Vad du ska äta vid halsbränna

februari 4, 2017
Olika livsmedel påverkar folk annorlunda. När det kommer till att kontrollera halsbränna har dessa ingredienser presterat fantastiskt för att reglera magsyrorna.

Halsbränna, den där brännande känslan ovanför magen, är en av de främsta anledningarna till läkarbesök på 2000-talet. Smärtan kommer vanligtvis efter att man ätit, och främst efter stora måltider.

Det kan kallas en modern åkomma. Det är inte för att det är ett modernt fenomen, utan för att fler och fler drabbas för varje dag som går.

I den här artikeln vill vi dela med oss av vad du borde äta vid halsbränna.

Vad orsakar magsyra?

vad-orsakar-magsyra

Halsbränna, även kallat pyros av läkare, är en brännande eller smärtsam känsla i matstrupen. Det inträffar vanligtvis i de lägre områdena nära magen. Halsbränna beror på uppstötning av magsyra.

Den brännande känslan börjar i bröstet och kan i vissa fall nå halsen, käken och tungan.

De huvudsakliga orsakerna till för mycket magsyra är:

  • Stress, oro eller snabb livsstil
  • Kost som är rik på mättade fetter
  • Att äta för mycket bearbetade eller raffinerade kolhydrater
  • Att äta för snabbt utan att tugga ordentligt
  • Att hoppa över måltider (det förändrar din matsmältningsrytm)
  • Att dricka för mycket alkohol
  • Rökning
  • Stillasittande
  • Otillräckligt med sömn
  • Bakterien Helicobacter pylori

Som du kan se är många av orsakerna till magsyra relaterade till vår livsstil.

Men det går att ändra det och till och med undvika allvarligare problem, såsom magsår och gastrit. Allt vi behöver göra är att ändra några av våra dagliga vanor.

Mat som kan lugna halsbränna

Att ha för mycket magsyra kan vara jobbigt, och till och med hindra oss från att göra sådant vi gillar.

Givetvis känner vi oss inte alltid sugna på att äta, men följande livsmedel kan vara bra vid halsbränna eftersom de lugnar symptomen.

Havre

Detta spannmål äts normalt till frukost. Det gör oss mätta samtidigt som det lugnar den brännande känslan från magsyran.

De goda nyheterna är att du kan äta det när som helst när du är hungrig. Vi rekommenderar att det görs tillsammans med russin.

Oroa dig inte över möjliga reaktioner; havren kommer absorbera syran från russinen.

Ingefära

ingefara

Då det är ganska starkt, försök att alltid använda ingefära med måtta. Med det sagt är det ett av de bästa livsmedlen vid halsbränna. Det verkar antiinflammatoriskt mot gastrointestinala problem.

Riv bara en liten bit och gör ett ingefärste, eller ha ingefäran i maträtter och smoothies. Det ger maten en citrussmak.

Aloe vera

Det här är en av de bästa kurerna för sår som behöver läkas. Vid halsbränna skadas väggarna i matstrupen, och det är här som aloe veran kan vara behjälplig.

Vissa väljer att direkt äta gelén som finns i bladen; det kan göras antingen för sig självt eller i en juice. Andra äter affärsköpta produkter som görs av aloe vera.

Sallad

sallad

Bladgrönsaker som sallad och ruccola är viktiga. De har förmågan att lugna den brännande och smärtsamma känslan från magsyran.

Vi rekommenderar du undviker lök, tomat, ost och dressing i dina sallader.

Det bästa är att använda en nypa salt och olivolja för att smaksätta den.

Vitlök är en av de ingredienser du alltid borde ha i dina sallader. Den har mycket vatten och är en utmärkt källa till fibrer. Vitlök lugnar dessutom din aptit.

Banan

Det är ett bra livsmedel mitt på morgonen eller på eftermiddagen. Bananer har ett pH på 5,6. Det betyder att det är ett livsmedel som lugnar syra. Med det sagt kan vissa drabbas av värre halsbränna när de äter banan.

Du får helt enkelt äta en och se om din halsbränna blir värre eller bättre.

Vattenmelon

Precis som banan kan du även äta melon när du lider av halsbränna. Det är sant att meloner mestadels består av vatten, men de reglerar syranivåerna i magen.

Du kan äta en skiva efter lunch eller middag och se om det fungerar för dig, precis som med banan.

Fänkål

fankal

Denna medicinalväxt är utmärkt. Den är inte bara rik på näringsämnen, utan hjälper även din ämnesomsättning. Den har en len smak och knaprig konsistens. Du kan avnjuta den i sallader, soppor, grönsakspajer eller såser.

Skär den i fina ringar och blanda sedan med ruccola och spenat. Använd olivolja som dressing och njut.

Kyckling eller kalkon

Vitt kött är bättre alternativ vid halsbränna. Försök att äta det ugnsbakat eller grillat. Ät aldrig vitt kött stekt eller med skinn, eftersom de då har mycket fett.

Fisk och skaldjur

Regeln för att äta fisk och skaldjur är samma som för kyckling – ät dem aldrig stekta. Bland de bästa alternativen rekommenderar vi räkor och lax. Det är även bättre om de är vildfångade, inte odlade.

Tillagade grönsaker

sparris-och-tomater

Utöver att äta grönsaker råa i sallader kan vi även äta dem tillagade. Några bra exempel är kål, sparris och broccoli.

Vi rekommenderar att du äter rotfrukter som morötter och rödbetor. Dessa bör alltid tillagas.

Ris

Couscous, bulgur och semolina (vete) kan inkluderas i denna grupp. När det kommer till ris är det bästa fullkornsris. Alla dessa är utmärkta vid halsbränna.

Försök att äta 25 cl ris med tillagade grönsaker.

Spara

MER FÖR DIG