D-vitaminbrist – vem brukar drabbas?

maj 30, 2018
Personer som löper risken att drabbas av D-vitaminbrist ska försöka hitta olika källor till det så att de inte får hälsoproblem.

Kroppen behöver vitaminer och mineraler för att fungera ordentligt, och det gäller även vitamin D. När man inte har tillräckligt av något kan kroppen få olika problem. Vi ska ta en närmare titt på D-vitaminbrist.

Vitamin D fyller många funktioner

Vad är vitamin D?

Detta fettlösliga vitamin förvaras i kroppens fettvävnader. Syftet är att hjälpa till med absorptionen av mineraler såsom kalcium och fosfor. Dessa är viktiga för att benen ska kunna utvecklas naturligt och bli starka.

Under barndomen är dessa mineraler av yttersta vikt eftersom de producerar ben. När det finns en brist på D-vitamin löper man högre risk att drabbas av strukturell skada i benen såväl som skada på benvävnaden.

Utan det blir benen svaga och riskerar att gå sönder, vilket kan leda till permanent skada.

Läs även:  6 näringsämnen du behöver efter 40

Varifrån kommer vitamin D?

Varifrån kommer vitamin D

Det finns många sätt att få i sig D-vitamin:

  • För att kroppen ska producera det naturligt räcker det att exponera sig för solljus.
  • Fet fisk är en utmärkt källa till vitamin D. Tonfisk, lax och makrill är några exempel.
  • Andra livsmedel som innehåller det är lever, äggula och ost. Det är dock endast i små mängder.
  • Svamp är en annan källa. Du kan faktiskt hitta stora mängder av det i svamp eftersom de ofta utsätts för mycket ultraviolett ljus.

Som sagt producerar ljus de största mängderna vitamin D.

Det finns inte många livsmedel som innehåller D-vitamin i sin naturliga form. Därför finns det många produkter som är berikade med det.

Hur mycket vitamin D behöver du för din ålder?

Det är alltid viktigt att undvika D-vitaminbrist, men hur mycket du behöver skiljer sig beroende på ålder. Nedan ser du hur mycket du behöver för att hålla dig frisk.

  • Nyfödda bebisar (upp till tolv månader) behöver 400 IE.
  • Barn mellan 1 och 13 år bör få i sig 600 IE.
  • För ungdomar mellan 14 och 18 år räcker det med 600 IE.
  • För vuxna mellan 19 till 70 år samt gravida och ammande kvinnor behövs 800 IE.

Vem brukar drabbas av D-vitaminbrist?

1. Ammande bebisar

Ammande bebisar

Bebisar som ammar är en av de drabbade grupperna. Modersmjölk innehåller inte tillräckliga mängder vitamin D. Därför bör du ge bebisen ett tillskott på 400 IE en gång om dagen.

2. Äldre personer eller individer med mörk hy

Äldre löper högre risk

En äldre persons hud kan inte producera lika mycket vitamin D från solexponering längre. Samtidigt sjunker leverns kapacitet för att omvandla vitaminet från dess aktiva form.

Mörkare hy producerar också mindre vitamin D från solen.

Läs även: 6 vitaminer som minskar inflammation

3. Personer med njurproblem eller övervikt

Överviktig kvinna

För överviktiga personer sammankopplas kroppsfettet med vitaminerna, vilket hindrar dem från att nå blodet.

Personer med kronisk leversjukdom kan dessutom få problem att assimilera D-vitamin ordentligt.

4. Personer som tar vissa läkemedel

Olika piller och tillskott

På samma sätt kan vissa läkemedel påverka ämnesomsättningen av vitamin D.

  • Antikonvulsiva medel och antimykotika är läkemedel som kan försvåra absorption av vitamin D.
  • På samma sätt kan antiretrovirala behandlingar för HIV också ge svårigheter med assimilering av vitaminer. Därför är vissa tillskott nödvändiga för att undvika D-vitaminbrist.

Nu när du vet lite mer om vitamin D ska du försöka se till att du får i dig tillräckligt av det!

  • Roman De Gabriel, J. (2010). Vitamina D. Actas Dermo-Sifiliograficas. https://doi.org/10.1016/j.ad.2010.07.001.
  • Zuluaga-Espinoza N, et al. (2011). Vitamina D: nuevos paradigmas. Medicina & Laboratorio.
  • Prieto, M. y minerales, & Imboden, R. (2003). Vitaminas y minerales. Nutrinfo.