Kroniskt trötthetssyndrom: Vad kan lindra symtomen?

Kroniskt utmattningssyndrom

Kroniskt trötthetssyndrom, eller ME/CFS, är tyvärr en vanlig neurologisk sjukdom nuförtiden. En person som lider av det är alltid trött eller utmattad, och kan inte utföra sina dagliga aktiviteter – oavsett hur mycket sömn de får är de alltid trötta. Tillståndet kan pågå under en lång tid och är väldigt skadligt för den generella hälsan.

Lär dig mer om kroniskt trötthetssyndrom i följande artikel. 

Orsaker och symtom på kroniskt trötthetssyndrom

Bland de vanligaste och mest återkommande symtomen hittar vi:

  • Utmattning
  • Konstant huvudvärk
  • Halsont
  • Generell muskelsmärta
  • Delar av kroppen blir känsliga för beröring (som armhålorna eller nacken)
  • Svullna lymfkörtlar
  • Ledsmärtor
  • Svullnad eller rödlätt hud utan något blåmärke
  • Minnesförlust
  • Minnesproblem
  • Sömnproblem
  • Extrem trötthet när man vaknar
  • Brist på motivation
  • Extrem sömnighet
  • Ätstörningar

huvudvärk

Ingen studie har hittills kunnat visa vad som orsakar eller triggar kroniskt trötthetssyndrom, men det anses generellt vara relaterat till ett försvagat immunförsvar, virus, stress, extrem ångest eller nervositet, överarbetande under långa tidsperioder, obalans i näringsintaget (brist på vitaminer, proteiner och järn) eller depression.

Tillståndet kan vara svårt att diagnostisera eftersom läkare i många fall inte anser det vara en sjukdom från första början, utan snarare en rad olika symtom. Det första steget är att konsultera en specialist och om möjligt, få en komplett blodanalys för att utröna vilka näringsämnen som kroppen har brist på.

Behandlingar för kroniskt trötthetssyndrom har två huvudfunktioner: att lindra symtomen och stärka kroppens resistens mot syndromet.

Mat mot kroniskt trötthetssyndrom

Det finns vissa naturliga möjligheter att motverka sjukdomen:

  • Ingefära: Har antivirala egenskaper som är hjälpsamma när det kommer till att behandla kroniskt trötthetssyndrom. Att dricka te med en tesked ingefära per 2 dl vatten varje dag rekommenderas.

ingefära

  • Macarot: Har många fördelar som kan förbättra immunförsvaret och motverka utmattning och trötthet. Den har även återställande egenskaper. Konsumera en tesked macapulver på morgonen till frukost, strö det på ost, rostat bröd eller blanda det i din mjölk.
  • Hampfrön: Är hjälpsamma på grund av deras höga nivåer av magnesium. Att äta en näve hampfrön som strötts i sallader, soppor, buljonger eller såser, mm. rekommenderas.
  • Bipollen: Är känt för att ha återupplivande egenskaper. Det används för att förbättra fysisk prestation och har även andra egenskaper som att förbättra fertilitet. Det kan blandas med honung för maximala fördelar för immunförsvaret. Ta en tesked per dag på tom mage.
  • Hönsbuljong: Tillreds vanligtvis genom att använda hönsfötter p.g.a. deras höga innehåll av karnosin och anserin. De kan båda förbättra kroppens försvar och reglera humörsvängningar. Hönsbuljong har använts i många år för att behandla utmattning, både fysisk och mental. Du kan konsumera en kopp eller skål per dag i fyra veckor.

stuvningar

Populära hemmagjorda kurer för kroniskt trötthetssyndrom

  • Lägg två matskedar astragalus i 2 dl kokande vatten. Täck över och låt svalna. Drick blandningen två gånger dagligen. Det används för att stärka immunförsvaret när det har blivit försvagat.
  • Mixa 2 dl sojamjölk med en matsked jordnötter. Drick denna shake varje dag. Det är en toppenresurs för att få energi, men den innehåller en del kalorier och bör därför undvikas om du är överviktig eller lider av fetma.

sojamjölk

  • Lägg två matskedar ginkgo biloba i 2 dl kokande vatten. Täck över och låt svalna. Drick en kopp per dag för att förbättra cirkulationen till hjärnan, vilket hjälper till med att förbättra minnet och koncentrationen.
  • Lägg lite kanelbark, en kryddnejlika och lite citronskal i en burk som förseglas i 10 dagar. Lägg därefter i 400 gram honung och en liter vatten. Koka blandningen tills volymen har reducerats till hälften, och låt det svalna innan servering.
  • I en liter kokande vatten, ha i en tesked kanel, en matsked ingefära, en näve kardemummafrön, en matsked honung och två matskedar macapulver. Låt det sedan svalna. Drick en kopp av denna blandning på morgonen och en på eftermiddagen. Det är en fantastisk behandling för personer som lider av kroniskt trötthetssyndrom.

kanel

  • Extrahera juicen från två morötter och ett äpple i en juiceberedare. I en skål, blanda en tesked bipollen, en tesked honung och en matsked rosmarin tills en massa har formats. Lägg massan i juicen, tillsammans med en matsked vetegroddar och en matsked öljäst. Drick på morgonen.

Rekommendationer för att undvika kroniskt trötthetssyndrom

  • Gå till läkaren så snart du börjar känna ovanliga trötthetssymtom, eller om de börjar förekomma mer än ”vanligt”.
  • Försök att skilja på arbete och vila under dagen.
  • Undvik alkohol och drycker med koffein (läsk, kaffe).
  • Håll dina stressnivåer så låga som möjligt med yoga, meditation, massage, mm.
  • Få åtta timmars sömn varje dag.

sova

För mer information, besök: http://www.rme.nu/om-me-cfs