Eteriska oljor och deras egenskaper

mars 9, 2019
För att fullt ut nyttja eteriska oljor, se till att de är ekologiska och inte syntetiska eftersom de då kan sakna de fördelaktiga egenskaperna.

Det finns flera eteriska oljor som erbjuder en rad hälsoegenskaper. Nu för tiden använder många människor eteriska oljor på olika sätt. I den här artikeln ger vi information på hur du kan använda dem.

Genom att titta på några av de här eteriska oljorna och deras egenskaper kan du dra nytta av deras fördelar genom till exempel bad, massage och andra behandlingar. Man kan använda oljorna på så många olika sätt, vilket är jättebra!

Eteriska oljor och deras egenskaper

Nedan kan du lära dig om några eteriska oljor och deras egenskaper. Den här artikeln fokuserar inte på deras kosmetiska användningsområden, utan på hur de kan förbättra din fysiska och även mentala hälsa.

1. Basilika

basilika blad

Idag lider många människor av till exempel stress, mental trötthet, ängslan och oroar sig över saker som påverkar deras mentala hälsa. Basilika är en eterisk olja som kan hjälpa till med välmående i största allmänhet.

  • Basilika hjälper till att lätta huvudvärk som resultat av stress och oro.
  • Det är också ett kraftfullt botemedel för att hantera migrän.

Häll lite eterisk olja på en kompress och lägg därefter på pannan i några minuter för att bli av med obehagen. Andra eteriska oljor som också kan hjälpa vid stress är ceder och lavendel.

2. Anis

Eterisk olja på anis rekommenderas för personer med gas. Istället för att ta medicin, applicera den här eteriska oljan på det utsatta området. Som med gas och magont kan det också hjälpa kvinnor i menstruationscykeln. Anisolja lättar menssmärtor och obehag.

3. Eukalyptus

Eterisk eukalyptus olja

Eukalyptus blötlagd i hett vatten är ett gammalt botemedel mot nästäppa när du är sjuk i förkylning eller influensa. Det är fortfarande mycket effektivt idag.

Hur ska du använda det?

  • Använd den här eteriska oljan genom att först koka upp vatten i en stor kastrull med några droppar eterisk eukalyptusolja.
  • Efter några minuter, ta av från värmen eller slå av den, placera därefter en handduk över huvudet och andas in ångan som stiger från kastrullen. Var försiktig så att du inte bränner dig.
  • Vi rekommender att använda metoden i 5 till 10 minuter. Ånga med eukalyptus lättar nästäppa och låter dig andas lättare.
  • Timjan är en annan eterisk olja som du kan använda på samma sätt.

4. Mynta

Mynta är en annan eterisk olja som kan vara användbar för din mentala hälsa. Många har tvångstankar vilket leder till oro och kan hindra dem från att njuta av vardagen.

Genom att ta ett avslappnande bad med eterisk myntaolja lugnar och rensar du dina tankar. Det kan därför vara till hjälp om du har en dålig dag och inte kan bearbeta saker ordentligt.

5. Jasmin

eterisk jasminolja

Eterisk jasminolja anses vara ett afrodisiakum. Det är därför som det ofta rekommenderas för att massera din partner med. Det är ett utmärkt alternativ till att köpa massageolja. Dessutom fungerar jasmin stimulerande och kan höja humöret. Det kan vara till hjälp om du saknar motivation eller känner dig seg eller nedstämd.

Eteriska oljor och biverkningar

Det som är så bra med eteriska oljor är att de har få biverkningar. Men du ska alltid vara försiktig, läsa på om de specifika oljorna du använder och se till att inte använda i för höga doser.

Du kan njuta av eteriska oljor genom en diffusor eller doftspridare, som har blivit ganska populära. De kan också, som vi nämnde tidigare, appliceras direkt på huden. Du bör spä ut den eteriska oljan i till exempel kokos eller mandelolja innan du applicerar den, för att minska risken av biverkningar av för höga doser.

Om du till exempel har ont i huvudet kan du till och med applicera och massera lite eterisk olja i håret (använd en som är gjord för det ändamålet). Eller om du föredrar kan du applicera lite på pannan. Du får samma resultat vilket som.

Har du använt eteriska oljor och gynnats av dem? Vad är din erfarenhet?

Amorati, R., Foti, M. C., & Valgimigli, L. (2013). Antioxidant activity of essential oils. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf403496k

Bakkali, F., Averbeck, S., Averbeck, D., & Idaomar, M. (2008). Biological effects of essential oils – A review. Food and Chemical Toxicology. https://doi.org/10.1016/j.fct.2007.09.106

Solórzano-Santos, F., & Miranda-Novales, M. G. (2012). Essential oils from aromatic herbs as antimicrobial agents. Current Opinion in Biotechnology. https://doi.org/10.1016/j.copbio.2011.08.005