Hur man motverkar depression p.g.a. brist på serotonin

mars 4, 2018
För att hålla dina serotoninnivåer höga så bör du äta livsmedel som innehåller detta och bibehålla en hälsosam livsstil. På detta sättet kommer du att kunna motverka depression.

Serotonin är en kemisk substans som produceras av den mänskliga kroppen. Den sänder signaler genom nerverna, vilket gör att den fungerar som en neurotransmittor. Den syntetiseras från tryptofan. Experter anser att dess huvudfunktion är att bibehålla varje persons emotionella stabilitet. Brist på serotonin leder till depression.

Den hjälper även till med sammandragning av glatt muskulatur, som används vid överföring av nervimpulser och reglering av dygnsrytmen.

Serotonin produceras i större mängder i mag-tarmkanalen. Det kan dock även hittas i blodplättar, hjärnan och det centrala nervsystemet. Vid överflöd i kroppen har det en stark påverkan på en rad olika fysiska och psykologiska funktioner. När det råder stor brist på serotonin kan det exempelvis ge upphov till dåligt humör, inklusive irritation, stress och depression.

Det sistnämnda är väldigt oroväckande eftersom den kan förvärras med tiden och bli till en sjukdom.

Vad är symptomen på brist på serotonin?

Brist på serotonin

En brist på serotonin tenderar att medföra många konsekvenser för den fysiska och mentala hälsan, men det kan ibland vara svårt att identifiera den.

När det leder till depression brukar det dock ofta utveckla en rad symptom. Du bör därför se följande som varningstecken:

Vad ger upphov till brist på serotonin?

Serotoninnivåerna minskar då det inte finns tillräckligt med tryptofan i din kost, såväl som andra viktiga vitaminer och mineraler. Det kan även uppstå svårigheter p.g.a. intag av för mycket alkohol, koffein och artificiella sötningsmedel.

Kronisk stress, ångest och liknande känslor låter inte hjärnan producera rätt mängd neurotransmittorer. Denna substans stimuleras även av solljuset. Man löper därför högre risk för depression under vintern.

Hur man motverkar depression och ökar serotoninnivåerna

Ett av de bästa sätten att motverka depression och stimulera serotoninproduktionen är att lägga till vissa livsmedel i kosten.

Dessa kommer förbättra din känsla av välmående och medföra ytterligare fördelar för kroppen.

Fet fisk

Oljig fisk

Proteiner och essentiella fettsyror från blå fisk ökar produktionen av denna neurotransmittor. De minskar även den inflammation som blockerar dess aktivitet.

Denna typ av fisk inkluderar:

  • Makrill
  • Lax
  • Tonfisk
  • Sardiner

Kött

Ett måttligt intag av kött kommer ge dig en stor mängd protein och kolhydrater i kroppen. Detta underlättar upptaget av tryptofan.

Kött som kyckling, kalkon och fläsk innehåller stora mängder av denna aminosyra.

Ägg

Ägg, speciellt gulan, är rika på tryptofan och viktiga mineraler som förbättrar din emotionella hälsa.

Mjölkprodukter

Blandade mjölkprodukter

Mjölk och dess derivat ökar din känsla av välmående och minskar även kortisolnivåerna som förekommer vid stress och depression.

De är även en bra källa av viktiga aminosyror, däribland tryptofan.

Använd mjölkprodukter som:

  • Ost
  • Grekisk yoghurt
  • Mjölk
  • Kumys

Bönor

Bönor är fantastiska alternativ för att förbättra din emotionella hälsa och minska depression. De innehåller protein, fibrer, vitaminer och mineraler som ökar serotoninnivåerna i hjärnan.

Nötter

En handfull nötter kan minska stress, depression och utmattning. Deras essentiella fettsyror ger din kropp energi och förbättrar fysisk och mental prestationsförmåga.

De innehåller även mycket magnesium, som är ett mineral som främjar din kropps avslappning för att lindra effekterna vid stress och motverka sömnproblem.

Choklad

En bit mörk choklad är det bästa livsmedlet för att lindra depression och olika typer av emotionella svårigheter. Den innehåller den perfekta dosen av tryptofan, speciellt när den utgörs av över 60% kakao.

Det är även en bra källa för antioxidanter. Dessa molekyler hjälper till att motverka de negativa effekterna av fria radikaler.

Även om depression påverkas av många faktorer så är det viktigt att man höjer sina serotoninnivåer för att motverka den. Det är väldigt viktigt att man får detta genom kosten och att man kontinuerligt utövar goda vanor, som meditation och träning.

MER FÖR DIG