Hur man förebygger kramper

Kramper är smärtsamma känningar som orsakas av ofrivilliga muskelspasmer. De är vanligtvis inget att oroa sig över eftersom de generellt inträffar efter en intensiv fysisk aktivitet, till exempel. Men låt oss med denna artikeln lära er lite mer om dem såväl som hur de kan förebyggas.

Fakta om kramper

Kramper kan orsakas av ett flertal olika saker, inklusive otillräckligt med syre till musklerna eller brist på mineralsalter eller vätska. De kan även orsakas av dålig hållning eller utdragen ansträngning, kyla eller plötsliga rörelser. Att gå till gymmet och inte stretcha efter att passet är slut kan vara en annan orsak. Dessa små muskelsammandragningar kan orsaka smärta och obehag. Det är ganska vanligt att drabbas av spasmer när man sover. Detta kan vara på grund av förändringar i blodcirkulationen till musklerna. Om du till exempel går till sängs direkt efter att ha ätit kan ditt blod röra sig mot matsmältningskanalen (huvudsakligen magen) och inte till andra muskler.

Kramper

Om du upplever kramper orsakade av träning sägs det vanligtvis att de uppstår på grund av stor produktion och ansamling av mjölksyra. Glukosen oxiderar med syret i cellerna för att producera energi. Under normala förhållanden kan din kropp utföra detta arbete, men under långvarig fysisk träning eller motion som du inte är van vid kan detta vara otillräckligt. Om glukosen inte har tillräckligt med syre omvandlas den till mjölksyra, vilket även det är ofarligt för kroppen.

Kramper är oftast ofarliga och kräver ingen behandling. Läkare säger att det inte finns något sätt att förhindra dem på bortsett från att stretcha efter sportaktiviteter, samt att undvika träning direkt efter en måltid. Det finns faktiskt flera huskurer för dessa muskelspasmer. Det finns dock inte någon klar anledning till kramper (utöver vad vi nämnde tidigare), men det är sant att vissa situationer kan orsaka dem: till exempel ett försök att lyfta ett tungt föremål, inte dricka ordentligt, att vara i dålig form eller överviktig, brist på elektrolyter som natrium från en obalanserad diet, problem med blodcirkulationen till musklerna, höga temperaturer under träningen, felaktig teknik under träning, kyla eller brist på stretchning före rörelser.

Kramper-3

Alla muskler kan drabbas av en spasm, men de mest påverkade grupperna är: lårmuskeln (främre delen av låret), hamstringsmusklerna (bakre delen av låret) och vaden.

Råd för att förebygga kramper

När du är mitt i en kramp kan det vara bra att ha följande tips i åtanke:

  • Sluta röra dig eller träna
  • Stretcha varsamt muskeln för att minska trycket på den. Bibehåll positionen ett tag eller så långt som behövs för att krampen ska avta.
  • Om du får en spasm i din vad ska du placera handen ovanpå muskeln och långsamt massera den. Tryck med dina fingrar tills du når knät.
  • Om det händer i dina lårmuskler ska du fortsätta stå upp. Höj din ankel till din rumpa och rör på hälen och den övre delen av foten för att stretcha muskeln.
  • När det kommer till hamstringsmusklerna ska du sätta dig ner och stretcha benet. Böj inte på knät och försök böja dig framåt för att nudda foten. Massera sedan varsamt muskeln.
  • Gå lite med små steg.
  • Drick vatten eller drycker med mineralsalter för att återfå förlorade elektrolyter och vätskor.
  • Kyl ner området med is, speciellt om det är smärtsamt. Glöm inte att slå in isen i en handduk eller tygbit för att inte bränna eller skada huden. Stretcha långsamt för att reducera blodflödet och hjälpa muskeln att slappna av.

Huskurer för kramper

Dessa naturliga trick är ganska populära och kan hjälpa dig om du får kramp:

  • Svep in området i elastiskt band för att stoppa smärtan, men inte för hårt eftersom det då kan svullna upp.
  • Drick te gjort på Gingko Biloba varje dag. Koka tre matskedar i en kopp vatten i tio minuter.
  • Applicera essensoljor (som rosmarin, eukalyptus, barr eller timjan) på det påverkade området. Hettan kan få det att slappna av.
  • Drick ett glas vatten med tio droppar lagerbladste två gånger dagligen.
  • Applicera en tygbit fuktad med äppelcidervinäger och avkok av arnika på området i fem minuter. Ta bort och återapplicera om det behövs. Detta kommer lindra smärtan eftersom det aktiverar cirkulationen.
  • Blanda en matsked bikarbonat i ett glas vatten och drick. Denna huskur för kramper rekommenderas inte för individer som lider av högt blodtryck eller vätskeretention.
  • Förbered en smoothie med 25cl mjölk, 12,5cl naturell yoghurt, 12,5cl apelsinjuice och en skalad banan. Drick var tredje dag på tom mage. Bananens kalium är väldigt bra för att förebygga kramper.
  • Häll en matsked kumminfrön i en halvliter vatten och låt det stå i en timme. Blöt en handduk i det och applicera på det påverkade området med måttlig friktion.
Foton från Jon Candy, Steffy Wonder, Phillip Capper, FatooM Qoughandoqa, Erin Koch.