Proteinshakes: varför är de fördelaktiga?

· maj 31, 2019
Proteinshakes kan hjälpa dig att följa en hälsosam kost. Du bör dock låta en expert ge dig råd för att undvika komplikationer. Vidare kan de se till att du konsumerar rätt mängd.

Lyckligtvis börjar fler och fler personer värdera sin hälsa och fysiska aktivitet. Därför börjar även fler och fler bli intresserade av att veta hur fördelaktiga proteinshakes är.

I denna artikel ska vi visa dig hur proteinshakes kan påverka din kroppsvikt och förbättra din atletiska prestationsförmåga.

Låt oss tala om protein

Dricker proteinshake innan träning

Protein är makronäringsämnen som bildas av aminosyror för kroppen. De består av peptidföreningar – proteiner som ansvarar för att bilda och regenerera vävnader. De gör detta i dina ben, muskler, organ och hund, bland annat.

Du får i huvudsak dessa molekyler genom mat. Vidare har de en viktig roll i att se till att din kropp fungerar normalt.

De består av:

  • Väte
  • Kol
  • Kväve
  • Syre
  • Kan innehålla svavel

Protein utgör praktiskt taget hälften av vikten av din kropps vävnader. Man kan även hitta dem i varje cell som utgör din kropp. Vidare deltar de i alla biologiska processer som pågår i kroppen.

Proteinshakes

Kvinna gör proteinshakes

I många fall har proteinshakes inte något bra rykte. Många tror att de endast görs för extremt muskulösa personer. Men de är mer användbara än bara för att nå dina kostmål. Vidare kan de göra mer än att bara hjälpa dig att maximera din tid på gymmet.

Dessa shakes görs med höga mängder protein. Deras huvudsakliga funktion är att ge kroppen tillräckligt med molekyler för att göra det enklare att bygga muskler.

Just nu tränar många regelbundet och konsekvent. De är väldigt medvetna att de måste ha en bra träningsrutin för att hålla sig i form. Man måste även kombinera detta med en kost rik i kolhydrater, mineraler och proteiner.

Dessa krav är dock inte alltid tillräckligt för att nå målen du satt upp. Även om livsmedlen du äter är fulla av näringsämnen, behöver du ibland proteintillskott.

Proteinshakes kan spela en väldigt betydande roll och ge dig extra tillskott av dessa molekyler. De kommer i olika former, med olika smaker och designer.

Upptäck: Bra och dåliga kolhydrater: vi tar hål på vanliga myter

Varför är de fördelaktiga?

Protein i kosten

De huvudsakliga konsumenterna av proteinshakes är atleter. Detta eftersom de ägnar sig åt intensiv träning och måste hålla sig i fysiskt god form. Därför behöver de proteintillskott direkt efter att de tränat, för att på så sätt återfå energin de använt.

Ur denna synvinkel garanterar proteinshakes att du får i dig tillräckligt med protein varje dag. Detta är givetvis även sant om du äter en tillräcklig kost, men shakes kan hjälpa dig på traven.

Du måste dock se till att du är medveten om exakt hur mycket protein som finns i varje shake du dricker. Överflödigt protein är inte bra.

Kom även ihåg att shakes inte är ett substitut för mat. Dessa är tillskott som gör att du får extra näringsämnen som kroppen behöver för att fungera, så överskrid inte den rekommenderade dosen.

De kan främja hälsan

Enligt forskning av experter kan shakes hjälpa personer som lider av osteoporos. Detta är framförallt sant för shakes som baseras på vassleprotein. Men för mycket protein kan även leda till bensvaghet. Därför är det alltid viktigt att konsumera rätt mängd.

De hjälper dig även att läka sår när du är skadad. Generellt kan protein och dess tillskott gagna immunförsvaret.

Utöver allt detta kan proteinshakes hjälpa till att förbättra din kardiovaskulära prestationsförmåga, och även att sänka kolesterolnivåerna.

Vi vill dock inte att du ska tro att dessa shakes och smoothies kommer lösa alla dina hälsoproblem. Du ska heller aldrig ersätta en läkarordinerad behandling med dem. En bra kombination av dem kan dock ha positiva resultat för hälsan.

Du kan dock bara dra nytta av dess fördelar om du konsumerar dem i rätt mängder. Annars kan det överflödiga proteinet resultera i kardiovaskulära eller kolesterolrelaterade problem.

Läs även: 5 sporter med många hälsofördelar

Finns det några nackdelar med proteinshakes?

Vi känner redan till några av fördelarna med att dricka proteinshakes; därför är det näven viktigt att tala om några av nackdelarna dessa tillskott kan ha.

I det långa loppet kan man få problem med kalciumet i kroppen om man inte konsumerar de rekommenderade mängderna av proteinshakes. Detta kan i sin tur leda till njursten.

Du kan även överbelasta din kropp med för många ämnen. Av alla ämnen i kroppen bör man framförallt inte öka kvävet, vilket får kroppen att jobba övertid med att eliminera alla gifter som proteiner får genom urinen.

Genom att höja kvävehalten i blodet kan vattenintaget dessutom minska, vilket lätt kan leda till uttorkning.

Träffa en specialist om du överväger att göra proteinshakes till en regelbunden del av din kost. Denne kan vägleda dig på bästa sätt. Kom ihåg att bra näringsintag måste vara en planerad process.

  • He T, Giuseppin MLF. Slow and fast dietary proteins differentially modulate postprandial metabolism. International Journal of Food Sciences and Nutrition 2014; 65 (3): 386-390. Available at: https://doi.org/10.3109/09637486.2013.866639. Accessed 01/20, 2019.
  • Morton RW, Murphy KT, McKellar SR, Schoenfeld BJ, Henselmans M, Helms E, Phillips SM. A systematic review, meta-analysis and meta-regression of the effect of protein supplementation on resistance training-induced gains in muscle mass and strength in healthy adults. British Journal of Sports Medicine 2018; 52 (6): 376-384. Available at:  https://doi.org/10.1136/bjsports-2017-097608. Accessed 01/20, 2019.
  • Phillips SM. Dietary protein requirements and adaptive advantages in athletes. British Journal of Nutrition 2012; 108 (S2): 158-167. Available at: https://doi.org/10.1017/S0007114512002516. Accessed 01/20, 2019.
  • Phillips SM, van Loon LJC. Dietary protein for athletes: From requirements to optimum adaptation. Journal of Sports Sciences 2011; 29 (s1): 29-38. Available at: https://doi.org/10.1080/02640414.2011.619204. Accessed 01/20. 2019.
  • Schoenfeld BJ, Aragon A, Wilborn C, Urbina SL, Hayward SE, Krieger J. Pre-versus post-exercise protein intake has similar effects on muscular adaptations. PeerJ 2017; 5. Available at: https://doi.org/10.7717/peerj.2825. Accessed 01/20, 2019.