8 livsmedel som kan skydda dina artärer

december 3, 2019
Har du högt kolesterol? Oroar du dig över kardiovaskulära sjukdomar?

Om du vill skydda dina artärer så är det viktigt att du bibehåller en hälsosam kostplan och kontrollerar intaget av fett och kalorier.

Industrin har överflödat marknaden med många typer av processade matprodukter. Det är dock bäst att välja hälsosamma, ekologiska alternativ som har de näringsämnen som kroppen behöver.

Industriell mat kan göra att man går upp i vikt, och det gör även kolesterolet ökar samt att artärerna bryts ner.

Det är därför viktigt att du förbättrar din kost, begränsar intaget av salt och processad mat samt ökar intaget av livsmedel som hjälper dig att skydda dina artärer.

I den här artikeln kommer vi dela med oss av 8 livsmedel som hjälper dig att skydda dina artärer.

Olivolja för att skydda dina artärer

Skydda dina artärer med olivolja och oliver.

Att inkludera olivolja i den dagliga kosten är en av de vanor som kan hjälpa till att motverka att artärerna förhårdnar och bryts ned.

  • Den innehåller viktiga mängder med fettsyror och antioxidanter som hjälper till att minska de negativa effekterna av fria radikaler och kolesterol.

Läs även: Få bättre blodcirkulation med naturliga kurer

Chiafrön, bland de bästa livsmedlen för att skydda dina artärer

Chiafrön har blivit populära som komplement till viktminskning. Vi bör dock även påpeka att de är ett bra livsmedel för att skydda den kardiovaskulära hälsan.

Dessa frön innehåller små doser omega-3 och aminosyror. Då de har absorberats av kroppen så kommer de öka artärernas elasticitet och motverka uppbyggnaden av plack i artärerna.

Missa inte: Blanda chiafrön och havregryn över natten

Skydda dina artärer med tomater

Skydda dina artärer med tomater.

Tomater innehåller en antioxidant som kallas lykopen som är väldigt fördelaktig för det kardiovaskulära systemet och cirkulationen.

Att äta tomater reducerar dina nivåer av det dåliga kolesterolet (LDL). Det reglerar dessutom de inflammatoriska processerna som påverkar blodtrycket.

Havre

Havre är ett av de mest kompletta livsmedlen som finns och något som du också bör inkludera i kosten.

Havren innehåller dietfibrer, kolhydrater och viktiga aminosyror. Den ökar dessutom din energi och förbättrar artärernas hälsa.

Havre är jättebra för att kontrollera höga nivåer av kolesterol och hjälper kroppen att bryta ner fett.

Skydda dina artärer med blåbär

Blåbär i hjärtformad skål.

Blåbär har blivit populära eftersom de har anti-inflammatoriska, antimikrobiella och antioxidativa egenskaper.

  • Deras höga innehåll av vitaminer, mineraler och dietfibrer förbättrar den metaboliska aktiviteten och hjälper med att rensa artärerna.
  • De rekommenderas dessutom för att reducera kolesterol och triglycerider. Detta är fetter som är relaterade till nedbrytning av artärerna.

Lax

Lax innehåller mycket omega-3 och aminosyror som minskar skador på artärerna och risken för kardiovaskulära hälsoproblem.

  • Genom att äta lax två gånger per vecka ökar du nivån av det goda kolesterolet (HDL) i artärerna. Det reducerar dessutom ackumuleringen av skadliga fetter som det dåliga kolesterolet (LDL) och triglycerider.
  • Dess näringsämnen reducerar inflammation i vävnaden och stimulerar blodflödet, vilket motverkar hypertoni.

Nötter

Olika typer av nötter.

Mandel, jordnötter och många andra nötter har blivit populära som ett hälsosamt tilltugg för att kontrollera matångest.

Det som många inte inser är att man inte bara känner sig mättare; nötter är också fördelaktiga för den kardiovaskulära hälsan.

  • De ger dig en liten mängd omega-3 – en nyttig fettsyra som rensar artärerna och tar bort det dåliga kolesterolet (LDL).
  • De innehåller också kalorier som ökar energinivåerna och förbättrar den fysiska och mentala prestationsförmågan.
  • De innehåller även aminosyror som skyddar dina artärer.

Ingefära

Ingefära är ett livsmedel som traditionellt har använts för att tillreda huskurer.

  • Den innehåller aktiva substanser med antioxidativa och antiinflammatoriska effekter som minimerar effekterna av oxidativ stress och fetter i kroppen.
  • Den hjälper dessutom med att reducera kolesterolplack och rensar blodet.
  • Dess främsta aktiva ingrediens, gingerol, förbättrar blodcirkulationen och gör artärerna mer elastiska.

Har du högt kolesterol? Oroar du dig över kardiovaskulära sjukdomar?

Om du ännu inte har börjat skydda dina artärer, så kan du öka intaget av dessa livsmedel för att själv få reda på hur bra de är för att motverka hälsoproblem.

För bästa resultat bör du såklart se till att du har en balanserad kost och att du får i dig tillräckligt med vatten. Tänk även på att träna regelbundet.