4 övningar för att bibehålla mental klarhet i hög ålder

Att bibehålla ett bra tillstånd av mental klarhet och hälsa är viktigt för att må bra och förbli självständiga när vi blir äldre.

Dessa fyra övningar kan hjälpa dig att undvika att förlora mental klarhet när du blir äldre.

1. Utmana stroopeffekten

Du har kanske sett en bild med en serie ord som skrivits i olika färger. Ordet ”blå” kan till exempel skrivas i grönt, ordet ”svart” i gult, etc. Bilden baseras på en psykologisk princip som kallas stroopeffekten.

Den första aktiviteten vi vill att du testar involverar att finna en av dessa bilder (att söka på ”stroopeffekten” kan hjälpa). Börja sedan säga färgen som varje ord är skrivet med. Gör det tills du kommer till slutet av bilden, och gör sedan övningen baklänges.

Övningen tränar båda halvorna av hjärnan, som svarar på text och färg.

Det kanske är svårt i början, men det kommer vara hjälpsamt för att förebygga sjukdomar såsom Alzheimers.

Att utföra denna enkla övning kommer hjälpa dig att:

  • Skapa nya kopplingar mellan de två hjärnhalvorna.
  • Träna dig själv i nya förmågor, såsom koncentration och byte av koncentration.

Se även: Gurkmeja kan hjälpa Alzheimerspatienter att återhämta sig

2. Schultetabellen

För denna övning, som kallas Schultetabellen (eng. Shulte Table), börjar du genom att koncentrera dig på siffran i mitten.

Utöver att fokusera på siffran 19 (som i denna tabell är i mitten) har du ett annat mål: att hitta nummer 1 och fortsätta med resten av dem i stigande ordning. Samtidigt ska du konstant fokusera på siffran i mitten.

Fördelarna med övningen inkluderar snabbare hastighet med vilken du bearbetar information såväl som utveckling av periferisynen.

3. Fingertecken

Vidare kan du även utföra en enkel övning med fingrarna. Gör ett fredstecken med din högra hand.

Gör sedan tecknet för ”okej” med din vänstra. Gör därefter samma sak igen, men byt händer och upprepa flera gånger.

När du gjort detta med båda händerna ska du utföra båda samtidigt.

Detta kommer:

  • Öka och träna din kapacitet för koncentration.
  • Förbättra både din uppmärksamhet och din förmåga att snabbt byta mellan en uppgift och en annan.

Att göra dem samtidigt är inte alltid enkelt, just på grund av brist på synkronisering.

4. Öva på synkroniserad skrift

Att öva på synkroniserad skrift kan hjälpa dig mycket om du vill träna minnet.

För att göra detta behöver du två pappersark och en penna i vardera hand.

  • Du börjar rita geometriska figurer med båda händerna samtidigt.
  • Du kan även skriva bokstäver eller ord av samma längd samtidigt.
  • Nyckeln är att göra det samtidigt, annars kommer övningen inte fungera.

Fördelarna inkluderar att lära hjärnan att utföra flera sysslor samtidigt för att aktivera båda hjärnhalvorna.

Vi rekommenderar att läsa: De 10 enklaste strategierna för att förbättra minnet

Andra råd för mental klarhet

Det är en god idé att träna din icke-dominanta hand.

Alltså, om du borstar tänderna med din högra hand ska du prova att göra det med den vänstra, och vice versa. På så sätt lär sig din hjärna att ge order och utföra handlingar som den inte är van vid.

Du kan även duscha och utföra andra aktiviteter med ögonen stängda.

Ändra din rutin när du går till jobbet, till affären eller andra platser för att aktivera minnet.

Kom ihåg att äta bra

Att äta bra är också viktigt för mental klarhet. Kosten spelar trots allt en viktig roll för att förstärka minnet.

Det finns vissa näringsämnen som hjälper din hjärna att fungera väl.

Inkludera livsmedel som är rika på fosfor i din kost, såsom:

  • Kakao
  • Äggula
  • Fet fisk
  • Mandel
  • Mjölkprodukter

Du bör även äta livsmedel rika på kalium, såsom:

  • Avokado
  • Bananer
  • Vetegroddar
  • Apelsiner

Sist men inte minst ska du inte glömma att inkludera livsmedel med mycket magnesium i din kost:

  • Solrosfrön
  • Jordnötter
  • Soja
  • Fullkorn

Det är även viktigt att ge din hjärna tillräckligt med glukos. Glukos är trots allt din hjärnas bränsle. Försök att välja källor som absorberas långsamt.

Huvudbild från © wikiHow.com