6 behandlingar för svullnader på vrister, fötter och ben

Svullnader på fötterna

Vristerna, fötterna och benen är kroppsdelar som lättare brukar svullna eftersom de förutom att bära upp din vikt också påverkas av faktorer som din kost, hormonella förändringar och vissa hälsoproblem. Ofta beror svullnader på vrister, fötter och ben på vätskeretention i kroppen, vilket i sin tur leder till ansamling av gifter och avfall som kan förvärra inflammationen.

Det finns många faktorer som kan orsaka svullnad i de nedre extremiteterna. Bland de vanligaste orsakerna är graviditet, övervikt, fetma, att du står under långa perioder och, naturligtvis, ett överskott av vätska som kvarhålles av kroppen. Men ibland bör du ägna stor uppmärksamhet åt dessa typer av svullnader eftersom de också kan vara ett symtom på ett allvarligare problem, som leversjukdom, ventrombos eller en obstruktion i lymfsystemet.

Om vristerna, fötterna och benen är svullna under långa tidsperioder är det mycket viktigt att du uppsöker din läkare för att utreda problemet. I andra fall, där svullnaden är kortsiktig, kan följande naturliga behandlingar vara till stor hjälp för att få dessa kroppsdelar att återgå till sin normala storlek.

Motion

Även om svullnader på vrister, fötter och ben kan vara smärtsamma förvärrar brist på fysisk aktivitet bara tillståndet. I motsats till vad många tror ​​är motion ett av de bästa sätten att minska eller eliminera svullnader i nedre extremiteterna. När du motionerar förbättras blodcirkulationen, vilket förebygger problem som blodproppar.

  • Rekommendation: Börja med simning! Det är en motionsform som inte sätter någon extra press på vrister, fötter och ben.

Förbättra din kost och minska saltintaget

Mat är en av de viktigaste nycklarna till god hälsa, bättre cirkulation och förebyggande av sjukdomar som drabbar de nedre extremiteterna. Som de flesta av er redan vet är konsumtion av för mycket salt eller natrium en av de främsta orsakerna till vätskeretention och ansamling av toxiner i kroppen.

Det är mycket viktigt att du minskar ditt intag av salt, något som inte bara kommer från de vita kristallerna som du har till hands i köket – mängder av livsmedel som du köper i butikerna innehåller stora mängder natrium.

  • Rekommendation: Det finns många substitut för salt, liksom alternativa livsmedelsval och recept för att minska dess effekter. Upprätthåll en sund kost för att förebygga övervikt och undvika fetma.

Maskros

MaskrosteMaskros är en populär växt som är känd för att vara ett kraftfullt vätskedrivande medel och avgiftningsmedel. Det kan hjälpa till att bekämpa vätskeretention, vilket bidrar till att minska svullnaden du upplever i vrister, fötter och ben.

  • Rekommendation: Gör ett te på maskros och drick tre koppar per dag. Du kan också applicera vätskan direkt på det drabbade området med en trasa eller handduk.

Epsomsalt

En av de mest klassiska och bästa behandlingarna för svullnader i de nedre extremiteterna är Epsomsalt (även magnesiumsulfat eller bittersalt). Det bidrar till att slappna av benen, minska inflammation och stimulera god cirkulation för att förebygga sjukdomar och andra problem.

  • Rekommendation: Tillsätt 2 dl Epsomsalt till ditt badvatten och lägg dig i vattnet i minst 15 minuter. Om svullnaden är lokaliserad på dina vrister och fötter kan du som alternativ bereda blandningen i en balja och bada fötterna i 20 minuter.

Aloe vera

AloeDenna växt har många fördelar för kroppen, både på in- och utsidan. En av dess viktigaste egenskaper är dock dess förmåga att bekämpa inflammation och eliminera toxiner, vilket naturligtvis kan bidra till att bekämpa vätskeansamling i de nedre extremiteterna.

  • Rekommendation: Ta gelen från ett blad av en färsk aloeplanta och konsumera två matskedar på morgonen på fastande mage blandat med antingen vatten eller juice. Ett annat alternativ är att applicera den färska gelen direkt på de svullna områdena.

Massage

Fot- och benmassage kan vara mycket avkopplande, samt kan stimulera cirkulationen och bidra till att minska vätskeansamling. Prova att använda jämna, men bestämda rörelser, alltid i riktning mot ditt hjärta.

  • Rekommendation: Använd eteriska oljor när du masserar svullna ben för att uppnå bättre resultat. Välj sorter som har antiinflammatoriska egenskaper, som de med pepparmynta, eukalyptus, citron eller lavendel.