5 olika styrkeövningar som ger fasta bröst

· mars 20, 2019
För att ha en fast byst finns det några övningar som tonar och förstärker bysten. En balanserad och hälsosam kost är också viktig.

Lyckligtvis finns det proaktiva steg som man kan ta för att få fasta bröst. Håll dock i åtanke att det finns många faktorer som kan vara orsaken till att kvinnans byst förändras genom livet.

Bland dessa finner vi till exempel följande:

  • Menstruation
  • Graviditet
  • Förlust av vikt eller viktökning
  • Hormonella förändringar
  • Kost
  • Stress

Man bör komma ihåg att brösten inte innehåller muskler, de är endast uppbyggda av fett, bindväv och mjölkkörtlar.

Därför kan det uppstå markanta förändringar i utseende, form och fästa. De kan till exempel komma att se livlösa och hängiga ut.

Deras utseende kan dock återställas och förbättras genom naturliga medel, hälsosamma vanor och träning.

Om du letar efter ett perfekt sätt att få en fast byst så är denna artikel för dig. Ta reda på mer!

Träning och kvinnans byst

Kvinna träning för byst

För att en kvinna ska få fasta bröst behöver hon göra övningar som fokuserar på byst området och bröstmusklerna.

Målet är att stimulera bröstens bindväv så mycket som möjligt.

Innan du börjar träna för att få fasta bröst

Innan du börjar träna är det jätteviktigt att värma upp. Precis som andra delar av kroppen så kan man orsaka skada om man inte värmer upp först.

Det är också viktigt att:

  • Ha god hållning
  • Vara konsekvent i övningarna
  • Dricka vatten
  • Äta bra

Bland övningarna för en snygg byst finner du följande:

1.  Fjärilar på platt yta

Fjäril övning

Var noggrann med tekniken i denna övning för att göra den korrekt.

  • Ligg på rygg på en slät yta och höj båda armarna rakt över bysten.
  • Böj armbågarna lite grann och sänk armarna ut från kroppen tills de är parallellt med golvet.
  • Stanna i denna ställning i 20 sekunder och gå sedan tillbaka till den ursprungliga ställningen.
  • Gör 3 omgångar med 20 repetitioner.

Man kan även ha lätta vikter i händerna, då får man snabbare resultat.

2. Stående fjäril

Det här är en av de mest använda övningarna för att få fasta bröst. Såhär gör man:

  • Stå med fötterna axelbrett isär och böj benen lite grann.
  • Lyft långsamt armarna raka till axelhöjd.
  • Håll denna ställning i 10 sekunder.
  • Återvänd till startposition.
  • Gör 2 omgångar med 20 repetitioner.

Precis som med övningen ovan kan man använda vikter för att göra övningen effektivare.

3. Sittande fjäril

Tränar bysten
  • Sitt på en stol med rak rygg och luta mot stolens ryggstöd.
  • Lägg fötterna på golvet och rör dem inte. Spänn magen.
  • Lyft armarna rakt ut till sidan och upp till axelhöjd.
  • Stanna i denna position i 15 sekunder och återvänd sedan till den ursprungliga ställningen.
  • Gör 2 omgångar med 15 repetitioner i varje.

4. Bystens öppnande

Även rörelser för bystens öppnande kan hjälpa att stimulera bindväven i bysten för att få fasta bröst.

  • Sitt på en stol med rak rygg mot ryggstödet.
  • Stöd fötterna på golvet och rör dem inte. Spänn magmusklerna.
  • Håll armbågarna böjda och händerna stängda.
  • Andas in medan du lyfter armarna till sidan och andas ut då du stänger dem igen.
  • Gör 3 omgångar med 10 repetitioner i varje.

5.  Flexövningar för fasta bröst

Flexövningar för fasta bröst

Flexövningar är en av de mest effektiva övningarna för att hålla kroppen i god form

Dessutom kräver denna övning ingen extra utrustning så det är en bra övning att göra hemma.

  • Stå framför en vägg och sära på benen så de är höftbrett isär.
  • Lägg handflatorna mot väggen vid axelhöjd och sträck ut dem.
  • Böj armarna långsamt utan att flytta armarna från väggen.
  • Gå ner så långt som möjligt och vänta fem sekunder, och återvänd till stående position.
  • Gör 5 omgångar med 10 repetitioner i varje.

Om du gör dessa övningar regelbundet, upprätthåller en balanserad kosthållning och dricker tillräckligt mycket vatten kommer du inte endast att få en fastare och vackrare byst, du kommer också att få förbättrad hälsa.

  • Salinas., D. (2012). Estrés. In Prevención y afrontamiento del estrés laboral. https://doi.org/Observatorio permantente RIESGO PSICOSOCIALES
  • Fernández-Castillo, E., Molerio Perez, O., Grau, R., & Cruz Peña, A. (2012). Ansiedad y Estrés. Ansiedad y Estrés. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/j.anyes.2016.03.001 113
  • Obesidad, N. (2013). Alimentación. Investigacion y Ciencia. https://doi.org/10.1007/s10311-004-0094-3
  • Folgar, M. I., & Lamas, M. F. (2014). RELACIÓN ENTRE LA PRÁCTICA DE LA ACTIVIDAD FÍSICA–DEPORTIVA Y LA MEJORA DEL BIENESTAR FÍSICO–PSICOLÓGICO EN PERSONAS MAYORES. Lúdica Pedagógica.