Åtta livsmedel som förebygger osteoporos

osteoporos

Osteoporos orsakas av kalciumbrist i benmärgen, så det är väldigt viktigt att ta reda på vilka livsmedel som kan öka mängden av detta mineral, som framförallt är viktigt för benhälsan.

Bland de livsmedel vi kan inkludera i vår diet för att förebygga osteoporos rekommenderar vi framförallt följande:

Fisk och skaldjur

Bland de många typerna av fisk och skaldjur som finns rekommenderar vi främst sardiner, tonfisk, musslor, räkor och liknande för att förebygga osteoporos.

Bönor

Bönor och andra baljväxter är rika på kalcium och kan även erbjuda stora mängder fibrer. Det är dock viktigt att veta hur man bäst tillagar och bereder dem.

Grönsaker

Broccoli

De viktigaste grönsakerna för att förebygga osteoporos är spenat, broccoli och mangold.

Nötter

Alla typer av nötter är rika på kalcium, men mandlar slår alla med sina riktigt stora mängder. Du ska dock vara försiktig med nötter eftersom de även innehåller många kalorier.

Vitamin K

Sallad

Vitamin K är viktig för produktionen av ett protein vid namn osteokalcin som hjälper benen att förvara mineraler på ett bra sätt. Livsmedel som innehåller denna vitamin inkluderar grönkål, broccoli och sallad.

Vitamin C

Vitamin C är en viktig komponent för att förebygga osteoporos. Detta eftersom den hjälper till att bilda, bibehålla och reparera hälsosam benstruktur. Livsmedel rika på denna viktiga vitamin är citrusfrukter, gröna pepparfrukter och kiwi, med flera.

Vitamin D

Vitamin D är vital för absorptionen av kalcium, och det skulle vara värdelöst att börja äta livsmedel med kalcium i utan att även ge kroppen tillräckliga mängder vitamin D. Denna vitamin kan hittas i tonfisk, makrill, oljig fisk, lax och vissa berikade spannmål.

Vitamin A

Morötter

Denna viktiga vitamin hjälper till att bibehålla friska och starka ben. Den kan hittas i stora kvantiteter i morötter, squash samt alla orange och gula frukter och grönsaker.

Ytterligare rekommendationer

  • Undvik överdriven konsumtion av natrium eftersom det kan orsaka ökad förlust av kalcium genom urinen.
  • Det är viktigt att bibehålla en balanserad diet, vilket betyder att du bör prova olika kombinationer av livsmedel och bevaka hur många kalorier de innehåller. På så sätt kan du undvika viktuppgång, vilket är ytterligare en faktor som kan påverka din benhälsa.
  • Undvik överdriven konsumtion av livsmedel rika på fosfor och protein. Dessa ämnen må vara viktiga för att bilda ben och för benens hälsa, men om de konsumeras i överflöd kan det få negativa konsekvenser.

Vi hoppas att du tyckte om denna artikel om livsmedel som kan hjälpa dig att förebygga osteoporos!