Tre sätt att göra veganska smoothies

april 19, 2019
Lyckade veganska smoothies är inte bara blandningar av "gröna" ingredienser som vi väljer slumpmässigt. För att de verkligen ska smaka bra måste du veta vilka ingredienser som fungerar bäst med varandra.

En smoothie är en blandning av olika ingredienser presenterade i flytande form för att konsumeras som en dryck. I den här artikeln tar vi en titt på några tips på hur man gör veganska smoothies.

I den veganska kosten måste vi komma ihåg att maten alltid kommer från växter. Det innebär att de inte ska innehålla mjölk, grädde eller andra mejeriprodukter.

När du bereder dessa drycker räcker det inte att ta en handfull grönsaker och blanda dem i en mixer. Detta är misstaget som de flesta gör när de försöker äta en näringsrik kost. Det slutar vanligtvis med att de får en dålig smak i munnen.

Det är trots allt viktigt: inte alla grönsaker eller frukter smakar bra när de kombineras. Därför måste du lära dig att välja rätt ingredienser för dina drycker.

1. Bered dina veganska smoothies efter färg

Ett av de enklaste sätten att göra veganska smoothies är att blanda ingredienser med samma färger. Till exempel: röda äpplen, vattenmelon och jordgubbar.

Tricket är också att spela med proportionerna för att få den tjocklek du vill ha, att öka mängden av vissa ingredienser för att få en smoothie som är tjock nog.

Vilka är de vanligaste färgerna för smoothies?

Till att börja med, prova med rött, gult och grönt. När du har behärskat dessa tre grupper kan du börja variera vissa ingredienser för att exempelvis få rosa, lila, blå, ljusbruna och så vidare.

Du måste hålla följande i åtanke:

  • Grön. Dessa innehåller vanligen mer grönsaker än frukter, därmed deras färg.
  • Röd. Dessa innehåller vanligtvis mer frukt än grönsaker.
  • Gul. De har en mer märkbar balans mellan mängden frukt och grönsaker.

Du kanske är intresserad av: Hjälp mot förstoppning med denna smoothie

2. Bered dem efter smak

Ett annat sätt att göra veganska smoothies är att bestämma vilken smak du vill få.

Vill du ha en citrusdryck? Eller vill du kanske ha en söt läckerhet?

Baserat på detta kan du hitta de ingredienser som bäst passar dig. Till exempel kan en citrussmoothie göras av apelsiner, citroner och grapefrukter eller också från apelsiner och jordgubbar.

Citronsmoothie

  • Citrussmoothies: De mest populära ingredienserna är apelsiner och citroner. Andra ingredienser kan vara passionsfrukt, ananas, mandariner, grapefrukt och clementin.
  • Söta smoothies: Dessa är vanligtvis gjorda med banan som bas, och inkluderar äpplen, mango och päron.
  • Blandade smoothies: Du kan använda banan som bas och inkludera till exempel avokado, kakaopulver, jordnötter eller bara jordgubbar och äpplen.

Vi rekommenderar att du undviker att blanda sura frukter med söta eftersom de vanligtvis inte smakar bra tillsammans.

En annan viktig fråga när man bereder någon typ av smoothie är att välja ingredienser som är i säsong. De är inte bara lättare att få tag på, utan också mer budgetvänliga.

Läs också: Sänk högt kolesterolvärde med juice

3. Bered dem efter näringsämnen

Detta är det mest användbara sättet att bereda veganska smoothies när du har behärskat de två tidigare. Även om de inte alltid får vackra färger så har de en hög nivå av vitaminer, mineraler och fibrer.

Om du vill ha en dryck med högt innehåll av vitaminer så måste du vara uppmärksam på ingredienserna som innehåller högre halter av näringsämnen och konsekvent inkludera dem.

Rödbetsjuice

Du måste komma ihåg att vätskor kan ha olika baser. Det kan vara vatten, te och andra växtbaserade drycker (havregryn, kokos, mandel eller soja). Dessa baser förbättrar en viss smak, så det är viktigt att veta hur man använder dem. Till exempel framhäver växtbaserade drycker ofta de söta smakerna av ingredienser som banan eller papaya.

Veganska smoothies kan bli riktigt läckra om du lägger lite uppmärksamhet på de ingredienser du kombinerar. För detta kan du fokusera på vissa recept för juice och smoothies, och över tiden introducera några varianter för att enkelt skapa dina egna skapelser.

Kom ihåg att det är mycket lättare än det verkar. Så uppmuntra dig själv att testa och komplettera din kost med dessa läckra drycker.

  • Carbajo, A. ., & Santana, C. (2016). Dieta vegetariana. Beneficios y riesgos nutricionales. Acta Pediatrica Atención Primaria.
  • Diaz, J. L. (2006). Argumento: “Las plantas tambien sienten, tienen una conciencia.”
  • Brignardello G, J., Heredia P, L., Paz Ocharán S, M., & Durán A, S. (2013). Conocimientos alimentarios de vegetarianos y veganos chilenos. Revista Chilena de Nutrición. https://doi.org/10.4067/S0717-75182013000200006
  • Trigueiro, A. (2013). CONSUMO, ÉTICA E NATUREZA: O VEGANISMO E AS INTERFACES DE UMA POLÍTICA DE VIDA. INTERthesis. https://doi.org/10.5007/1807-1384.2013v10n1p237
  • Gómez de Tejada, P. (2016). Berlín, capital de vegetarianos y veganos.