Fyra naturliga kurer för värmeutmattning

september 12, 2019
Värmeutmattning orsakas av för stor exponering för solen utan rätt skydd. Får du lätt värmeslag? Ta del av dessa naturliga kurer för att hjälpa dig lindra symptomen.

Om du spenderar mycket tid utomhus kan det vara bra att känna till följande fyra kurer för värmeutmattning.

En viss mån av exponering för solen kan vara positivt för hälsan. Men när solens strålar är för starka och temperaturen för hög kan det leda till värmeutmattning.

Man måste inte spendera massor av tid på stranden eller i solen för att drabbas; detta tillstånd kan uppstå på relativt kort tid om du inte har tillräckligt solskydd.

Idag ska vi ge dig kurer för värmeutmattning som du kan använda hemma.

Fyra naturliga kurer för värmeutmattning

Innan vi tittar på dessa naturliga kurer är det viktigt att klargöra några saker. Du ska till exempel inte blanda ihop värmeutmattning med värmeslag.

Värmeslag är mycket allvarligare och kan till och med få den drabbade att tappa medvetandet. Om du är drabbad måste du söka läkarvård.

Värmeutmattning kan i sin tur inkludera ytliga brännskador, betonade vener på benen, intensivt svettande, kramper och mer. Det kan verka allvarligt, men du kan vanligtvis ta hand om det hemma.

Om symptomen är allvarliga måste dock en expert behandla dig. Om du har allvarliga brännskador, utdragen svaghet eller tecken på uttorkning måste du därför uppsöka sjukhuset.

Nu när vi förklarat det ska du ta en titt på dessa naturliga kurer för att lindra symptomen. Prova bara en åt gången för att undvika oönskade bieffekter.

Upptäck även: Hur man gör naturlig solskyddskräm

1. Kurer för värmeutmattning: tomatjuice

Tomatjuice är återställande

Tomatjuice är utan tvekan en av de bästa naturliga kurer för detta tillstånd. Den har massor av vitaminer, mineraler och antioxidanter, vilket gör den mycket återställande för hud och kropp.

Den är faktiskt perfekt för att återställa vätskebalansen och salterna som kroppen förlorar när det är varmt.

Hur gör man?

  • Vid värmeutmattning kan du dricka 2-3 glas tomatjuice om dagen. För att göra den kombinerar du bara färska tomater med vatten och citronsaft. Drick det kallt.
  • Du kan även bre ut tomatjuice över lindrig solbränna. Låt sitta i 20 minuter och skölj av.

2. Naturell yoghurt

Att applicera yoghurt på huden kan lindra vissa av effekterna värmeutmattning har på huden. Dess probiotiska beståndsdelar hjälper till att återställa hudens pH. Vidare hjälper den till att regenerera den.

Den kan faktiskt ta bort döda hudceller och förhindra både ärr och fläckar.

Hur gör man?

  • Bred ut ett tunt lager naturell yoghurt över det drabbade området.
  • Vänta sedan 20 minuter innan du sköljer av med kallt vatten.
  • Upprepa processen för att kontrollera ditt obehag.

Läs även: Efter sol eller hudlotion: vilket är bäst?

3. Gurksaft

Gurksaft för värmeutmattning

En annan fantastisk grönsaksjuice som kan lindra effekterna av värmeutmattning är gurksaft.

Som du kanske vet består denna grönsak av 96% vatten. Vidare har den massor av essentiella mineraler, vitamin C och fibrer. Därför hjälper den till att behandla uttorkning och brännskador.

Hur gör man?

  • Hacka gurkan och mixa den med vatten och citronsaft. Efter att ha silat den dricker du saften kall, upp till 2-3 glas om dagen.
  • Om du vill kan du applicera gurkan direkt på huden, vilket kan lugna huden om du bränt dig.

4. Havrebad

Havregryn är en avslappnande ingrediens med intressanta användningar. I det här fallet är det en av de mest effektiva av våra kurer för värmeutmattning.

Detta eftersom den hjälper till att motverka trötthet, brännskador på huden och uttorkning.

Hur gör man?

  • Häll 2 1/2 dl havregryn i ett badkar med varmt eller kallt vatten.
  • Ta ett bad i 15-20 minuter.
  • Upprepa kuren 2-3 dagar i sträck tills du känner en förbättring.

Avslutningsvis ska du komma ihåg att det bästa du kan göra för att motverka värmeutmattning är att undvika det.

Om det är väldigt varmt ute ska du se till att applicera solkräm minst tre gånger om dagen. Bär även kläder som täcker huden så mycket som möjligt.

Vidare ska du se till att bibehålla vätskebalansen genom att dricka minst 6-8 glas vatten om dagen.

  • Polefka, T. G., Meyer, T. A., Agin, P. P., & Bianchini, R. J. (2012). Effects of Solar Radiation on the Skin. Journal of Cosmetic Dermatology. https://doi.org/10.1111/j.1473-2165.2012.00614.x
  • Kenny, G. P., Wilson, T. E., Flouris, A. D., & Fujii, N. (2018). Heat exhaustion. In Handbook of Clinical Neurology. https://doi.org/10.1016/B978-0-444-64074-1.00031-8
  • Bhowmik, et al. (2012). Tomato-A Natural Medicine and Its Health Benefits. Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry Tomato-A.
  • Cooperstone, J. L., Tober, K. L., Riedl, K. M., Teegarden, M. D., Cichon, M. J., Francis, D. M., … Oberyszyn, T. M. (2017). Tomatoes protect against development of UV-induced keratinocyte carcinoma via metabolomic alterations. Scientific Reports. https://doi.org/10.1038/s41598-017-05568-7
  • Vaughn, A. R., & Sivamani, R. K. (2015). Effects of Fermented Dairy Products on Skin: A Systematic Review. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. https://doi.org/10.1089/acm.2014.0261
  • Mukherjee, P. K., Nema, N. K., Maity, N., & Sarkar, B. K. (2013). Phytochemical and therapeutic potential of cucumber. Fitoterapia. https://doi.org/10.1016/j.fitote.2012.10.003
  • Reynertson, K. A., Garay, M., Nebus, J., Chon, S., Kaur, S., Mahmood, K., … Southall, M. D. (2015). Anti-inflammatory activities of colloidal oatmeal (Avena sativa) contribute to the effectiveness of oats in treatment of itch associated with dry, irritated skin. Journal of Drugs in Dermatology : JDD.