Mat som stärker hår

ägg hår

När det kommer till hälsosamt hår är det inte bara vad du har i det som har betydelse utan också maten du äter. Precis som med vilken annan kroppsdel beror friskt och starkt hår på en balanserad kost. I denna artikel vill vi visa dig vilken mat som kan stärka ditt hår.

Det kan ta längre tid att märka skillnad i ditt hår än din hy när du byter kost. Till exempel kan en dålig diet få akne att bryta ut på bara en vecka, eller torr, gul hy på bara några dagar, säger New York dermatologen Cybele Fishman. Å andra sidan kan plötsliga förändringar i din diet ta flera månader innan du ser någon skillnad på ditt hår.

Det handlar förstås inte bara om vad du äter heller. Rökning, hormonobalans, och brist på sömn kan också verka på hur ditt hår känns och hur du känner dig. Det finns inget enstaka näringsämne som kan kompensera för allt.

5 ingredienser som stärker hår

1. Lax

Lax är inte bara rik på proteiner och vitamin D (båda är viktiga för starkt hår), utan innehåller även otroliga omega-3 fettsyror. Kroppen kan inte tillverka dessa fettsyror och behöver det för att håret ska kunna växa. Omkring 3% av hårstrået byggs upp av dessa fettsyror. Omega-3 kan du även hitta i hudcellsmembranen i hårbotten och i naturliga oljor som återfuktar ditt hår och din skalp.

Andra alternativ: Om du inte gillar lax kan du  få i dig dessa viktiga fettsyror från fisk så som sill, sardiner, öring, och makrill, samt avokado, pumpafrön och nötter.

2. Valnötter

valnötter

Valnötter innehåller en hel del omega-3.  De är även rika på biotin (vitamin B7) och vitamin E, som båda hjälper celler att skydda sig mot sönderbrytning av DNA. Eftersom hår sällan får mycket skydd från solen är detta speciellt viktigt. Brist på biotin kan leda till håravfall. Valnötter innehåller även koppar, en mineral som hjälper hårets naturliga färg att behålla sin lyster.

Andra alternativ: använd valnötsolja som salladsdressing eller i maten.

3. Ostron

Ostron är rika på zink och brist kan leda till håravfall (inkluderat ögonfransarna), samt en torr, fjällig skalp. 85 gram ostron innehåller 493% av ditt dagliga zinkbehov. Du kan få i dig lite zink från berikat fullkorn och bröd, men ostron innehåller också en nyttig mängd proteiner. Hår består av ca 97% proteiner. Om du inte har tillräckligt med protein kan kroppen inte ersätta håren du naturligt förlorar varje dag och håret kan även bli torrt, skört och svagt.

Andra alternativ: få i dig zink från valnötter, kött och ägg.

4. Sötpotatis

Sötpotatis är en jättebra källa för antioxidanten betakaroten, vilket kroppen omvandlar till vitamin A. Ingen cell i kroppen kan fungera utan tillräckligt med vitamin A. Den hjälper också till med att skydda och tillverka oljor som håller hårbotten frisk.

Andra alternativ: morötter, nätmelon, mango, pumpa, och aprikoser är bra källor för betakaroten.

5. Ägg

omägg

Utöver att vara en bra källa för proteiner innehåller ägg flera viktiga mineraler: zink, selen, och järn, för att bara nämna några. Järn är speciellt viktigt eftersom det hjälper celler att transportera syre till hårsäckarna, och brist på järn (anemi) är en av de primära orsakerna till håravfall, speciellt för kvinnor.

Andra alternativ: du kan även öka ditt järnintag genom att äta mycket kyckling, fisk, fläsk eller nötkött.