Huskurer för behandling av ischias

Ischias

Ischiasnerven är den längsta i kroppen. Den börjar runt ländkotorna och sträcker sig ned längs den bakre delen av låren och benen, och slutar i hälen på foten. Den smärta som ”färdas” längs denna ”motorväg” kallas ischias. I följande artikel får du lära dig hur du kan behandla ischias med huskurer.

Vad du bör veta om ”ischias”

Ischiassmärtor och relaterade problem uppstår när trycket läggs på ischiasnerven, vare sig det beror på en skada på ryggradens kotor, muskelsammandragningar i omgivande muskler eller nervinflammation (kallad neurit). Denna smärta kan manifesteras på många olika sätt:

  • Lätta stickningar i fötterna
  • Kramper, spasmer eller smärtor från midjan till knät
  • Förnimmelser av trötthet eller domningar
  • Smärta från en ”elektrisk stöt” i benen som kontinuerligt kan ändra position
  • Svår smärta som förhindrar normal gång

Ben

Vilka löper störst risk att drabbas av smärta i ischiasnerven?

  • De som lider av artrit och benskörhet
  • De som röker
  • De som ständigt lyfter tunga föremål (till exempel på jobbet eller under fysisk aktivitet)

Ischias behandlingar

Huskurer mot ischias

Även om intensiv smärta ofta bör behandlas med receptbelagda behandlingar som ges av en läkare finns det några trevliga och populära lösningar för symtom på smärta i ischiasnerven när de just börjat visa sig. Här är några av de mest effektiva sätten att behandla ischias så snart symtom uppkommer:

  • Koka 4 potatisar och gör potatismos. Sprid sedan potatismoset på en stor, ren trasa och applicera på din värkande ländrygg som om det vore en kompress. Fäst den med en rem eller ett band så att den hålls på plats. Låt den sitta tills moset har svalnat. Upprepa detta flera gånger om dagen.
  • Dela en lök i två delar och massera den inre sidan av ena halvan i cirkulära rörelser på det drabbade området i cirka 10 minuter. Upprepa detta var 90:e minut eller varannan timme efter behov (du kan alltid använda den återstående halvan av löken).
  • Applicera flera heta kålblad på det ömma området. Ta inte bort bladen förrän de svalnat.

Kål

  • Tillverka en kompress gjord av humle. Koka denna växt i 10 minuter och linda den runt området som gör ont med gasbinda. Se till att den är så varm som du kan stå ut med utan att du bränner dig. Täck den med en trasa för att bättre bevara värmen. Du kan spara vatten för att återfukta kompressen (glöm inte att återuppvärma det).
  • Massera ischiasnerven med en blandning bestående av två matskedar sesamfröolja och en tesked mald ingefära.
  • Massera det värkande området i cirkulära rörelser med linfrö- eller fiskolja.
  • Att dricka en infusion av valeriana och passionsblomma främjar muskelavslappning runt ischiasnerven, särskilt när smärtan orsakas genom tryck på nerven från muskelsammandragningar.

Valeriana

  • Skär 50 gram färska rädisor, tvätta dem väl utan att skala och tillsätt dem till en liter vitt vin. Låt det stå i tre veckor, filtrera och dricka två glas om dagen, ett efter lunch och ett efter middagen.
  • Häll upp en kopp kokande vatten med två nypor anis, två av mejram, två av rosmarin och två av mynta. Låt det dra i fem minuter och drick innan du går och lägger dig.
  • Koka en liten bit bark av pil eller sälg i en halv liter vatten i 15 minuter. Sila för att bli av med eventuella sediment och drick en kopp var 8:e timme. Salicinet som finns i barken kommer lindra smärtan.
  • Blanda en matsked timjan, en matsked grön nässla och en matsked oregano med en liter vatten. Koka i 15 minuter, stäng av värmen, låt det dra och sila sedan. Dricka två gånger om dagen.

Timjan

  • Koka en näve rosmarin i en halv liter vatten i fem minuter. Låt en trasa absorbera ångorna från vattnet. Doppa sedan trasan i ättika och använd den för att gnugga de ömma regionerna.
  • Blanda 3 dl vatten med en näve kli och en näve mynta och vispa kraftigt. Värm i 8 minuter. Blöt en trasa eller bomullstuss och applicera på det drabbade området, och låt det verka i en timme.
  • Blanda en kopp kokande vatten blandat med en tesked pulveriserad mistel. Täck över och låt dra hela natten. Återuppvärm blandningen följande morgon och applicera den på det drabbade området i form av en kompress.
  • Blanda en liter olivolja, 150 gram ringblomma, 100 gram groblad och 200 gram johannesört. Koka långsamt i fyra timmar. Låt blandningen svalna, sila och förvara den i en glasburk med lufttätt lock i ett mörkt utrymme i en månad. Massera mjukt på områden där du upplever ischias.

Olivolja

  • Tillsätt en näve tvättade tallbarr till en flaska vin. Låt dem marineras i sju dagar och tillsätt sedan en matsked honung. Drick under 40 dagar i sträck innan sänggåendet.
  • Blanda potatisjuice med antingen sellerijuice, rödbetsjuice eller morotsjuice. Drick ett glas om dagen.
  • Blanda två mosade vitlöksklyftor med en halv kopp varm mjölk och drick två gånger dagligen under en hel vecka. Var försiktig med vitlök eftersom det inte är lämpligt att äta det om du tar antikoagulantia, lider av magsår eller har problem med blödningar.
  • Och till sist, drick mycket vatten. Vatten är ett utmärkt alternativ för att lindra ischiasnervsmärta eftersom det ökar blodcirkulationen.