8 livsmedel för att behandla sömnlöshet naturligt

Har du haft problem att sova på sistone? Öka din konsumtion av livsmedlen vi nämner här för att se fördelarna själv!

Högkvalitativ sömn är viktigt för både fysisk och känslomässig hälsa.

Att sova bra förnyar dina energireserver, men många ignorerar det. Sömn är nyckeln till flera funktioner i kroppen som inte kan utföras någon annan tid på dygnet.

På senare år har antalet människor med sömnproblem ökat, och så även antalet sömnsjukdomar.

Många tror att det är normalt att inte sova bra, men det kan leda till både kortsiktig och långsiktig skada.

Även om vissa inte tänker på det kan irritabilitet och produktivitetsförlust ha mycket att göra med dålig sömn.

Om sömnlöshet inte kontrolleras kan det dessutom öka risken för att drabbas av allvarliga sjukdomar som påverkar din kognitiva och kardiovaskulära hälsa.

Som tur är finns det livsmedel som kan hjälpa dig att behandla sömnlöshet utan att ta till medicinering.

Regelbunden konsumtion av dem hjälper din kropp att slappna av och förbättrar dina sömnvanor.

1. Varm mjölk

Att dricka varm mjölk innan du går till sängs är en av de bästa naturliga kurerna för att behandla sömnlöshet.

Det är inte bara gott, utan tillhandahåller dig också med naturliga substanser som stimulerar sömn och vila.

Mjölk innehåller höga halter tryptofan – en essentiell aminosyra som hjälper till att stimulera produktionen av melatonin och serotonin, vilket är två viktiga neurotransmittorer för sömncykeln.

Du kanske även gillar: 7 anledningar att dricka ett glas mjölk med honung innan läggdags

2. Nötter

Nötter är rika på kalorier och nyttiga fetter, och är dessutom en avsevärd källa till serotonin. Det är en substans som säger till din hjärna att det är dags att sova.

Att äta en handfull mandlar eller andra nötter innan du går till sängs minskar stress, lindrar hunger och hjälper dig att sova.

Givetvis ska du inte välja sötade nötter, eftersom dessa inte är nyttiga för dig.

3. Kokta ägg

En av faktorerna som associeras med sömnlöshet är hungerattacker, som kan störa din sömn på natten.

Att äta proteinrik mat, såsom kokt ägg, kan hjälpa dig att hålla dig mätt längre. På så sätt slår hungern inte till när du sover.

Lägg till en portion ägg till middagen, såväl som grönsaker eller något annat lättsmält livsmedel.

4. Honung

Ekologisk honung är en av världens bästa sötningsmedel och det mest rekommenderade för att behandla sömnlöshet.

Honung innehåller glukos – en typ av naturligt socker som säger åt hjärnan att sakta ner produktionen av orexin. Detta är en substans som är kopplad till vakenhet.

Honung innehåller även naturligt lugnande medel som gör hjärnan avslappnad så att du kan vila bra och utan att störas.

5. Grekisk yoghurt

Precis som mjölk är grekisk yoghurt en nyttig källa till tryptofan – aminosyran som kopplats till sömn.

Grekisk yoghurt innehåller även avsevärda mängder kalcium och kalium, två mineraler som hjälper till att slappna av dina muskler och bekämpa stress.

Till skillnad från vanlig yoghurt innehåller grekisk yoghurt mindre laktos och socker, och har även mer högkvalitativt protein.

6. Mörk choklad

Måttlig konsumtion av mörk choklad är en nyttig vana för både fysisk och emotionell hälsa.

Det är en god källa till antioxidanter och andra aktiva substanser som skyddar din kropp mot flera sjukdomar som associeras med cellåldrande.

Att äta det i små mängder innan läggdags hjälper till att behandla sömnlöshet eftersom det stimulerar produktionen av serotonin – ett hormon som gör kropp och sinne avslappnade.

7. Bananer

Bananer anses vara det ”bästa sömnpillret”. Utöver att frammana sömn orsakar de inte beroende eller oönskade bieffekter.

Deras höga näringsvärde gör bananer till ett superlivsmedel. De innehåller trots allt stora mängder tryptofan och nyttiga mineraler.

Besök denna artikel: Bananer och öl för fantastiskt hår

8. Kyckling

Kyckling är ytterligare en nyttig källa till tryptofan, vilket är en av nycklarna till att bekämpa sömnproblem.

Effekterna blir ännu starkare om du äter det på eftermiddagen tillsammans med fullkornsvetebröd och grönsaker.

Har du haft problem med att sova på senaste tiden? Få i dig mer mat med tryptofan och du kommer sova som en stock!

MER FÖR DIG