6 Livsmedel som Förbättrar Matsmältningen

Äpplen är rika på pektin, som hjälper tarmarnas funktioner, medan äppelcidervinäger är naturligt laxerande. 
mat som förbättrar matsmältningen

Då man har förstoppning eller har stora problem med att gå på toaletten, och när man inte kunnat gå på toaletten som normalt eller då magen känns uppblåst och väldigt tunn, då har vi bra nyheter för dig, eftersom det finns naturliga alternativ för detta som förbättrar matsmältningen och underlättar din situation.

Vi kommer här att lära oss om några naturliga laxermedel, som förbättrar matsmältningen, som kan vara väldigt fördelaktiga för din kropp då de inte har några biverkningar och man kan därför även äta dessa oftare än vanliga laxermedel, men man bör förstås inte överdriva.

Bananer förbättrar matsmältningen

Försök att äta en banan om dagen

Bananer har en stor mängd fiber, vilket är väldigt effektivt när det gäller att hjälpa matsmältningen. Bland dess komponenter hittar vi även fruktooligosackarider, vilket är kraftiga substanser som förbättrar och höjer tillväxtnivån av tarmfloran och förbättrar matsmältningen. Det är därför viktigt att lägga in dessa utsökta och söta frukter i den dagliga kosten, speciellt ifall man har förstoppning.

Äpplen

Äpplen är rika på pektin, en typ av heteropolisackarider som hjälper till med tarmarnas funktioner. Äppelcidervinäger är en produkt som görs av denna frukt, och är ett effektiv naturligt laxermedel som förbättrar matsmältningen.

Man brukar säga att ett ”äpple om dagen håller doktorn borta”, men det kan bli rätt tråkigt för vissa att äta dem varje dag. Lyckligtvis finns det en effektiv och hälsosam lösning för detta. I detta fall kan du dricka äppeljuice (som är så gott!) eller dricka ett glas vatten med en eller två matskedar äppelcidervinäger. Det rekommenderas att man tar dem på fastande magen.

Skogsbär

Vissa skogsbär som blåbär, jordgubbar och hallon är väldigt rika på antioxidanter, vilka förbättrar matsmältningen och är de är även effektiva när det kommer till att rengöra tarmarna. Dessa bär är vidare väldigt goda och mångsidiga, eftersom man kan äta dem på många olika sätt, exempelvis: i goda juicer och smoothies, till frukosten i en yoghurt eller på flingorna. Du kan även kombinera detta så att du äter flingor med yoghurt och skogsbär, vilket blir till en bra kombination som kommer att ha en fantastisk påverkan på dina tarmar.

Morötter

morot

 

Moroten är en fantastisk naturlig avgiftare, och om du äter den regelbundet kommer du att förbättra funktionerna hos dina tarmar. Man bör helst äta den rå, riven i sallader, i juicer eller ifall du vill ät den kokt, men då bör den helst steamas så att den inte förlorar sina egenskaper.

Ifall ingen av de ovanstående idéerna är till ditt tycke, låt mig då rekommendera något mycket speciellt, som till och med barnen kommer att tycka om: ät rivna morötter med honung! Detta kommer att bli riktigt läckert och du kommer även att kunna dra nytta av honungens egenskaper.

Lök

Lök är en fantastisk ingrediens för att reducera kolesterolnivåerna, men motverkar också en rad komplicerade sjukdomar som bland andra cancer. Den är vidare en effektiv antioxidant.

Tack vare dess innehåll av vitamin C och E är den också bra som laxermedel, eftersom den underlättar tarmarnas rörligheter samt dess dränering.

Tomater

Tomat är ett fantastiskt naturligt laxermedel, eftersom den innehåller mycket fibrer. Tomat skyddar även din tjocktarm och prostatan, eftersom den innehåller mycket lykopen som ger tomaten dess röda färg och som också motverkar cancer i dessa organ.

Kom ihåg:

Ifall du använder dessa rekommendationer som vi har gett dig kommer du att kunna känna dig säker på att du förbättrar matsmältningen och förstoppning kommer att vara ett minne blott.