7 hemgjorda lösningar för att inte bita på naglarna

· augusti 26, 2017
Är du en nagelbitare? Dessa sju naturliga kurer kan hjälpa dig att bli av med ovanan!

Onykofagi är den medicinska termen för någon som gillar att bita på naglarna. Det kan vara på grund av tristess, ångest, nervositet eller rädsla.

Utöver att vara ett estetiskt problem kan det även orsaka hudinfektioner i nagelbanden eller fingrarna. Det är därför det är så viktig att inte bita på naglarna.

Här ska vi ge dig några hemgjorda kurer som kan hjälpa.

Kan jag sluta bita på naglarna?

Onykofagi ses främst hos pojkar och män, som generellt sett inte bryr sig lika mycket om hur deras händer ser ut.

Ovanan dyker vanligtvis upp i traumatiska eller stressiga situationer, såsom när man skriver ett prov, är arbetslös, förlorar en närstående, sitter på ett flygplan, etc.

Det är inte bara naglarna som folk biter på, utan även den mjuka vävnaden på fingret samt nagelbandet. Det kan få många konsekvenser för hälsan, såsom:

  • Blödning och sår.
  • Sjukdomar som orsakas av bakterier och svamp.
  • Missbildning av nageln.
  • Tandproblem (nedbrytning av emaljen, hål).
  • Munskador (sår).
  • Magproblem (när naglarna sväljs).
  • Andningsproblem (om en nagel andas in och hamnar i lungorna eller fastnar i luftröret).

Det utseendemässiga är också en faktor. Personer som biter på naglarna gömmer ofta sina händer, känner sig generade eller döljer när de gör det.

Läs även: 5 sätt dina fingernaglar signalerar hälsoproblem

Hemgjorda lösningar för att inte bita på naglarna

Denna svårkontrollerade och ofta omedvetna ovana kan behandlas. Allt du behöver är lite viljestyrka, ansträngning, hängivelse samt några hemgjorda lösningar.

Låt oss ta en titt på dem:

Drick lugnande teer

Vissa örter som finns i natur- eller hälsokostbutiker kan hjälpa dig att sänka ångestnivåerna och nervositeten, och därmed få dig att inte bita på naglarna.

Oftast är stress den huvudsakliga utlösaren för onykofagi. Vi rekommenderar att du använder valerianarot eller passionsblomma i detta fall.

Ingredienser

  • 2 matskedar av din ört
  • 250 ml vatten

Beredning

  • Koka upp vattnet och häll i en mugg.
  • Tillsätt örten och låt dra i fem minuter.
  • Sila därefter vätskan.
  • Drick innan det svalnar.

Tugga tuggummi eller rötter

Det kan låta konstigt, men det är en av de mest effektiva strategierna om du vill sluta bitar på naglarna.

Att tugga tuggummi eller rötter minskar ångest och stress som kan leda till en ”attack” mot fingrarna.

Vi råder dig att tugga sockerfritt tuggummi för att undvika hål, eller att du tuggar ingefära eller lakritsrot. Ha ett av alternativen redo när du känner dig frestad att bita på naglarna.

Kläm på stressbollar

Du kan köpa dem i alla leksaksbutiker. Det är samma slags bollar man använder för att behandla karpaltunnelsyndrom.

Dessa mjuka bollar kan klämmas hårt för att kanalisera ångest eller olustighet, så att du inte biter på naglarna.

När du befinner dig i stressiga situationer ska du ha en inom räckhåll.

Applicera bittra oljor

Många eteriska oljor har en bitter smak, och kan vara bra för att hålla dig borta från naglarna.

De bästa är tea tree-olja eller neemolja. Båda lämnar en dålig smak i munnen och får dig att vilja sluta bita på naglarna.

Det är väldigt enkelt: applicera några droppar av den eteriska oljan på en bomullstuss och bred ut den över naglarna.

Du kan behöva upprepa processen flera gånger om dagen, eftersom oljan kommer absorberas eller försvinna under dagen.

Applicera vitlök eller citron

Om du inte har eteriska oljor i hemmet är det inga problem. Du kan ersätta dem med ingredienser du förmodligen har i skafferiet eller kylen.

Citron, vitlök eller till och med peppar kan hjälpa dig att inte bita på naglarna. Vissa gnider till och med in dem i kryddstark sås.

Vad du än väljer ska du vara försiktig med att inte orsaka reaktioner i munnen.

Läs även: 17 intressanta alternativa användningar för nagellack

Bär handskar

Om du inte kan motstå frestelsen att bita på naglarna råder vi dig att bära handskar.

Gör det under ”dötid” när du inte är upptagen och därför blir mer frestad.

  • När du ser på TV
  • När du läser en bok
  • När du sitter vid bordet och pratar med någon efter en måltid
  • Kvällstid

Ha en kost med mycket eteriska oljor

Om du biter på naglarna när du är nervös eller hungrig rekommenderar vi att du har en kost som är rik på vitamin B och omega 3-fettsyror.

Dessa hjälper dig att hålla dig mättare längre. Här kommer några källor du kan dricka och äta mer av:

Huvudbild från wikiHow.com