Hur man naturligt lindrar skelettsmärta

Utöver mjölk finns det andra livsmedel som rekommenderas starkt för att lindra skelettsmärta, tack vare sina antiinflammatoriska egenskaper.
skelett

Att känna smärta i skelettet är mindre vanligt än att känna smärta i leder eller muskler men det minskar livskvaliteten och kan göra att man inte klarar av sina dagliga sysslor.

Orsaken till skelettsmärta skiljer sig eftersom det kan orsakas av en infektion, en kronisk sjukdom, någon form av skada eller fraktur, mm. Faktum är att oavsett orsaken kan det i slutändan leda till värre problem.

Varje form av skelettsmärta är något som bör undersökas av en specialist för att utröna orsaken och eventuell behandling. Men du kan även använda dig av naturliga huskurer för att komplettera behandlingen.

Nässelte

te

Då växten har en kraftigt vätskedrivande verkan minskar det hur mycket vätska som håller sig kvar i lederna.

Nässlor innehåller stora mängder kalcium och magnesium, som är viktiga mineraler för att stärka benhälsan. Nässlor är även fördelaktiga för blodet, magen, tarmarna, njurarna och lungorna.

Hur tar man det?

Tillred ett avkok på torkade nässlor i en liter vatten och drick 3 koppar om dagen.

Läs: 6 alternativa behandlingar för artritsmärta

Te på älggräs

Älggräs är en fantastisk ört som är viktig för cirkulationssystemet samt är naturligt antiinflammatorisk och urindrivande. 

Du kan dricka tre till fyra koppar om dagen för att motverka smärta i skelettet.

Hur tar man det?

Koka upp en näve torra blad i 7 minuter i en liter vatten. Ta en kopp efter varje huvudmåltid.

Avkoket rekommenderas inte för personer under 15 år, de med koaguleringsproblem eller gravida kvinnor.

Omega 3

lax

Omega 3 finns i stora mängder i fet fisk, frön, nötter och olivolja, och har en positiv effekt vid behandling av skelettsmärta.

Hur tar man det?

  • För att kroppen ska kunna absorbera tillräckligt med omega 3 rekommenderas att du äter minst 2 portioner fisk per vecka.
  • Du kan även äta ägg av bra kvalitet.

Mjölk

Studier har visat att mjölk och vitamin D är näringsämnen som hjälper mot kroniska bensjukdomar som osteoporos.

Hur tar man det?

  • Först måste du veta ifall du är laktosintolerant. Om så är fallet ska du inte dricka mjölk.
  • Om du inte har problem med mjölk räcker det med två glas om dagen med låg fetthalt.

Smoothie på jordgubb och apelsin

frukt

Jordgubbar och apelsin ger dig C-vitaminer som är bra för att förhindra inflammation och stärka skelettet.

I den här smoothien blandar du ingredienserna med sojamjölk, vilket är en bra källa till kalcium och magnesium som är bra mineraler för skelettet.

Ingredienser

  • 8 jordgubbar
  • 2 matskedar apelsinjuice
  • 170 ml sojamjölk

Hur tar man det?

Tvätta jordgubbarna ordentligt och blanda dem i en mixer med de andra ingredienserna. När det är klart dricker du smoothien utan att sila den.

Kryddor

Gurkmeja och ingefära är perfekta för att lindra skelettsmärta då de har antioxidantiska och antiinflammatoriska egenskaper.

Hur tar man dem?

  • Både gurkmeja och ingefära går att ha i juice, sallader och olika måltider. För att minska smärta rekommenderas det dock att du tar dem som ett avkok.

Grönkål

livsmedel

Det rekommenderas att du ofta äter grönkål eftersom grönsaken stärker skelettet, speciellt om du inte tål laktosprodukter.

Grönkål innehåller väldigt stora mängder kalcium och vitamin K, som båda motverkar osteoporos och andra åkommor som kan påverka skelettet.

Hur tar man det?

  • Du kan ha grönkål i sallader, naturliga smoothies eller koka den.

Spara

Spara