Vitt, brunt och muscovadosocker: Likheter och skillnader

Idag kan du hitta en massa olika typer av socker på marknaden. Detta kan göra att man kan tro att vissa är nyttigare än andra. Och det stämmer! Vi berättar om skillnaden mellan vitt, brunt och muscovadosocker!
Vitt, brunt och muscovadosocker: Likheter och skillnader

Senaste uppdateringen: 13 maj, 2021

Vitt, brunt, muscovadosocker… Vem tycker inte om den söta smaken av dessa ingredienser?

Det är ingen synd att erkänna att du gillar socker. De flesta gör det! När du känner smaken av det släpper din hjärna ut höga doser av en neurotransmittor som heter dopamin, som är neurotransmittorn för njutning och avkoppling.

När din kropp inte får tillräckligt av denna neurotransmittor kan depression faktiskt uppstå. Detta betyder dock inte att du ska äta en massa socker. Som näringsexperter från Journal of the Faculty of Medicine visar är konsumtion av för mycket socker skadligt för hälsan.

På grund av detta bör du vara sparsam med det när du inkluderar det i din kost. Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar ett intag av tillsatt socker på max 5% av det totala kaloriintaget för vuxna. Det motsvarar cirka 25 gram om dagen.

Tänk dock på att denna ingrediens också finns i bearbetade livsmedel, som sylt, godis och juice bland andra. Oavsett i vilken form den förekommer är det vi i vardagstal kallar socker det kemiska ämnet sackaros. Detta kan ha olika färg och smak.

Nedan kommer vi att prata mer om detta.

Kristallisationsprocesserna för sackaros

För att förstå skillnaderna eller likheterna mellan vitt socker, brunt socker och muscovadosocker måste du först förstå ursprunget till detta naturliga sötningsmedel.

Produktionsprocessen börjar med sockerrör eller sockerbetor. Tillverkarna förbereder och avdunstar produkten tills de har en sirap eller melass.

Från denna produkt bildas kristaller. Beroende på graden av bearbetning eller raffinering blir dessa vitt socker, brunt socker eller muscovadosocker.

Finns det några skillnader mellan dessa olika sockervarianter?

Vad är vitt socker?

Socker är en molekyl som heter sackaros. Detta eftersom produkten till nästan 100%  består av denna kolhydrat. Enligt den spanska livsmedelskoden är sackaros:

“En produkt tillverkad industriellt från sockerrör (Saccharum officinarum), sockerbetor (Beta vulgaris, L, var. Rapa) och från andra sackarinväxter, i ett tillräckligt rent tillstånd för konsumtion.”

Sackaros får man genom föreningen av två mycket enkla molekyler: glukos och fruktos. Det är också det mest använda naturliga sötningsmedlet runt om i världen och det viktigaste ur ekonomisk synvinkel. När vi pratar om vitt socker hänvisar vi till raffinerade sackaroskristaller framställda av melass.

Vid produktionen blir denna biprodukt sedan tvättad och utsatt för ytterligare, strikt rengöring för att föroreningar ska avlägsnas. Av denna anledning är det också känt som “raffinerat” socker. Det smakar sött och har en neutral lukt och består till 99% av sackaros.

socker och sockerbitar
Vitt socker genomgår en raffineringsprocess som tar bort alla orenheter. Detta socker består av nästan 100% sackaros.

Vad är brunt socker?

Brunt socker kan vara halvraffinerat eller raffinerat. Brunt raffinerat socker får man genom att tillsätta melass till den raffinerade produkten för att den ska få en annan färg och smak. Med andra ord är färgen den enda skillnaden mellan denna typ av brunt socker och vitt socker. Brunt raffinerat socker innehåller sackaros. Sockret är mer eller mindre mörkt beroende på mängden tillsatt melass.

Det finns även en annan typ av brunt socker, som är ljusbrunt till färgen. Detta socker är halvraffinerat, har gula/ljusbruna kristaller och är grovkornigt. Detta tillverkar man genom en partiell separering av vatten från melass och föroreningar, genom en process som kallas centrifugering. Denna typ av socker innehåller 95% sackaros.

Du bör också läsa den här artikeln: Fakta om muscovadosocker: 8 saker du inte känner till

Vad är muscovadosocker?

Muscovadosocker har sitt ursprung på 1600-talet. På portugisiska använde man denna term för den sämsta kvaliteten på socker. Faktum är dock att sanningen ligger långt ifrån denna term. Denna produkt erhåller man i själva verket med traditionella (läs: icke-industriella) metoder, dvs. utan centrifugerings- eller separationsprocesser av melassen.

Melassen kristalliserar mycket långsamt. Man granulerar den sedan, och det är denna som marknadsförs som muscovado. Detta socker är också känt som “råsocker” och innehåller 97% sackaros. Den innehåller också mer vatten än raffinerat vitt och brunt socker.

De viktigaste skillnaderna mellan vitt, brunt och muscovadosocker

För att bättre förstå skillnaderna mellan dessa tre produkter måste vi börja med likheterna. Till att börja med är de alla gjorda av samma råvara. Med andra ord sockerrör eller sockerbetor. På samma sätt är den viktigaste biprodukten i alla tre fallen melass.

Rengörings- och kristallisationsprocesserna som man använder på melassen är vad som skapar de olika typerna. Sackarosinnehållet är i princip detsamma i dem alla. Det varierar mellan 95% och 99%.

Därför innehåller de ungefär samma antal kalorier. En matsked socker innehåller cirka 60 kalorier. Så vad skiljer dem åt då? Svaret är väldigt enkelt. Skillnaden sitter i hur melassen har blivit bearbetad, och därför i smak och färg.

Vitt socker

Vid produktionen av vitt socker avdunstar, kristalliserar och centrifugerar man melassen före raffineringsprocessen. Detta socker är väldigt sött och kristallerna reflekterar ljus.

bruna sockerbitar
Råvaran som används för att erhålla olika typer av socker är densamma. Faktum är att deras kaloriinnehåll är detsamma.

Brunt socker

För att göra brunt socker blandar man vid produktionen helt enkelt raffinerat socker med melass för att ge det den distinkta bruna färgen. Om melassen är halvraffinerad och delvis renad från orenheter får man ett brunt socker med en något mer intensiv färg och kolasmak (mörkbrunt socker).

Beroende på vilken mängd melass som man blandar med kristallerna kan detta socker bli klassificerat som vanligt (vitt), ljusbrunt eller mörkt. De bruna sockervarianterna är sötare än vitt socker, och mörkt brunt socker har en klibbig, kraftig konsistens med en mild kolasmak.

Muscovadosocker

Muscovadosocker får man när man inte extraherar melassen från sackaroskristallerna. Produktionen går endast ut på att kristalliserar sockret innan det granuleras. Detta ger ett högre vatteninnehåll och de naturliga mineralerna från sockerröret, som järn, magnesium, kalcium och kalium, finns kvar i produkten.

Koncentrationen är dock minimal. Med andra ord så bör man inte konsumera mer än 100 g muscovadosocker om dagen för att inte överstiga näringsrekommendationerna gällande kalorier, och hellre se till att få i sig mineralerna från andra livsmedel. I jämförelse med ovan nämnda bruna socker är detta socker mörkare och har en mycket mer intensiv och fyllig smak.

Vad du behöver komma ihåg om vitt, brunt och muscovadosocker

Skillnaderna mellan dessa tre typer av socker gör det klart att ingen av dem är bättre för din hälsa än de andra. De innehåller alla samma mängd sackaros och kalorier, med endast små variationer mellan varandra.

Mineralerna i råsocker eller muscovadosocker representerar inte ett signifikant näringsvärde med tanke på vad du behöver för din hälsa. Därför bör du reglera ditt sockerintag, oavsett vilken typ av socker som du väljer, om du vill ha en hälsosam livsstil.

Detta kanske intresserar dig
Hur du kan minska sockerkonsumtionen
Steg för HälsaLäs det Steg för Hälsa
Hur du kan minska sockerkonsumtionen

Forskare har bevisat att sockerkonsumtion är en riskfaktor för kroniska sjukdomar. Lär dig strategier för att minska sockerkonsumtionen i den här a...



  • Organización Mundial de la Salud. Ingesta de azucares para adultos y niños. Edición: OMS. 2015. 8 pag.
  • Obando, P. La panela, valor nutricional y su importancia en la gastronomía.  Universidad Técnica del Norte. Facultad de Ciencias de la Salud. Tecnología en Gastronomía. Ecuador. Tesis de grado.2010, 1-14 pag.
  • Cabezas-Zabala CC, Hernández-Torres BC, Vargas-Zárate M. Azúcares adicionados a los alimentos: efectos en la salud y regulación mundial. Revisión de la literatura. Rev. Fac. Med. 2016;64(2):319-29.