6 tips för att höja ämnesomsättningen & tappa vikt

Träning är ett av de bästa sätten att snabba upp din ämnesomsättning och bränna mer fett. Bara 30 minuter om dagen räcker.

Ämnesomsättningen är en kemisk process i vilken din kropp omvandlar mat och drycker du konsumerar varje dag till energi. Det gör att dina organ arbetar på optimal nivå och möjliggör andra sysslor under dagen som gagnar din hälsa.

Även om du bränner fler kalorier när du ägnar dig åt fysiska aktiviteter fortsätter din metabolism att vara verksam även när du återgår till vila, för att förbättra cirkulationen och andningen.

Detta modifieras av andra faktorer, såsom ålder, kön, kroppsstorlek och mer.

En person sägs ha långsam ämnesomsättning när denne har lägre kaloribruk än vad som anses normalt.

Eftersom problemet involverar de som löper en högre risk att bli överviktiga eller drabbas av fetma är det viktigt att läsa följande tips för att höja ämnesomsättningen.

1. Dela upp måltiderna i fler portioner

Nyttig-sallad

Alla vet att man ska äta tre måltider om dagen. Utöver det är det en god idé att dela upp dessa i fem eller sex portioner för att hålla ämnesomsättningen igång.

Även om det kan verka motsägelsefullt för vissa reagerar din kropp med att sänka kroppstemperaturen och förvara energi som fett om du svälter dig själv och inte ger kroppen tillräckligt med kalorier.

Nyckeln till att hålla ämnesomsättningen hög är att välja livsmedel rika på vitaminer, mineraler och fibrer – och som även innehåller få kalorier. Dessa gör dig mätt och håller suget borta så att du inte hetsäter socker och mjölkprodukter som ger väldigt lite näring.

Se även: Sänk ditt blodsocker med dessa livsmedel

2. Öka ditt proteinintag

Du ska visserligen inte basera allt ditt matintag på proteiner, men det är en god idé att öka mängden du äter för att förbättra din fysiska prestationsförmåga och bränna fler kalorier.

Genom att lägga till protein i din dagliga diet får du mer muskelmassa och främjar förbränning av fett för en smalare fysik.

Självklart ska du bara använda högkvalitativt protein som möter behoven från din kropp. Vissa av dessa kan fås från följande livsmedel:

  • Ägg
  • Fisk
  • Magert kött
  • Spenat

3. Få gott om sömn

Bra-sömn

Människor med dålig sömnkvalitet löper högre risk att gå upp i vikt jämfört med de som får god sömn. Dålig sömn ändrar nämligen balansen av hormonerna ghrelin och leptin, något som saktar ner ämnesomsättningen.

Ghrelin ansvarar för att utlösa hungerkänslor medan leptin är vad som genererar mättnadskänsla.

När du inte sover ordentligt är det troligare att du känner dig hungrig – både på natten och hela dagen.

4. Öka ditt vätskeintag

Många förstår fortfarande inte hur fördelaktigt det är att dricka mycket vatten under dagen. Det håller din kropp vätskesatt och stödjer den naturliga avgiftningen och elimineringen av avfall.

En uttorkad kropp har svårt att ordentligt använda sina energireserver, vilket leder till större ansamling av fett.

En god idé är att ha i en matsked citronsaft eller äppelcidervinäger i ditt glas med vatten.

Vi rekommenderar att du läser: Body wrap: Gå ner i vikt och avgifta kroppen

5. Få träning

Träning

För många av oss är inte fysisk aktivitet något vi anser vara direkt roligt, men det råder inga tvivel om att det är det bästa sättet att snabba upp ämnesomsättningen.

En kombination av högintensiv konditionsträning och viktträning bränner förvarat fett och ger mer muskelmassa.

Det är viktigt att du spenderar minst 30 minuter om dagen med att träna. Om du redan leder ett väldigt stillasittande liv ska du dock inte påbörja en intensiv träningsrutin på en gång, då det kan leda till skada. Det bästa vore att gradvis göra mer intensiv träning i takt med att din kropp anpassar sig.

6. Öka ditt fiberintag

Fibrer är en av de näringsämnen som inte kan utelämnas från din dagliga kost. Det uppfyller viktiga funktioner som att stödja hälsosam matsmältning, ta bort dåligt kolesterol och hjälper dig att hålla dig mätt längre.

Tack vare allt detta ökar du din ämnesomsättning och du kan stadigt börja tappa vikt.

Några utmärkta fiberkällor är:

  • Havre
  • Brunt ris
  • Gröna bladgrönsaker
  • Äpplen
  • Ananas
  • Nätmelon
  • Papaya
  • Chiafrön
  • Linfrön
  • Nötter

För att avsluta vill vi att du komma ihåg att alla dessa tips måste bli en del av din livsstil för att vara effektiva. Genom att utöva dem varje dag kommer du inte bara att tappa några kilon, utan också märka av andra fantastiska fördelar.