De 7 bästa övningarna för att bli av med din dubbelhaka

· augusti 30, 2018
Med bara några minuter om dagen kan du stärka käk- och halsmusklerna, vilket i sin tur minskar din dubbelhaka.

Många får en dubbelhaka i takt med att de blir äldre. Men om du har det kanske du lider i onödan, för det finns övningar som kan hjälpa dig att bli av med din dubbelhaka.

Fettansamling runt hakan kan antyda att du löper högre risk för kardiometabola sjukdomar. Men det är inte bara överviktiga som drabbas – om du har slappa käkmuskler kan ansiktet också tappa formen.

Det sker vanligtvis runt medelåldern, men man ska alltid vara på sin vakt. Idag vill vi därför dela med oss av de mest effektiva övningarna för att bli av med din dubbelhaka. 

De goda nyheterna är de är lätta, så du kan göra dem när och var som helst.

1. Cirkulära tungrörelser

Cirkelrörelser med tungan

  • Sätt dig i en bekväm ställning med ryggen helt rak och munnen stängd.
  • Gör sedan cirkulära rörelser med tungan runt gommen.
  • Försök att göra tio repetitioner tre gånger om dagen.
  • Du kan även prova på cirkulära rörelser som går från sida till sida.

Läs även: Slippa slapp hud med 6 ansiktsövningar

2. Tungpressningar

  • Börja med ryggen helt rak och axlarna nere, helst i en bekväm ställning.
  • Luta huvudet bakåt helt och hållet tills du tittar upp i taket.
  • Pressa sedan tungan mot gommen. Samtidigt som du gör denna rörelse med tungan ska du böja huvudet på ett sätt som får hakan att vidröra bröstet.
  • Du ska aldrig upphöra att pressa tungan mot gommen medan du gör övningen, så koncentrera dig! Slappna därefter av med tungan och återgå till startpositionen.
  • Gör minst 20 repetitioner om dagen.

3. Skjut ut underläppen

  • Du kan göra övningen stående eller sittande, vad som än fungerar bäst för dig.
  • Sträck ut underläppen så långt från munnen som möjligt.
  • Medan du gör det spänner du halsmusklerna och böjer huvudet så att hakan vidrör bröstet.
  • Håll konstant ryggen och axlarna raka.
  • När hakan vidrör bröstet återgår du till startpositionen och vilar. Upprepa minst 15 gånger om dagen.

4. O:et

Forma ett O

  • Börja med ryggen rak och axlarna nere.
  • Luta sedan huvudet bakåt och bilda ett ”O” med läpparna.
  • Håll halsen spänd och håll positionen i 20-25 sekunder. Återgå sedan till startpositionen och upprepa minst tio gånger om dagen.

5. Rotationer med hakan

  • Du kan göra övningen sittande eller stående. Det viktiga är att hålla ryggen så rak som möjligt.
  • Vrid på huvudet så att hakan vidrör ena axeln och gör sedan samma sak åt andra hållet.
  • Din haka måste rita en halvcirkel genom att dras mot bröstet tills den når den andra axeln. Se till att hålla axlarna nere under hela övningen.
  • Upprepa tio gånger.

Läs även: Prova plankan för en perfekt mage

6. Kyss taket för att bli av med din dubbelhaka

  • För att göra övningen måste du stå rakt med armarna hängandes vid sidorna.
  • Luta sedan huvudet bakåt och ansiktet mot taket.
  • Efter det putar du med läpparna så mycket du kan tills du känner att det spänner i hals- och käkmusklerna.
  • Håll positionen i fem sekunder innan du återgår till startpositionen.
  • Upprepa övningen 15 gånger om dagen.

7. Uttala vokaler

Uttala vokalerna

Den sista övningen för att bli av med din dubbelhaka är väldigt lätt, och du kan göra den när som helst.

  • Stå upp med ryggen rak.
  • Uttala nu varje vokal långsamt med munnen vidöppen.
  • Försök att upprepa dem så många gånger du kan.