • Drick 25 cl kamomillte en halvtimme innan du går och lägger dig.