Sluta vara dyster – 8 konstruktiva tips

· maj 30, 2018
Går du igenom en tuff och komplicerad period och det känns omöjligt att hitta ens en liten strimma hopp? Följ våra tips för att sluta vara dyster.

Vi har alla någon gång känt oss ledsna och deppiga, men även om vi inte tycker om det är ledsamhet en naturlig känsla. Den är faktiskt till och med användbar. Men för mycket ledsamhet kan ställa sig i vägen för vilka vi är. Därför är det bra att veta hur man kan göra för att sluta vara dyster.

På vissa sätt kan ledsamhet hjälpa oss att bli mer rationella och hitta balans. För i verkligheten skulle ett liv fyllt av lycka och glädje varje minut av dagen vara ganska ohjälpsamt och omotiverande. Men att förbli ledsen är definitivt ett problem som man måste lära sig att hantera.

Går du just nu igenom en jobbig period och känner att det är omöjligt att hitta ens den minsta strimma hopp? Läs då vidare för att se vad du kan göra för att sluta vara dyster.

Tips för hur du kan sluta vara dyster

1. Sluta grubbla på saker som stör dig

Om du inte slutar älta, kommer du inte kunna sluta vara dyster

Det första tipset är att du inser och förstår att grubbla över och älta samma ide om och om igen är värdelöst.

Att fokusera all din uppmärksamhet på det som gör dig deprimerad och som trycker ner dig gör dig inte bara ledsnare, utan stärker även frustrationen över att inte kunna göra någonting åt det. För att stoppa denna onda cirkel, ockupera ditt sinne med andra tankar.

  • Koppla bort genom att delta i roliga aktiviteter som gör dig glad och som håller dig upptagen. Det kanske är svårt i början, men allteftersom du gör det kommer det att bli lättare för dig.

2. Rör på digFysisk aktivitet ökar lyckan

När vi tränar utsöndrar hjärnan substanser som får oss att känna oss bra. För att bekämpa de där stunderna av ledsamhet kan du prova på fysisk aktivitet. Det finns många olika aktiviteter att prova och det räcker bra med den som är minst uttröttande för dig. Prova flera olika tills du hittar den som passar dig bäst.

  • När du väl börjar träna kommer du direkt att känna dig bättre. Ett plus är att din hjärna hålls upptagen och din kropp får motion.

3. Få tillräckligt med sömnSömn är viktigt för både kropp och hjärna

Det är lättare att sluta vara dyster om du är avkopplad i sinnet. Kom ihåg att du behöver sova minst 6 till 9 timmar om dagen för att kroppen och hjärnan ska fungera normalt.

Om du är typen av person som brukar sitta uppe sent om nätterna är det troligt att sömnbristen påverkar din sinnesstämning. Om din nedstämdhet beror på andra saker kan sömn hjälpa dig att koppla av och vila sinnet.

  • Du kommer upptäcka att allting ser bättre ut efter att du har fått sova i några timmar. 

4. Omge dig med glada människorGlada människor kan få dig att sluta vara dyster

De människor man omger sig med spelar en viktig roll i livet. De påverkar hur man tänker och vad man känner. Precis som sjukdomar är även tankar och sinnesstämningar smittsamma.

Om de människor du omger dig med är negativa är det normalt att du också börjar få samma typ av tankar.

  • För att sluta vara dyster, omge dig själv med glada och positiva människor som hjälper dig att se de goda sidorna av livet.
  • Det är väldigt viktigt att du är öppen för de budskap och den glädje som dessa vänner bär med sig. Är du inte det blir det svårt för dig att också få positiva känslor.

5. Förutse stunderna av ledsamhet

Ta vara på positiva minnen

Livet är en berg- och dalbana där dina känslor kan ändras snabbt. Därför är det viktigt att du, när du mår bra, förbereder dig för de negativa stunderna. Det uppnår du genom att skapa och upprätthålla relationer med positiva människor, ta vara på positiva minnen och lära dig att ledsamhet har en positiv sida.

6. Ändra din rutinGör små ändringar i vardagen

Att göra samma saker varje dag och dela ditt liv med samma människor hela tiden kan vara deprimerande för vem som helst. För att sluta vara dyster behöver du ta dig ur den monotona rutinen.

  • Hitta på nya saker att börja göra, eller ta en dag ledigt från jobbet.
  • Du behöver inte göra stora förändringar. Det räcker med små, enkla förändringar.

7. Gör ett miljöombyteEtt miljöombyte kan ändra sinnesstmningen

Ett av de bästa sätten att bekämpa dysterhet är att ändra miljö. Om du har en djup dysterhet kanske du kommer till punkten där omgivningen är en konstant påminnelse om dina problem. Du behöver inte göra några radikala förändringar som att byta lägenhet eller flytta från stan.

  • Du kan börja med att städa eller flytta om möblerna.
  • Sedan kan du tillsätta lite piffiga inredningsdetaljer eller lampor som lyser upp.  Du kommer känna hur de små förändringarna lättar upp din stämning.

Det handlar om att göra någonting som gör dig upprymd och inspirerad.

8. Gör någonting för att hjälpa dig självSätt upp ett mål och en strategi

Du kan inte sluta vara dyster bara genom att bestämma dig för att sluta känna känslorna. Det du måste göra är att försöka hitta anledningarna till din dysterhet.

När du väl har gjort det, kom på ett sätt att hantera det. Om du sätter upp ett mål att jobba mot kommer det hjälpa dig att hålla fokus och det är möjligt att du med tiden kommer hitta en lösning på problemet.

Om dysterheten är ett allvarligt problem som har en djup påverkan på ditt liv ska du söka hjälp hos en terapeut.