5 livsmedel som återställer din tarmflora

Tarmflora

I allmänhet ägnar vi inte särskilt mycket uppmärksamhet åt våra tarmar. Men när de inte fungerar på ett balanserat sätt blir de en källa för gifter för kroppen och hindrar dig även från att assimilera näringen från maten du äter på rätt sätt.

I den här artikeln kommer vi att förklara hur du kan reglera tarmfunktionen och återställa din tarmflora naturligt med några viktiga probiotiska livsmedel.

Probiotika

Probiotika är levande bakterier som finns i de livsmedel vi kommer att gå igenom i den här artikeln; livsmedel som har gått igenom en naturlig jäsningsprocess.

Dessa mikroorganismer bidrar till att stärka immunförsvaret och återställa din tarmflora. Att äta dem varje dag hjälper dig att lindra:

  • Förstoppning
  • Tarmgaser
  • Uppblåsthet efter måltider
  • Crohns sjukdom
  • Irritabel tarm (IBS)

Yoghurt

Yoghurt kan vara mycket hälsosamt om du är laktosintolerant och inte kombinerar det med många andra livsmedel. Det är också mycket naturligt om du bereder det själv hemma. Som ett resultat undviker du färgämnen, smakämnen och socker som de tillsätter i yoghurt som säljs i butiker.

Att göra yoghurt hemma är mycket lättare än vad du kanske tror. Det finns speciella yoghurtmaskiner i vitvaruhandeln, men i praktiken behöver du inte en sådan för att göra det.

Hemmagjord yoghurt
Kefir

Kefir är ännu hälsosammare och mer matsmältningsfrämjande än yoghurt eftersom det är rikt på levande jäst och innehåller mindre laktos. Det har en lätt syrlig smak, men du kan sockra med lite honung eller agavesirap.

Kefir är en levande svamp som du ska lägga i en behållare med mjölk (från ko, get, får, mm.). Efter 24 till 48 timmar silar du och dricker eller förvarar den i kylskåpet och lägger tillbaka svampen med mjölken så att det jäser.

Det är viktigt att notera att det finns människor som inte tål laktos speciellt bra men kan smälta jästa laktosprodukter.

Kefir
Surkål

Surkål är typiskt för vissa europeiska länder, såsom Tyskland och Polen, där det används som topping på kött och fisk för att underlätta matsmältningen.

Det framställs genom jäsning av kålblad med vatten och salt.

Den typ av surkål som verkligen förbättrar din tarmflora är den som görs naturligt jäst med salt, inte den som säljs i de flesta butiker och innehåller ättika eller alkohol.

Det är därför vi rekommenderar att du gör det själv. Du kan prova med olika typer av kål och andra grönsaker.

Surkål
Fermenterad ananas

Det här goda receptet är populärt i Central- och Sydamerika. Du kan dricka det varje dag på fastande mage.

Det är en jäst dryck med skal från ananas, vilket gör det både billigt och enkelt att göra.

Gör på följande sätt:

  1. Du kommer att behöva en stor ananas (eller två medelstora) som är mogen och har ett friskt skal.
  2. Skölj och skala.
  3. Skär skalet i små bitar och lägg dem i en stor glas- eller keramikbehållare som du kan försluta hermetiskt.
  4. Tillsätt två liter vatten och 500 droppar brunt socker i behållaren.
  5. Förslut den väl och förvara på en varm plats i 48 timmar.
  6. När de två dagarna har passerat silar du väl så att inga rester blir kvar, tillsätter ytterligare en liter vatten och låter stå i ytterligare 12 timmar.
  7. När denna tid har passerat tillsätter du 750 ml vatten och drycken är klar.
  8. Innan servering rekommenderar vi en stunds kylning i frysen.
  9. Förvara kallt.

Under jäsningsprocessen kommer denna dryck till en början att producera probiotiska mikroorganismer, och om du låter den stå länge omvandlas den till en alkoholhaltig dryck och sedan till ättika.

Foton av mfcorwin, Ibán och litlnemo.

Spara